Vill börja med att tacka forumet för mycket bra info gällande bygget av pool!

Jag har en stålväggspool (4,6 x 120) som ska byggas in i altan. Under bygget så har det dykt upp lite frågor och insikter om saker jag borde gjort annorlunda .. Vore tacksam om någon kunde svara på följande så att jag kan sova gott om nätterna rolleyes.gif


1. Klantigt nog så grävde jag ut för lite från början. detta har resulterat i att poolen står med endast ca 5cm marginal ut till kanten samt att stenmjölet hamnade ovanför mark. Jag har lagt som en sarg med marksten och tänker ev sätta en regel nedtill som håller detta på plats så inte stenmjölet "glider ut".


2. Jag läste även någonstans att linern är såpass elastisk och att sålänge väggarna står i lod så går det att ha en liten sluttning mot mitten. Alltså att man lägger stenmjölet som en bred ring/sarg som väggarna står på men att det blir lite djupare mot mitten. Hittar dock ingen info om detta nu i efterhand och undrar om jag gjort bort mig och att linern inte kommer hålla för detta? Höjdskillnaden är ca 2 cm och ovanpå detta ligget det markduk samt bottenskyddsmatta.

3. Poolen var tänkt att hamna under trallen men kom nu ca 1cm för högt. Tips på hur man kan göra något snyggt avslut/sarg med detta?


Del av stålväggspool under konstruktion med synlig trädäckstruktur och stödstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålväggspool under konstruktion i trädgård, omgivet av stödtrall och med geotextilunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av en stålväggspool med tomrum och marksten vid kanten och markduk under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en oavslutad stålväggspool med en blå kant, sarg av marksten, och stenmjöl på markduk vid en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppförd stålväggspool bredvid en pågående byggnation av träaltan med synliga markstenar och stödreglar på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedd yta för stålväggspool med stenmjöl, marksten i kanten och en delvis byggd träaltan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
MaPe2 och 1 till
  • Laddar…
Om poolen är lite djupare i mitten (2 cm) gör ingenting, eftersom linern är elastisk så du kan känna dig helt lugn. Jag har haft en ovanmarkspool i 27 år och den har 5 cm Styrodur (som Ecoprim) extruderad cellplast i botten och det brukar bli mycket rörelser i min poolbotten med tiden (det finns ingen dränering runt den, tyvärr). Det märks när man går i vattnet, att bottnet är olika djupt på olika ställen i poolen, det kan skilja kanske 10 cm mellan olika ställen. Jag har fortfarande ursprungs-liner i min pool, den var ganska tjock och billigare liners kan vara svagare. Det viktigaste är att stålväggarna står så rakt som möjligt och att den inte "komagar" alltför mycket med tiden. Betongplattor under sargen eller utanför den är ett utmärkt sätt att hålla kvar sanden eller stenmjölet. Min pool-sarg står på betongplattor hela vägen och dessutom har jag Leca-block utanför den, eftersom den står på en sluttning. Sedan är det superviktigt att skydda stålväggen mot klorets frätande inverkan, annars kommer din pool att rosta sönder på vissa kritiska ställen nära bräddavloppet, där du kanske lägger i klor-puckar, dagsklor eller chock-klor. Det är viktigt att täta ordentligt genomföringarna, så att det inte rinner klorvatten längs stål-sargen.
 
3 3tumkubik skrev:
Vill börja med att tacka forumet för mycket bra info gällande bygget av pool!

Jag har en stålväggspool (4,6 x 120) som ska byggas in i altan. Under bygget så har det dykt upp lite frågor och insikter om saker jag borde gjort annorlunda .. Vore tacksam om någon kunde svara på följande så att jag kan sova gott om nätterna [bild]


1. Klantigt nog så grävde jag ut för lite från början. detta har resulterat i att poolen står med endast ca 5cm marginal ut till kanten samt att stenmjölet hamnade ovanför mark. Jag har lagt som en sarg med marksten och tänker ev sätta en regel nedtill som håller detta på plats så inte stenmjölet "glider ut".


2. Jag läste även någonstans att linern är såpass elastisk och att sålänge väggarna står i lod så går det att ha en liten sluttning mot mitten. Alltså att man lägger stenmjölet som en bred ring/sarg som väggarna står på men att det blir lite djupare mot mitten. Hittar dock ingen info om detta nu i efterhand och undrar om jag gjort bort mig och att linern inte kommer hålla för detta? Höjdskillnaden är ca 2 cm och ovanpå detta ligget det markduk samt bottenskyddsmatta.

3. Poolen var tänkt att hamna under trallen men kom nu ca 1cm för högt. Tips på hur man kan göra något snyggt avslut/sarg med detta?


[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Spontant, nog tur att den hamnade över... allt som kan rulla ned, blåsa ned, skrapas ned en liten kant stör inte så mycket men kan stoppa onödiga olyckor och skräp.
 
3 3tumkubik skrev:
Vill börja med att tacka forumet för mycket bra info gällande bygget av pool!

Jag har en stålväggspool (4,6 x 120) som ska byggas in i altan. Under bygget så har det dykt upp lite frågor och insikter om saker jag borde gjort annorlunda .. Vore tacksam om någon kunde svara på följande så att jag kan sova gott om nätterna [bild]


1. Klantigt nog så grävde jag ut för lite från början. detta har resulterat i att poolen står med endast ca 5cm marginal ut till kanten samt att stenmjölet hamnade ovanför mark. Jag har lagt som en sarg med marksten och tänker ev sätta en regel nedtill som håller detta på plats så inte stenmjölet "glider ut".


2. Jag läste även någonstans att linern är såpass elastisk och att sålänge väggarna står i lod så går det att ha en liten sluttning mot mitten. Alltså att man lägger stenmjölet som en bred ring/sarg som väggarna står på men att det blir lite djupare mot mitten. Hittar dock ingen info om detta nu i efterhand och undrar om jag gjort bort mig och att linern inte kommer hålla för detta? Höjdskillnaden är ca 2 cm och ovanpå detta ligget det markduk samt bottenskyddsmatta.

3. Poolen var tänkt att hamna under trallen men kom nu ca 1cm för högt. Tips på hur man kan göra något snyggt avslut/sarg med detta?


[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det är viktigt att skydda stål-sargen från allt som kan trycka mot den, som träreglar på bilden, de får inte vara för nära, eftersom en del människor absolut måste hoppa ner i vattnet. Det orsakar att hela poolen skakar våldsamt (ju tyngre person, desto värre svallvågor). Simhopp borde vara förbjudet, fast mina poolgäster har i regel inte respekterat förbudet. Markpoolerna håller bättre för simhopp, jämfört med ovanmarkspoolerna. Många badgäster "ramlar" ner från stegen i vattnet och det uppstår ett högt pang-ljud, vilket inte låter bra i mina öron. Mindre barn orsakar inte några större svallvågor, utan det har varit de stora, tunga herrarna som har fått min pool att skaka till på ett oroväckande sätt.

Min bror saboterade sin ovanmarkspool rejält, när den var sprillans ny. Han byggde ett trädäck runt poolen och slog inte färre än fyra fyrtumsspikar genom både stålväggen och linern. Dessutom glömde han att ta bort stegen på hösten och isen tryckte då mot stålväggen och deformerade den. Försäljaren kallades till platsen, men han tyckte att det inte gjorde så mycket, så poolen lappades ihop och den har varit i gång under många år sedan dess. Dessutom har poolen ingen svart vinterpresenning, viket gör att solens strålar får bränna sönder överdelen av linern under våren, vilket förkortar dess livslängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.