Idag åskade och blixtrade det i Göteborgsområdet men vi upplevde inte någon nära smäll.
Bor i sutteränghus byggt 1988, gick ned i nedervåningen och det doftade svagt bränd bakelit nära trappan i huvudhöjd. Sniffat runt i hela huset.
Har dragit ur nattlampor och övriga lampor kopplade till uttag.
Vi har sniffat runt längs golv, ståhöjd och klättrat på stegar vid trappan för att dofta runt taklampor, ingen markant doft någonstans.

JFB enbart till eluttag i badrum.

Kollat porslinspropparna, alla hela, ingen som var varm.
Känns otrevligt att sova i huset (övervåningen).

Vad kan man göra mer?
 
Redigerat:
Se till att dina brandvarnare fungerar och du har brandsläckare till hands. Inte för jag tror det behövs, men det är ju bra tillfälle att kolla sånt.

Om du ändå är vaken kanske du kan fortsätta att söka efter doften, både i stickproppsanslutna maskiner eller i den fasta anläggningen (då lukta i/vid eldosor -- med försiktighet).

Troligen så har något överspänningsskydd/varistor brunnit upp i någon ansluten apparat, men det är inte alltid det leder till att någon säkring går eller att apparaten är uppenbart död. Så även här, lukta lukta ... innan doften försvinner.

Om du känner att doften kommer från den fasta elanläggningen så bör du göra den gruppen strömlös och låta en elektriker isolationsprova ledningarna och byta om något är skadat.
 
  • Gilla
stefan_o
  • Laddar…
Vi har luktat ett otal ggr nu, i hallen vid trappan finns det inte så mycket elektriskt:
Trappbrytare
2 dubbla eluttag
2 takarmaturer
2 nattlampor som nu är urkopplade

Kopplat ur sladdanslutna lampor i allrummet bredvid.
Tagit bort lock till de dubbla trappbrytarna, ingen doft av bränd bakelit.

Brandsläckarna framtagna, brandlarm testade.

Mysko att vi inte kan finna ”källan”, tänkte koppla in lampor imorgon, en efter en och lukta.

Principiellt vad kan dofta ”bränd bakelit”?
Borde väl vara överslag i typ strömbrytare, eluttag.
Kablar i VP rör kan väl knappast dofta bakelit.

I unga år labbade jag med megger hos en kompis, kul med att skapa överslag på prylar på garagebänken, vi gick nog i högstadiet. Nu skulle man haft en sådan
 
Redigerat:
Svårt att råda, men du fick bra tips i #2. Återkoppla gärna i detta ärende. Bor du i ett tätbebyggt område med elservis i marken? Använder ni telefonledningarna? Kolla isåfall om något är anslutet till dessa. I de fall jag har sett skador pga. Åska har det alltid varit genom telefonlinjen, med ett undantag.
 
Det är inte så att någon lampa gått sönder? Jag tänkte mest om du hade en armatur med flera lampor i, så kanske en av dem fått en smäll, men att man inte direkt tänker på att en av dessa inte lyser.

Angående megger så kanske du bör skaffa en om du känner dig bekväm med att megga anläggningen.
Jag tycker UNI-T UT502 eller liknande är prisvärd och vettig, men det finns säkert många andra bra också.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Bra ide med att kolla armaturer med flera lampor, dock luktade det inte om armaturerna när jag stod på en trappstege.

Vi har nedgrävd fiber och nedgrävd elanslutning, bor i villaområde med blandad ålder på husen 1940-1988.
Inga luftkablar.

Leveransen från Ellevio har inte störts idag (igår).
 
Märkligt, Iom att huset är såpass nytt så borde ju all fast elinstallation vara gjord med "modern" kabel. Jag är förvisso inte alls expert på åskskador och så.. men min magkänsla säger att anslutna apparater borde ta huvuddelen av smällen innan t.ex. plastisoleringen börjar kola på en FK från 1988.
 
Då skulle jag inte vara speciellt orolig att något gått sönder i den fasta installationen. Men att isolationsprova är ju inte fel. Meggern ovan Kostar under 1000-lappen.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack för engagemanget.

Bakelit doften är svag precis vid trappan i undre våning där finns enbart dubbla trappbrytare (för belysning i trappan och nedre hallen).
I natt skruvade jag av glaset till takarmaturen, sitter enbart en lampa i armaturen, ingen doft.

Vid metodisk felsökning (inom nätverks komm) utgår man ifrån symptom och listar alla möjliga felkällor som kan ge observerat symptom, sedan prioriterar man felorsakerna och undersöker sedan möjlig felorsak från toppen.

Vad kan ge "bränd bakelit doft" i en hall/trappa med enbart ledningar inne i väggen, väggbrytare, takarmaturer, eluttag och 2 nattlampor (som inte doftar och är bortkopplade)?
Metoderna att lukta och okulärbesiktiga har inte gett något så då är det väl bara isolationsmätning som kvarstår.

# # #
Har funderat på vad som kan göras med elcentralen som har 1 JFB och porslinsproppar för att reducera brandrisken både när vi är hemma och då vi är bortresta.
 
  • Takarmatur öppnad med synlig energisparlampa och kablage, ingen märkbar doft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
MultiMan
Det ser ut som en IKEA-lampa. Har fortfarande kvar sådana eftersom de hållit ovanligt länge. Dock börjar de lukta bränd elektronik efter några år. Bedömer det som ofarligt.

Är armaturen verkligen original och omodifierad? Tycker det ser konstigt ut med borrhål med vassa/råa kanter där vita kabeln går igenom och även att enkelisolerade ledare ligger an direkt mot plåten (baktill vid lampsockel).
 
Det är normalt att enkelisolerad ledare ligger mot höljet då armaturen är utförd med jord. Sen saknas troligtvis skyddsjord i uttaget. Hursomhelst är det inte orsaken till lukten och möjligen ett annat problem.
 
Vad kan ge en doft av "bränd bakelit" är nyckelfrågan?

Luktade runt i bottenvåningen och exkluderade olika delar för vi tyckte doften var starkast i trappan/hallen.
Det konstiga var att jag inte kunde finna någon elpryl i hallen som innehöll bakelit.
Inatt rykte vi ur alla nattlampor och drog ur alla kontakter i eluttagen i bottenvåningen ....trodde jag.
Var uppe några gånger inatt som brandvakt.

Arbetsrum: Nu tror vi att boven var en 30 år gammal kontorslampa med en transformator som alltid satt direkt inkopplad i ett eluttag och inte i den långa uttagslisten med strömbrytare som alla andra elektriska lampor/datorer/skanner satt anslutna till i det rummet. (Vi har några stycken grenuttag med strömbrytare i hushållet eftersom vi inte vill ha standby prylar som kan fatta eld.....)
Doften i arbetsrummet var svag men plötsligt slog det mig att den gamla kontorslampan har en trafo och den satt inte i listen så jag fick leta bakom skrivbordet och en bokhylla. Japp, där satt en svart trafo som var varm men gick att ta på.

Jag är förvånad över att det luktade starkast vid trappan och inte i kontorsrummet.
Killgissar att överhettningen inte hade något med de 170 blixtarna under 2 timmar igår utan att trafon efter 30 år tyckte att det var dax för vila, kontorslampans sken har varit oförändrad hela tiden.

Så den brända bakelitdoften kom från en överhettad transformator, gissar att det är en IKEA lampa (inga etiketter kvar på lampa eller trafo).
Svart justerbar kontorslampa med en transformator ligger på ett trägolv, kopplad till en svart elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man inte kommer på vad som orsakar en bränd doft är det lätt att bli blind så era tips var mycket uppskattade och kanske är det andra som oxå har gamla bortglömda transformatorer inkopplade direkt i eluttag? Känn på dem nån gång då och då

# # #
Med facit i hand googlade jag lite
https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test-rad/20080222/vanliga-elprylar-ar-en-brandfara/
Varje år orsakas 3 500 bränder av elektricitet.

Dra ur laddare för mobiler och kameror som du inte använder. Transformatorn kan bli överhettad och textil i närheten fatta eld.
Låt inte transformatorn till halogenlampan ligga gömd.

# # #
Nu får gumman vatten på sin kvarn, dra ur telefonladdaren när den inte används...
Har 2 st USB laddare konstant i eluttag, nu får det bli ändring på den slappa rutinen
Amen
 
  • Lista över antal bränder orsakade av hushållsapparater med "transformator" markerad som en risk.
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bra info och kul med återkoppling! Skönt att du hittade vad det var. Det är jäkligt jobbigt sånt där, något är det ju som luktar! :D
 
Hemmakatten
Skönt att det ordnade sig för TS.

I ett tidigare hus började vi känna stark lukt av "brända elkablar". Ganska stort hus med 4 halvplan. Efter timmar av letande och avslagen el blev lukten bara värre och värre och det började ryka lite i trappan

Till slut fick vi ringa brandkåren, blev tillsagda att utrymma huset med alla barn mitt i natten. Trodde det skulle komma en liten bil med två man. Men det var full utryckning med blåljus, två brandbilar och en ledningsbil. Två branddykare gick in först, sedan ytterligare brandmän.

Tog ett bra tag men till slut hittade man felet. En äldre, stor frysbox hade pyrande eld. Snabbt släckt och fixat. Oerhört tacksam att brandkåren kom. Hade kunnat slutat illa om det fått hålla på ett tag till.

Slutsatsen är att hellre ringa en gång för mycket än inte alls.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.