Nicke Nyfiken
N Navid skrev:
Har inte läst alla svar ännu.
Men OM det skulle inträffa (vilket inte är sannolikt) så blir du ersättningsskyldig då du orsakat skada på annan egendom.
Detta bör täckas av ansvarsdelen på din hemförsäkring.
Hade jag hamnat i samma situation hade jag nog kontaktat mitt försäkringsbolag för att de om detta täcks o vad som isf är maxbeloppet.
När du har informationen så kan det nog lugna grannen om hen får vetskapen om att du/din försäkringsbolag ersätter eventuella skador detta kan orsaka.
Förstår dock din oro för dålig relation till grannen, vilket man självklart vill undvika.
OM du hade läst i alla fall TS inlägg, så hade du förstått att det inte finns någon anledning att uppmana TS ringa till sitt försäkringsbolag.;)
 
N Navid skrev:
Har inte läst alla svar ännu.
Men OM det skulle inträffa (vilket inte är sannolikt) så blir du ersättningsskyldig då du orsakat skada på annan egendom.
Detta bör täckas av ansvarsdelen på din hemförsäkring.
Hade jag hamnat i samma situation hade jag nog kontaktat mitt försäkringsbolag för att de om detta täcks o vad som isf är maxbeloppet.
När du har informationen så kan det nog lugna grannen om hen får vetskapen om att du/din försäkringsbolag ersätter eventuella skador detta kan orsaka.
Förstår dock din oro för dålig relation till grannen, vilket man självklart vill undvika.
Jag tycker väl personligen att det handlar om mer än vem som ska ta kostnaden vid en vattenskada. Jag vill inte ha nån skada i mitt hus även om nån annan betalar.
Och ts har ju flyttat poolen så allt är lugnt!
 
  • Gilla
MartinDahlerus och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle heller tex inte låna ut mitt hus till en fest för högstadieungdomar även om de lovade ersätta skadorna. Eller låna ut bilen till folkrace om de lovade reparera den efteråt. Varför ta en risk om man inte har nån vinning och best case får man ett halvårs helvete med reparationer och får halvbra kompensation...
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag skulle heller tex inte låna ut mitt hus till en fest för högstadieungdomar även om de lovade ersätta skadorna. Eller låna ut bilen till folkrace om de lovade reparera den efteråt. Varför ta en risk om man inte har nån vinning och best case får man ett halvårs helvete med reparationer och får halvbra kompensation...
Ja, försäkring är ju en värdelös riskhantering.
Man ska ju förhindra att skada uppstår.
I andra hand lindra verkningar av skadan.
I sista hand låta skadan ske och laga den.
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Därför är det riskfyllt att bo bredvid vatten. Be att grannen flyttar på sitt hus
 
M MartinDahlerus skrev:
Hej.
Vi är i slutfasen av att få upp en ovanmark-pool (5,5 m x 2,7 m med djup på 1,22) och nu kom grannen och berättade att han är orolig för att den ska spricka och vatten ska flöda mot hans hus (som ligger något lägre).
Tips på hur jag kan lugna honom?
Bygga skyddsvall (och i så fall tips på konstruktion och storlek) och/eller vallgrav mellan poolen och tomtgränsen?
Tacksam för svar.
Som någon visar längre ned i tråden så verkar det vara lätt att sabotera en pool så att allt vatten forsar ut. Finns det något ungdomsgäng el annat potentiellt hot?
Då drabbas både du och grannarna oförskyllt. Vad bra att du vill behålla en god relation med dem.
Någon avledningskonstruktion kanske är en god ide?!
”Ny skadegörelse efter sabotage mot förskola
DALSJÖFORSPublicerad 17 jun 2020 kl 17.53


Förskolan Alprosgården i Dalsjöfors översvämmades av vatten sedan någon placerat en vattenslang i ventilationen.

Sabotaget upptäcktes i måndags.

Nu har även Dalsjöskolan och Dalsjöhallen utsatts för skadegörelse, skriver Borås Tidning....”
 
  • Arg
Harrison
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Ställ ditt tyckande och kunskap om utsläpp av poolvatten till Miljöverket samt påtala att
poolägare visst har vett i huvudet och inte behöver några regler om utsläpp utan anser
att de vet bäst .
I första hand är det lokala reningsverket som inte vill få in mängder med rent vatten. Rent vatten har inget i ett reningsverk att göra då det rubbar balansen av bakterier som bryter ner föroreningar. Skulle det dessutom innehålla rester av klor kan kloret ytterligare skada bakterierna i reningsverket eftersom klor dödar bakterier.

Min utgångspunkt är alltså att man som poolägare tar sitt ansvar och följer de lokala föreskrifterna.

Vad är din?

Kan du hänvisa mig till Miljöverket?, har du några kontaktuppgifter? Eller är det en myndighet du lite snabbt tyckte fanns i din iver att anklaga mig för att tycka?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det finns ju alltid en risk att en tonåring på fyllan sätter en kniv i den, hur bra konstruktionen än är.

Bästa skyddet för dig och för grannen är att du har en bra försäkring.
Finns pooler med plåt sida. Hade en sådan tidigare. Skulle definitivt rekommendera
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Finns många sätt att lösa det på. Hur jag skulle lösa det. Det beror självklart på hur situationen på tomten är.

Gräv ner polen 30-40 cm. Bygg upp runt hålet med support sten eller något liknade.

Investera i en plåt-rams pool. De kostar ca 1000 kr mer, men är i min åsikt väl värt det, då de är lättare att ta hand om, och inte går sönder lika lätt.

Skulle även titta på någon typ av överbyggnad.

Det springer lätt iväg ett par tusenlappar. Men ju bättre pool man har, ju mer användning får man av den.

Jag började med en ute pol. Skaffa ett party tält och satt över. Det gav 3 stora fördelar. Mindre klor, renare vatten och varmare vatten.

Efter det gjorde vi en platfform till poolen (med sand och isolering). Efter det flytta vi poolen till ute rummet, och nu sist har vi expanderat utrerummet till en helt nergrävd pool ... Eller mer korrekt. Poolen är 2/3 nergrävd,men overkanten är i nivå med golvet i utrerummet. De sistnämnda behöver man ju så klart byggnadstillstånd för, men vi bakade in det i tillståndet en utbyggnad av huset.
 
  • Älska
Harrison
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Finns pooler med plåt sida. Hade en sådan tidigare. Skulle definitivt rekommendera
Med plåtsida finns både linern och plåten som skydd, man har liksom både "bälte och hängslen" samtidigt. Ram-poolen ("soft-sided") är utan plåt, där linern hänger på en rörställning, kan vara svagare. Barn är nyfikna av naturen och hittar på bus. Mina unga badande gäster har hittat på: spott-krig i poolen, ta av varandras baddräkter i poolen och försöka att vrida om diverse ventiler tillhörande poolen. Det skulle inte förvåna mig om någon skulle få för sig att använda någon pinne i närheten och prova om det går att sticka hål någonstans. Kanske ta någon spade i närheten och trycka den genom poolväggen. Men det absolut vanligaste är att gästerna vill kissa i poolen. När jag säger det i förväg till ungarnas föräldrar, så säger de att "det är klart att min son/dotter får kissa i din pool, sandfiltret tar hand om kisset!".
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
H Harrison skrev:
Men det absolut vanligaste är att gästerna vill kissa i poolen. När jag säger det i förväg till ungarnas föräldrar, så säger de att "det är klart att min son/dotter får kissa i din pool, sandfiltret tar hand om kisset!".
Jag hoppas du trollar, annars är det dags att byta umgänge.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Lite fritt översatt från en amerikansk pool-sida på nätet:
Det som kännetecknar en rampool ("soft-sided") ovanför marken är att poolens vägg är också dess liner. Materialet som används för vägg / liner liknar en duk som är vattentät. Rampooler ("soft-sided") är mycket lättare att montera, eftersom de bara behöver en ram för att hålla upp duken upp och i rätt form. De är inte heller lika väl skyddade från skarpa föremål som kastas av barn eller blåses av en vindpust under en storm eller en vass sten som slungas iväg av en gräsklippare. Rampooler ("soft-sided") håller inte lika länge som de vanliga ovanmarkspoolerna och man kan inte förvänta sig att de håller mer än en säsong eller två.

Det bästa med rampool-modellerna ("soft-sided") är att de kostar lite och när de går sönder så kan de enkelt köras iväg till soptippen, när de består av "en plastkasse" med tillhörande rörställning. Många köper dem för att se, om de gillar/orkar med en pool och dess skötsel. Då köper de kanske en ovanmarkspool med metallväggar eller en riktig markpool senare.

Det tråkiga med rampoolerna ("soft sided") är att pumpen och filtret ä klena och har dålig reningsförmåga.
Å andra sidan rostar eller korroderar ovanmarkspoolerna med metallvägg med tiden, en del av dem redan efter 7 år och det kommer mycket reklamationer från dem.
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag hoppas du trollar, annars är det dags att byta umgänge.
Nej, jag skojar inte. Min grannes systerdotter kläckte ur sig de orden för ett eller två år sedan, när hennes dotter skulle bada. Men det är ett vanligt problem med pooler, en granne två hus längre bort tycker att det är ett stort problem i deras markpool, när gästernas barn kissar i vattnet. Hon har sagt att de har tillsatt ett ämne i vattnet, som avslöjar när man kissar i poolen, att det blir en röd strimma i vattnet. Eller som någon som satte upp en skylt framför sin pool med texten "OOL"- There is no Pee in my POOL. När många barn har badat i min pool så är vattnet så äckligt att jag inte kan bada samma dag. Jag brukar uppmana ungar att gå på toa och kissa innan de ska bada i min pool. Det mesta av kisset blir grogrund för alger, antar jag.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Finns många sätt att lösa det på. Hur jag skulle lösa det. Det beror självklart på hur situationen på tomten är.

Gräv ner polen 30-40 cm. Bygg upp runt hålet med support sten eller något liknade.

Investera i en plåt-rams pool. De kostar ca 1000 kr mer, men är i min åsikt väl värt det, då de är lättare att ta hand om, och inte går sönder lika lätt.

Skulle även titta på någon typ av överbyggnad.

En liten pool i ett uterum är min önskedröm. Jag har tittat på en liten, åttakantig, 3.5 kbm glasfiber-minipool från Koriks.

Det springer lätt iväg ett par tusenlappar. Men ju bättre pool man har, ju mer användning får man av den.

Jag började med en ute pol. Skaffa ett party tält och satt över. Det gav 3 stora fördelar. Mindre klor, renare vatten och varmare vatten.

Efter det gjorde vi en platfform till poolen (med sand och isolering). Efter det flytta vi poolen till ute rummet, och nu sist har vi expanderat utrerummet till en helt nergrävd pool ... Eller mer korrekt. Poolen är 2/3 nergrävd,men overkanten är i nivå med golvet i utrerummet. De sistnämnda behöver man ju så klart byggnadstillstånd för, men vi bakade in det i tillståndet en utbyggnad av huset.
 
T Tiger79 skrev:
Bry dig inte!

Du får ha pool rakt in på tomtgräns.
Bara för att man FÅR ha pool ända till tomtgränsen, behöver inte betyda att det är LÄMPLIGT. Det är tortyr att höra ungar göra simhopp i poolen och skrika högt. Dessutom behöver poolen tömmas till hösten eller åtminstone nivåsänkas, och filtret behöver ibland backspolas. Sedan stänker ungarna vatten omkring sig när de hoppar i (även i de pool-modellerna där hoppandet inte är tillåtet). Hur som helst så kan poolen släppa en hel del vatten i dess närhet och någonstans måste det vattnet ta vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.