Vi har ett gammalt tegelhus som vi ska totalrenovera. Kruxet är valet av färger, utifrån sett. Vi har bestämt oss för vit putsfadad och grafitgrått skiffertak. Tanken var att vi skulle ha någon kulör på fönsterna då för att undvika ett alltför kallt och stelt intryck, men vilken? Eftersom fönsterna ska ha samma färg på insidan föreslår jag någon neutral kulör utan att bli för "pastellig". Huset tillhör en gård med en faluröd lada. Hjälp oss snälla, någon färgkunnig!!! :-/
 
många som har vita eller gråa hus kör med någon form av vinrött på fönsterna idag! har blivit väldigt populärt att göra så. med tanke på att du har en grå nyans på taket så kanske en varm grå färg kan passa. titta på haglunds 3D system eller beckers nya kulörer, har för mig att alcro också har kommit med lite "varmare" kulörer nu.
 
Vinrött blir nog snyggt, men mitt tips är att ni inte ska välja en för mörk kulör. Risken är att fönstren då upplevs som "svarta hål" på håll.
 
Hur stora är era fönster? Hur många? Beställer ni fönstren med eller utan spröjs?

/Pernilla
 
Engelskt rött, vitt och grått är en fin kombination och passar bra ihop med faluröda uthus.
Jag tycker det är fint att ha ljusgrå väggfärg, vita "ramar" lämnade runt fönstren (motsvarande fönsterfoder på trähus)och så kanske röda, ockragula eller grå fönster. . Glöm inte ytterdörrens färg, det är fint om det passar fönstren. Det är värt att lägga ner lite extra jobb på att hitta dörr och fönster i fin färg och utförande, det gör så mycket för intrycket av huset.Ett par på vår gata putsade sitt hus i vitt, satte in vita fönster och vit dörr. och det ser väldigt blekt och dött ut, även om det är stilrent.
Binne
 
Vi ska ha en hel del stora "golv till tak"-fönster (i storlek som en standard-dörr, 90 cm x 210 cm). Vi ska ha kvadratisk spröjsindelning (16 rutor på de stora fönsterna och 12 på de "normala". Eftersom fönsterna ska ha samma färg på insidan (av ekonomiska skäl) så lutar det nog ändå åt vitt. Intressant det där med att det ser blekt och dött ut med vit fasad, vita fönster och dörrar... hm... svårt!!! :)
pernilla9 skrev:
Hur stora är era fönster? Hur många? Beställer ni fönstren med eller utan spröjs?

/Pernilla
 
För att få mer "liv" på fasaden ville jag också ha tre färger. Det slutade med att vi målade huset i en ljusgrå nyans med mörkgråa knutar och ramar runt fönster och dörrar. Vi valde till det vita fönster. Visst hade det blivit snyggt utifrån sett med tex vinröda fönster med ganska opraktiskt inifrån. Vi ska istället försöka piffa till huset färgmässigt genom att sätta upp markiser i någon fräckare färgkombination, tex vinrött/grått eller blå/grå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.