Håller på riva badrummet i ett hus från 1965 och har stött på några frågetecken angående Asbest.

När jag rev badrumsmattan var det en slags tunn skiva bakom mattan innan spånskivan(se bild)

Även längst ner på panelen bakom spånskivan fanns det misstanke om svartlim.

Vad tror ni?

Tacksam för svar
 
  • Rivning av gammal badrumsmatta som avslöjar tunna plattor och eventuellt svartlim på spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivning av badrum visar gammal badrumsmatta och misstänkt svartlim på panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hands hållande en bit material från badrumsrenovering med misstänkt asbest och svartlim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet badrum med synlig träpanel och rester av svart lim, eventuell asbestmisstanke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera inte utan riv bort det du vill bli av med.
Jag förstår inte denna hysteriska rädsla för att det eventuellt skulle finnas nån asbestprodukt i en gammal kåk.
Kör du bil?
Om så är fallet och du oroar dig för någon eventuell asbestprodukt så borde du omedelbart sluta köra bil då det är betydligt farligare.
Fabrikerna som förorsakade problemen kopplade till asbest är sedan länge nedlagda.
Asbest användes som en formidabelt bra armering i många lim och betongprodukter och som brandskydd.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Fundera inte utan riv bort det du vill bli av med.
Jag förstår inte denna hysteriska rädsla för att det eventuellt skulle finnas nån asbestprodukt i en gammal kåk.
Kör du bil?
Om så är fallet och du oroar dig för någon eventuell asbestprodukt så borde du omedelbart sluta köra bil då det är betydligt farligare.
Fabrikerna som förorsakade problemen kopplade till asbest är sedan länge nedlagda.
Asbest användes som en formidabelt bra armering i många lim och betongprodukter och som brandskydd.
Hysterisk rädsla vet jag inte riktigt om det är.. snarare en respekt för ett farligt ämne som jag själv tyvärr inte har någon erfarenhet av.. man läser ju det man läser och det är svårt att undgå att Asbest är farligt och skall hanteras varsamt.. men du menar alltså att det bara är att riva oavsett om det finns asbest eller ej? Precis som att köra bil..?
 
Som sagts i en miljard trådar här så går det inte avgöra från en bild om materialet innehåller asbest eller inte. En analys kostar kring femhundringen och tar någon dag att få svar på.
 
BigR
Med ett gammalt hus så river jag utrustad med byggplast, tejp, undertrycksventilation, andningsskydd och lämplig klädsel när det ser misstänkt ut. Lite vattendusch om det dammar mycket.

Finns inget värde i att analysera eftersom skiten ska bort och det ändå är jag som gör jobbet. Lägg pengarna på bra utrustning och en väldoftande duschtvål istället.
 
  • Gilla
GoC och 1 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Med ett gammalt hus så river jag utrustad med byggplast, tejp, undertrycksventilation, andningsskydd och lämplig klädsel när det ser misstänkt ut. Lite vattendusch om det dammar mycket.

Finns inget värde i att analysera eftersom skiten ska bort och det ändå är jag som gör jobbet. Lägg pengarna på bra utrustning och en väldoftande duschtvål istället.
Förstår hur du menar.. men samtidigt om analysen inte visar asbest är det väl onödigt att lägga pengar på bra utrustning?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Andningsskydd mot damm, bra ventilation och avskärmning mot resten av huset är väl en grundnivå man alltid bör eftersträva när man river i gamla dammande hus?
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
BigR
Det är aldrig onödigt med bra utrustning (y)
 
C Chrillex91 skrev:
Förstår hur du menar.. men samtidigt om analysen inte visar asbest är det väl onödigt att lägga pengar på bra utrustning?
Men nu har du ju redan rivit, så då är det väl onödigt att lägga energi på asbest öht?
 
M
Blir ganska irriterad av vissas nonchalans. Står man tex och dammar med blå asbest utan andningsskydd (tex om du slipar bort asbesthaltigt fix i badrum) ett par dagar så är ju risken inte alls försumbar att drabbas av mesoteliom efter ett par decennier. Ta prov eller använd halvmask med P3 filter när du river som ett absolut minimum iafall.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Blir ganska irriterad av vissas nonchalans. Står man tex och dammar med blå asbest utan andningsskydd (tex om du slipar bort asbesthaltigt fix i badrum) ett par dagar så är ju risken inte alls försumbar att drabbas av mesoteliom efter ett par decennier. Ta prov eller använd halvmask med P3 filter när du river som ett absolut minimum iafall.
Vad innebär "inte alls försumbar"? Du kan väl höfta till med om det är 0,1, 1, 10 eller 100% sannolikhet du menar?

Det märkliga är att nyinsjuknandet i mesoteliom ökar bland kvinnor trots att den största yrkesexponeringen ligger 40+ år bakåt i tiden. För övrigt ökar asbestexponering risken för vanlig lungcancer också; en mycket vanligare sjukdom.

Med det sagt tycker jag också det är dumt att inte använda skydd eftersom utfallet är så drastiskt och risken lätt kan minskas ännu mer med skyddsutrustning.
 
M
H Hochiha skrev:
Vad innebär "inte alls försumbar"? Du kan väl höfta till med om det är 0,1, 1, 10 eller 100% sannolikhet du menar?

Det märkliga är att nyinsjuknandet i mesoteliom ökar bland kvinnor trots att den största yrkesexponeringen ligger 40+ år bakåt i tiden. För övrigt ökar asbestexponering risken för vanlig lungcancer också; en mycket vanligare sjukdom.

Med det sagt tycker jag också det är dumt att inte använda skydd eftersom utfallet är så drastiskt och risken lätt kan minskas ännu mer med skyddsutrustning.
Jag har inga konkreta siffror vad gäller risk får jag erkänna och risken är nog låg i de flesta fall. Min poäng var väl mer att jag tycker det är dumt att jämföra med att åka bil eller liknande. Asbest är förbjudet av en anledning, och det var/är inte bara yrkesarbetare som drabbas.
 
Redigerat:
Magnus E K
Avfallshanteringen får inte glömmas bort heller. Om man river och bara dumpar skiten i närmaste slumpmässiga container på ÅVC så borde det räknas som grov misshandel av de som arbetar där, eller ska arbeta med avfallet senare. Asbesthaltigt avfall ska märkas upp och inneslutas i tät plast!
 
  • Gilla
Muuuuurtin och 1 till
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Avfallshanteringen får inte glömmas bort heller. Om man river och bara dumpar skiten i närmaste slumpmässiga container på ÅVC så borde det räknas som grov misshandel av de som arbetar där, eller ska arbeta med avfallet senare. Asbesthaltigt avfall ska märkas upp och inneslutas i tät plast!
Håller helt med dig Magnus, bra sagt.
 
M Muuuuurtin skrev:
Asbest är förbjudet av en anledning, och det var/är inte bara yrkesarbetare som drabbas.
Man kan väl inte förbjuda en bergart?
Däremot användningen av den i produkter för yrkesmässigt bruk.
Synd med bieffekten på ett annars så ypperligt material. Värmetåligt, flexibelt, armerande Mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.