Hej alla glada

Jaha - då var man igång i källaren, dags för nytt golv i tvättstugan/dusch och bastu (14kvm). Tänkte ta bort betongplattan, gräva ner 15-20 cm, lägga isodrän+frigolit, golvvärme i den nya gjutning och sedan klinker. Har gjort en liten öppning på en halvmeter i diameter i golvet för att se hur det ser ut under plattan. Huset är från -32 med en bottenplatta på 6-7 centimeter. Jag började i det hörnet jag misstänkte det kunde finnas lite berg och mycket riktigt ligger det berg precis under plattan. Har man lite tur så är det bara just där annars under hela golvet.

Hur har ni gjort i dessa fall. Går det överhuvudtaget att ens tänka tanken att ta bort någon bit berg?

En annan rolig detalj som jag bara måste få ta upp, vid renoveringar under -70 talet reglade man upp innerväggarna med liggande träbalkar på betonggolvet. När jag idag slet bort plastmattan var ju alla balkarna svarta, illaluktande och väldigt mjuka - ruttna helt enkelt. Jag vill inte ens tänka tanken att behöva riva ner väggarna för den sakens skull. Detta är något jag ska klura vidare på - har ni tips om detta är det välkommet.

//Anders
 
Hej

Vi har grävt ur ca 80 kvm källare som det var massor av sten i samt berg på vissa kanter. Vi borrade/kilade bort så mycket vi kunde. Men vi klarade inte ta bort allt så på vissa ställen är inte isoleringen så tjock, men det är inget vi brytt oss om. Hela husets grund är insprängt i berg...Inte så lätt att dränera märkte vår mark-kille!

Vi har som sagt rensat hela källaren och kommer bygga nya innerväggar. Jag kommer bygga dessa med stålreglar och undvika kontakt med trä mot ytterväggar eller golv. Det känns helt enkelt bäst så.

Du kanske kan riva bit för bit av det dåliga träet och ersätta med något annat?

/ PJ
 
Snigeldynamit.... bla Demex.
 
Jag har hört att det finns något som heter så - snigeldynamit. Hur är det att använda sig av den, klarar man det trots att man inte har gått kursen? Jag kommer att se omfattningen av hur mycket berg vi har imorgon då delar av betongplattan kommer tas bort.

//Anders
 
Hej!

Vi fick spränga en sten med snigeldynamit och det var inga problem egentilgen. Det som tog längst tid var att borra hålen i stenen. Sedan var det väldigt noga att blandningen blev rätt på dynamiten. (Annars händer inget.)

Kan också tillägga att vi tog bort ett par av våra väggar i källaren innan vi började med golvet trots att det egentligen inte var något större fel på dem. (Vi skulle iofs flytta en dörr i den ena och det var murade tunna väggar så det hade blivit krångligt att göra det snyggt). Vi bedömde att det var enklare att at bort dem och sedan bygga nya än att hela tiden jobba sig runt dem. Det har visat sig vara rätt.

Det har varit en stor fördel att inte ha dessa väggar både när det utgrävda ska ut och vid isolering, armering o.s.v fram till gjutning. Allt detta är enklare och blir bättre utan väggar. Så om du har halvrisiga väggar skulel jag rekommendera dig att ta bort dem helt faktiskt och sedan bygga nya av stålreglar och gips eller minerit.

/pinebar



 
Hej

Ett dagsverke var nu gjort och betongen är söderslagen - berg var det inte mycket så det är faktiskt inget problem som jag ser det.

Hela avloppsröret var ju inte bytt vilket vi trodde eftersom säljade berättade det för oss. Vi funderar därför på att riva ytterligare en toalett för att komma åt resten av rören, vi måste ju bara byta innan vi gjuter ny platta.

Vårt hus har ingen sula överhuvudtaget, där golvet slutar slutar också väggen. Detta kändes lite konstigt så jag sparade en liten bit golv vid kanten. Tänkte att det kunde hjälpa till att hålla mot trycket utifrån något. Vet ej om det har betydelse.

Projektet blir ju faktiskt bara större och större.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.