B Bassrunner skrev:
Jag har en som ser väldigt lik ut och ligger lika i prisklass, men kommer inte ihåg beteckningen på den. Köptes för ganska exakt 2 år sedan. Den går och går, inga som helst problem. Diskar rent som den ska om man väljer rätt program. Det sk. miljöprogrammet är bara att glömma, tar mer än 5 timmar.

Hittils är jag nöjd. Hade en Miele innan som gick in 11 år och hoppas att den här klarar sig lika länge.
.

Tycker du den är så tyst som det påstås i specen (40 dB)?
 
Den är nog rätt så tyst, men jag har inte mätt upp några db. Vi har ett litet "problem" hemma med rördragningen som gör att det låter väldigt mycket i rören när den pumpar ut vatten (det var samma med förra maskinen) och det hör jag, men själva maskinen har jag aldrig tänkt på att den låter.
 
  • Gilla
Zorkat
  • Laddar…
L
Hep Hep skrev:
Jag sköljer tills riskorn, lökbitar och annat som annars bara vispas runt inte längre är kvar på tallrikar. Temperaturen varierar. Det är inte så att jag ”fördiskar”, utan det handlar om att få bort skräp. Fett och liknande fixar maskinen utan problem.
Jaha, fast det som är avgörande är tempen när man sköljer, man ska alltid skölja matrester med kallt vatten annars stelnar proteinerna i maten och bildar en hinna som inte går bort i maskinen, likadant med mjölkglas, skölj i kallt vatten för att slippa hinnan. ☝️
 
  • Wow
CM1234
  • Laddar…
Nu är ju som sagt inte problemet någon hinna eller liknande, utan att partiklar vispas runt och stannar kvar tre timmar längre än de borde. Men jag ska tänka på ditt råd om jag någon gång har en så usel diskmaskin att jag behöver skölja mjölkglasen innan maskinen tar över. Fast då skulle nog maskinen åka ut direkt om jag tänker efter.

Men tillbaka till TS undringar. Den är absolut så tyst som utlovat.
 
  • Gilla
Zorkat
  • Laddar…
L
electroluxaren skrev:
då har du tur för det har inte gjorts några asko i Sverige sedan 2012. de har aldrig varit helsvetsade heller.
Isåfall har jag blivit grundlurad av försäljaren på elgiganten!
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
Tyvärr varken första eller sista gången sånt händer där.
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tyvärr varken första eller sista gången sånt händer där.
Ja det är lite av den känslan jag får när de talar så varmt om vissa varor. Jag misstänker att de har mycket bättre avans på ASKO jämfört med tex Miele och därför hellre säljer dessa. I synnerhet om man vid samma tillfälle handlar tvätt/tork av senare nämnda märke på rea så känns det som man tar in förlusten på detta vis (konspirationsvarning :D)
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
A
Zorkat Zorkat skrev:
Hej,
är det någon som har en Asko diskmaskin DFI8547XXL som kan ge ett omdöme?
Handlade nyligen vitvaror (Miele) men när valet kom till diskmaskin så talade säljaren varmt om ASKO istället för Miele. ASKO kostar runt 12000 kr och Miele G7155SCVIXXL 17500 kr. Jag är tveksamt till att ASKO verkligen gör en lika bra maskin som Miele. Några tips?
Uppenbart är ju att mielen är 5.500.- bättre...
 
MultiMan
L Lovelycatlady skrev:
Isåfall har jag blivit grundlurad av försäljaren på elgiganten!
Säljare i de stora elektronikladorna säger vad som helst för att få sälja. Förvånar mig att du inte visste om detta men du kanske är ung och uppfostrad som en god kristen. Var beredd på många andra kallduschar och försök ta lärdom.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Hos Elgiganten och Mediamarkt har ju de flesta säljarna provision. Asko maskinerna har ca 30-33% marginal och Miele ligger runt 15% så därför kan Asko nästan flyga till månen och skapa fred på jorden när säljarna pratar. Sen så har dom fått massa bra säljargument av väldigt peppiga utbildare. Problemet är bara att ingen av dem kan hålla i en skruvmejsel så dem lyckas aldrig verifiera att det som sägs stämmer.

Maskinerna är snygga och håller okej kvalité, men inte ens i närheten av de tidigare maskinerna. Det kallas fortfarande för nordisk design och där tänjer även asko själva på sanningen för dem är ”i princip svensktillverkade” Den nya plattformen är dock helt annorlunda i botten. Helt andra pumpar och element men nu liknar maskinerna mer Gorenje för att det skall jagas mer vinst då den plattformen är billigare. Men inget av detta får någonsin butikssäljarna reda på.

Jag fick faktiskt ett väldigt jävligt svar av en asko representant för några år sedan då jag talade om för honom att jag hellre sålde andra maskiner tills jag var säker på att deras kvalité skulle förbli vad den varit tidigare. Svaret blev ”När kunden betalat och lämnat butiken så kan strunta i resten för det är inte ditt problem längre, där tar vi över om kunden får problem”. Jag tycker inte att det stämmer då kunden vänder sig till säljaren när det uppstår problem, samt att vi själva har hand om servicen. Närmaste verkstad är 16mil bort i huvudstaden och dem åker extremt ogärna så långt, dem säger till och med tvärnej på att göra servicejobb efter att garantin gått ut då de inte vill ha jobb utanför stan.
 
  • Gilla
Christoffer L och 4 till
  • Laddar…
A
N Nixon90 skrev:
Hos Elgiganten och Mediamarkt har ju de flesta säljarna provision. Asko maskinerna har ca 30-33% marginal och Miele ligger runt 15% så därför kan Asko nästan flyga till månen och skapa fred på jorden när säljarna pratar. Sen så har dom fått massa bra säljargument av väldigt peppiga utbildare. Problemet är bara att ingen av dem kan hålla i en skruvmejsel så dem lyckas aldrig verifiera att det som sägs stämmer.

Maskinerna är snygga och håller okej kvalité, men inte ens i närheten av de tidigare maskinerna. Det kallas fortfarande för nordisk design och där tänjer även asko själva på sanningen för dem är ”i princip svensktillverkade” Den nya plattformen är dock helt annorlunda i botten. Helt andra pumpar och element men nu liknar maskinerna mer Gorenje för att det skall jagas mer vinst då den plattformen är billigare. Men inget av detta får någonsin butikssäljarna reda på.

Jag fick faktiskt ett väldigt jävligt svar av en asko representant för några år sedan då jag talade om för honom att jag hellre sålde andra maskiner tills jag var säker på att deras kvalité skulle förbli vad den varit tidigare. Svaret blev ”När kunden betalat och lämnat butiken så kan strunta i resten för det är inte ditt problem längre, där tar vi över om kunden får problem”. Jag tycker inte att det stämmer då kunden vänder sig till säljaren när det uppstår problem, samt att vi själva har hand om servicen. Närmaste verkstad är 16mil bort i huvudstaden och dem åker extremt ogärna så långt, dem säger till och med tvärnej på att göra servicejobb efter att garantin gått ut då de inte vill ha jobb utanför stan.
Precis så är det!
Du kan bara 'försvinna' i storstan. Utanför är alla trogna säljaren!
 
Diskmaskinen åker på retur (levererad men oöppnad) och en annan maskin inhandlas istället, tittar på alternativ som Bosch.
 
Från mina erfarenheter av några bsh-maskiner skulle jag akta mig, men de kanske har blivit bättre nu än de var för 10 år sedan, med vattenpaket som kläggar igen.
 
Det är svårt att hitta ett riktigt rättvisande test på diskmaskiner. Det verkar alltid vara vinklade tester åt ett viss märke beroende på vem som utför testet... Läste precis att testvinnare var en Bosch men så är det ju förmodligen inte. Vill ha en maskin med kvalitet där jag slipper bekymmer och som diskar bra och dessutom fixar så disken är torr. Där är det så att Miele har en funktion där luckan öppnas när den är klar, något jag tror är den enda som gör disken riktigt torr.
Det kanske ska bli en dyrare Miele i alla fall!
 
L
Kan man lita på Råd & röns tester? Har du kollat där?
 
  • Gilla
Händighemma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.