Står i begrepp att plasta in och isolera en krypgrund i ett hus från -29. Fuktskador på syll och bjälklag förekommer ffa på kondensutsatta ställen, så jag hoppas att när reparationerna är klara ska plast och isolering minska risken att det händer igen.

Hur jag gör på marken är inga konstigheter, kommer lägga åldersbeständig diffspärr och sedan skumplastisolering (typen "liggunderlag"). Jag har förstått att man helst ska tejpa plasten och isoleringen upp mot grundmuren en bit så att fukten och kylan inte bara vandrar längs med plasten och upp i utrymmet. OK, inga konstigheter.

Men hur gör man runt alla dessa "plintar" av natursten som håller uppe bjälklaget? Finns 6 st plus ett "fundament" som är ca 2 x 3 x 1 meter (LBH) i mitten där det stått en murstock. Allt är natursten bara staplat på varandra och står direkt på jord, inget grus under.

Försöker jag skarva plasten runt dem? Men hur gör jag med "fundamentet", där kommer jag ju inte åt att plasta och isolera i mitten av en 6 m2 stor yta mitt i huset. Till största delen fyller detta fundament ingen funktion längre, bara några stenar i mitten som en del av bjälklaget vilar mot.

Jag hade en tanke om att stämpa upp bjälklaget och byta ut dem en i taget med gjutna betongplintar, men det är rejäla as till bumlingar man lagt in och jag känner att orken börjar tryta.

(Varför byta ut dem alls? För att vara på säkra sidan; lättare att isolera och på vissa ställen ser jag att bjälklaget tagit skada av att ligga direkt emot, på andra ställen har det en gång suttit en träkloss mellan sten och bjälke som sedan ramlat loss när huset eller stenen rört sig så att bjälken hänger fritt, dvs fyller inte sin funktion ordentligt).
 
Har inga svar på dina frågor. Funderar mest på om du fått rätt rådgivning.

Eftersom du ska lägga plast på marken så tänker jag att du har fuktig/ blöt mark som behöver dräneras. Att lägga plast är lite som att lindra symptomen utan att åtgärda orsaken tänker jag.
Isoleringen med liggunderlag är ju inte varm i sig själv. Isoleringen blir troligen bara en annan typ av kall ytstruktur för fukten att kondensera på. Det åtgärdar inte själva problemet med hög fukthalt i grunden.

Är det gamla eller nya skador. Grunden är trots allt över 90 år. Är det gjort några mätningar av fukt i grund och virke?
 
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Har inga svar på dina frågor. Funderar mest på om du fått rätt rådgivning.

Eftersom du ska lägga plast på marken så tänker jag att du har fuktig/ blöt mark som behöver dräneras. Att lägga plast är lite som att lindra symptomen utan att åtgärda orsaken tänker jag.
Isoleringen med liggunderlag är ju inte varm i sig själv. Isoleringen blir troligen bara en annan typ av kall ytstruktur för fukten att kondensera på. Det åtgärdar inte själva problemet med hög fukthalt i grunden.

Är det gamla eller nya skador. Grunden är trots allt över 90 år. Är det gjort några mätningar av fukt i grund och virke?
Vägledningen består i att jag läst det mesta på lfs-web.se, de verkar kunna sina saker. Men även de säger att man ska mäta, och det har jag ju förstås inte gjort. Jag skulle tro att skadorna är "äldre", det ligger plast på marken idag men den har bara legat där runt 6-7 år, och bjälkarna är på enstaka ställen helt genomrötade (men kan vara helt friska bara någon meter bort på samma bjälke...). Man slutade helt elda i huset på 70-talet. Idag vattenburen värme med en pelletspanna som står i en tillbyggd del som är betongplatta på mark. Plasten som ligger kommer jag för övrigt byta ut för den är ändå så dåligt lagd och full med revor och slarviga skarvar.

En till kall yta som det kondenserar mot hoppas jag ju slippa.Utan isoleringen kommer marken hela tiden fortsätta kyla ned luften i utrymmet (potatiskällareffekt, som jag kallar det), och all ny varm, fuktig utomhusluft som kommer in utifrån kyls av och fäller ut sin fukt på kalla ytor. Tanken med isoleringen är ju just att den ska isolera mot den kalla marken så att när det kommer in varm, fuktig utomhusluft så kommer den efter ett tag värma upp kryputrymmet så pass att det inte kondenserar längre. Flera återförsäljare hävdar att 9mm krypgrundsisolering rätt monterad höjer tempen i grunden ca 2 grader, vilket kan göra mycket i kondenssynpunkt.

Jag tror de skador som är har uppstått under mycket lång tid och är rena fuktskador orsakade av kondens. Jag har varken sett eller känt lukten av mögel öht så det är ju ett gott tecken (ett undantag: en senare tillagd betongtrappa med backlut så att regnvatten rinner in mot syllen; där är syllen helt svart :().

Jag tror dräneringen är undermålig men inte helt katastrofal heller. Marken sluttar mot huset på en sida, det är givetvis dumt, men där står en väldigt fin inglasad altan idag som jag inte vill riva för att dränera (går inte att gräva sig in under utan att riva). Om ett antal år är det dags att fräscha upp den också, och då passar jag på att dränera.

Såg för övrigt nu att jag delvis fått svar på min fundamentfråga eftersom lfs-web.se hade ett svar på det också. https://www.lfs-web.se/krypgrund-skorstensfundament.htm
 
Nej det är inte alltid lätt at dränera eller få vattnet dit man vill.
Men trappan låter som en riktig bov i det här fallet.
 
Går det att få grunden någorlunda tätad från uteluften? I så fall är ju det bästa om du även gör så och sätter in en krypgrundsavfuktare som får gå på automatik om fukthalten blir högre än önskvärt. Är fukttillförseln måttlig blir inte strömkostnaden särskilt märkbar. Sen är det ju värt någon krona att ha vetskapen att det står bra till med ens husgrund.
 
V VAftrudner skrev:
Går det att få grunden någorlunda tätad från uteluften? I så fall är ju det bästa om du även gör så och sätter in en krypgrundsavfuktare som får gå på automatik om fukthalten blir högre än önskvärt. Är fukttillförseln måttlig blir inte strömkostnaden särskilt märkbar. Sen är det ju värt någon krona att ha vetskapen att det står bra till med ens husgrund.
Grundmuren är "procentad" betong och syllen ligger verkligen dikt an, så tät är den nog sånär som på några ventiler. Planen är att snart (förhoppningsvis redan nu i sommar) köpa in en riktig och tillförlitlig fuktmätare som mäter flera punkter och kan sammanställa data digitalt. Ser det bra ut efter 2-3 års mätningar låter jag det vara bra så. Ser det helt katastrofalt ut tätar jag ytterligare och täpper alla ventiler och sätter in en avfuktare. Återigen, allt detta förutsätter såklart ordentlig utvändig dränering, som är ett senare projekt.
 
Cheesen
torparavgrund torparavgrund skrev:
Grundmuren är "procentad" betong och syllen ligger verkligen dikt an, så tät är den nog sånär som på några ventiler. Planen är att snart (förhoppningsvis redan nu i sommar) köpa in en riktig och tillförlitlig fuktmätare som mäter flera punkter och kan sammanställa data digitalt. Ser det bra ut efter 2-3 års mätningar låter jag det vara bra så. Ser det helt katastrofalt ut tätar jag ytterligare och täpper alla ventiler och sätter in en avfuktare. Återigen, allt detta förutsätter såklart ordentlig utvändig dränering, som är ett senare projekt.
Ja där har du nog problemet..
Ett hus från -29 var antagligen konstruerat så att det skulle ventileras friskt under huset. Om man då sätter igen grunden så blir det naturligtvis fukt med röta som följd.
Skulle tro att det bästa du kan göra om du vill modernisera är att riva upp golven och gjuta en platta.

Alternativt ta bort betongen som tillkommit på -60, -70tal och byt ut det rötade virket. Isolera sedan om bjälklaget så kommer du att få varma golv och ett tort hus med ventilerad krypgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.