Jag har läst forumet på byggahus.se helt frenetiskt nu inför mitt altanbygge, detta blir min första tråd nu när jag stött på patrull.

Altanen ska bli 14x5,5m och längst ut i ena hörnet har jag stött på berg, allt från 6cm till 70cm.
Berget lutar kanske 10 grader.
Vid de ytliga tänkte jag sätta stolpsko direkt i berget såklart, men kan jag ställa 500 plint i de andra eller måste jag borra i armeringsjärn och gjuta? Finns det risk att plinten glider undan med tiden?

sen vet jag ju inte om det är berg eller bumling, men släggar jag så är det helt stumt och jag får inget ”tjong” från jorden, de där lite ihåliga ljudet man brukar få om det är en stor sten, men är bumlingen stor så kanske de också är stumt? Är det fel att fästa i bumling?

 
  • En upphöjd vy över en grävd grop som exponerar en sluttande bergsyta i en trädgård, markerad med ett rosa snöre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt förankring, borta ett decimeterdjupt hål och stoppa i ett armeringsjärn och gjut stolparna i gjutrör.
Blir säkert jättebra och solid grundläggning.
 
  • Gilla
Nikorasu och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Perfekt förankring, borta ett decimeterdjupt hål och stoppa i ett armeringsjärn och gjut stolparna i gjutrör.
Blir säkert jättebra och solid grundläggning.
kan den gjutna plinten bli för kort? Risk att den spricker då?

Tänker om den bara blir typ 30-40 cm?
 
Det spricker inte bara för att det är kort.
Betong kan spricka om den bränner för fort.
Gjut och spola vatten på din gjutning ett par gånger per dygn nu när det är varmt.
Ta gärna en så lång bit armeringsjärn så det sticker upp 1dm över plinten. Sedan borrar du bara ett hål i stolpen/regeln som du skall ställa på plinten så är den tillräckligt förankrad i plinten. Det har fungerat förr och fungerar lika bra i dag i stället för stolpskor. Lägg gärna en bit takpapp mellan plinten och stolpen.
 
GoC GoC skrev:
Det spricker inte bara för att det är kort.
Betong kan spricka om den bränner för fort.
Gjut och spola vatten på din gjutning ett par gånger per dygn nu när det är varmt.
Ta gärna en så lång bit armeringsjärn så det sticker upp 1dm över plinten. Sedan borrar du bara ett hål i stolpen/regeln som du skall ställa på plinten så är den tillräckligt förankrad i plinten. Det har fungerat förr och fungerar lika bra i dag i stället för stolpskor. Lägg gärna en bit takpapp mellan plinten och stolpen.
kan jag sätta en stolpsko i den gjutna plinten istället så allt hamnar precis ovan mark, och sen fästa en 95x95 i stolpskon som jag tänkt med resten av dom färdiga plintarna? Blir lättare att justera in 95’an så den hamnar rätt till bärlinan?

finns ju en risk att armering och gjuten plint inte hamnar helt 100% rätt
 
Så klart du kan.
Men gjut stolparna till rätt höjd och lägg bärlinan uppe på dom.
Du bygger en altan i trä så +-1 cm spelar ingen roll. Du lägger på bärlinan uppe på armeringsjärnen uppe på dina gjutna plintar och borrar hålen i bärlinan, självklart lite större så det finns justermån. De kan bli så komplicerat så det inte finns gränser. Trävirket i altanen lär oavsett röra sig mer än en stolpe.
Skulle höjden bli fel på någon cm så är det enkelt att lägga under en plastkil eller en impregnerad brädbit. du bygger inte en atomubåt utan en altan i trä, värt att tänka på,
 
Ett alternativ är att lägga ut dina bärlinor först, upp-pallade på rätt höjd och avvägda, sedan sätter du fast stolpskon i den och gjuter fast den på plats.
(Men om du gör det, gör inte som jag och använd ett opålitligt långpass, då blir det en hel del klossande efteråt istället. Men som sagt, trä är ett förlåtande och föränderligt material, så det löser sig oavsett)
 
Stolpsko är en modern överkurs.
Ett armeringsjärn genom stolpen och upp över den samma fungerar ypperligt:
 
GoC GoC skrev:
Stolpsko är en modern överkurs.
Ett armeringsjärn genom stolpen och upp över den samma fungerar ypperligt:
Visst kan man göra så, men det är en rätt begränsad överkurs kostnadsmässigt och det är rätt mycket enklare att arbeta med en gaffel i varje plint än att behöva borra ett antal hål på rätt ställen i bärlinan.
Så själv väljer jag garanterat den överkursen nästa gång också.
 
  • Gilla
Coloumbo och 1 till
  • Laddar…
Så kan det vara, men jag fixade en så enkelt som att gjuta i rätt höjd och borra hål då jag var 15år. Och det var länge sedan....
 
GoC GoC skrev:
Så kan det vara, men jag fixade en så enkelt som att gjuta i rätt höjd och borra hål då jag var 15år. Och det var länge sedan....
Själv är jag något äldre och bekvämare av mig än när jag var 15, så jag lägger gärna 50kr på en stolpsko. :)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hur många järn i berget ska jag sätta, räcker 2?

en annan tanke jag hade, att sätta ett par järn som bara sticker upp 7-10 cm från berget, sen betong rätt ner i hålet som det är grävt och se till att det blir i våg och precis ovanför järnen ( allt detta kräver inte så mycket precision från min sida) och då har jag en bra platta att ställa en 500 plint på, och den kan jag ju flytta runt på plattan som jag behagar.

Som ni förstår är jag ingen byggare, detta är min första altan, och det är en idé som poppa upp bara.
 
Stoppa i en justerbara stolpsko på toppen av din gjutning i hålet så är allt klart för ditt altanbyggande :)
 
Nu är några av plintarna på plats och jag har lite frågor.
(Weber grovbetong)

Hur ska jag vattna? Räcker liten skvätt på toppen och att väta pappen? Annars står ju plinten i en pöl med vatten i hålet.

hur många gånger per dag ska jag vattna?

det ser ut som att plinten krympt 1mm så det rinner vatten ner mellan papprör och plint?!

det rinner ner lite vatten vid stolpskons hål, verkar finnas en liten ficka, ska jag täta det sen så inte plinten spricker när det samlas vatten på vintern?

När kan jag börja bygga på den?

Jag slängde en klick även på utsidan då berget lutar lite och jag ville inte att det skulle rinna ut i botten, ska jag knacka bort det sen? Tänker att det kan samlas vatten mellan plinten och kakan sen när pappen försvinner.
 
  • Närbild av nygjuten betongplint med plintgrund och fuktig pappform i en grävd grop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad betongplint med armeringsjärn i ett grävt hål omgiven av gräs och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En fråga till, varför är det viktigt att plintar ska sticka upp 5cm?

jag måste på några ställen sätta plint i markhöjd för att få plats med den underliggande bärlinan (va den nu heter på fackspråk)

jag har sett till att den inte ska stå vatten där iaf, men finns det ngn annan anledning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.