Hej på er! :)

Jag och sambon står inför vårat hitintills dyraste inköp än så länge i livet, villa-drömmen!

Vår unga ålder om 24 år har dessvärre inte berikat oss med pengar ifrån en tidigare bostadskarriär, så prismässigt hamnar vi i kategorin ''Finns att göra med huset''... Inget som är direkt avskräckande, är elektriker med 4 års erfarenhet av nybyggnationer av just småhus, samt de senaste 2 åren jobbat som serviceelektriker med inriktning reparation. Med det sagt, så vill jag även erkänna att jag har precis noll koll på äldre hus.

Huset är byggt -69, villa om ca 120kvm med vidbyggt garage samt förråd om 30kvm. 1 & 1/2 plan, utan källare. Platta på mark.

Besiktningsprotokollet är inget vidare avskräckande, förutom en sak som är min stora rädsla, röta och mögel!
Googlat hela igår och idag, och förstått att hus byggda under miljonprogrammet gärna får fuktproblem pga avsaknaden av isolering under plattan.

I ett utav rummen (vidbyggda delen, förrådet) så är det tillväxtfest under golvet. Hur stor risk är det att det skulle kunna sprida sig vidare, upp i väggar och dylikt? Om både golvreglar samt väggreglar står direkt på plattan, varför skulle då inte väggen också suga upp fukt från plattan?

Vi har varit på en hel del ''skabbiga'' husvisningar, där det verkligen luktat unket och mögligt. Vi fick inte alls intrycket utav det i det här huset, endast i det rummet som är konstaterat fuktskadat undertill av besiktningsmannen. Där luktade det mögel. Om man river ut golvet, river ingjutna träreglar i plattan, och flytspacklar, samt sätter klinkers direkt mot. Är problemet löst då? Hur stor är risken att det just ska spridas uppåt - då alltså i väggreglarna också?

Även om det är ett billigare hus, så är det ändå läskigt mycket pengar... Liknande hus på gatan går för omkring 4 miljoner, detta hus ska vi få köpa för 3,3 miljoner.

Finns även mindre rötskador utmed fasaden här och där, är det något man bör vara speciellt orolig över? Det generella intrycket av utsidan är god.

Taket är bytt, i övrigt är huset mer eller mindre original 70 tal.

Planritningen som ni ser bifogad: Sovrum 1 är direkt innanför entrén till höger. Där det är fuktskada under golvet avser Förråd/sovrum.

Detta är besiktningsmannens utlåtande i protokollet:
Vid kontroll av konstruktion förråd/sovrum uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt.
Golvets uppbyggnad: laminat, golvspån, träfärgade reglar, plastfolie, betongplatta.
Fuktkvoten uppmättes till 18 % och den relativa fuktigheten uppmättes till 81 % vid en temperatur på 9 grader.

Vid kontroll av konstruktion i sovrum 1 uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för mikrobiell tillväxt dock kunde mikrobiell/kemisk lukt kännas. Ingjutna spikreglar finns som är rötskyddsbehandlade.
Golvets uppbyggnad: laminat, golvspån, träfärgade reglar, ingjutna rötskyddsbehandlade spikreglar, betongplatta. Fuktkvoten uppmättes till 9 % och den relativa fuktigheten uppmättes till 54 % vid en temperatur på 10 grader. Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75 %. I furuvirke motsvarar det en fuktkvot (FK) på 17 %.

Det rekommenderas att utföra en fördjupad undersökning för att fastställa orsak omfattning samt åtgärd till dom förhöjda fuktvärdena samt den avvikande lukt som upplevdes vid inträde i huset samt i konstruktionen.


Tackar ödmjukast i förhand för allt ni kan tänkas erbjuda i kunskapsväg! ;)
 
  • Planritning av en villa med bottenplan som visar vardagsrum, kök, sovrum, garage och förråd, samt not om fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står väl ingen stans k protokollet att det är
”Tillväxtfest”
Luktar det inget mögel, gör ingenting.
Att fuktkvot och relativ fuktighet medger att mögel skall kunna växa är inte det samma som att så är fallet.
I förrådet är det inte alls säkert att reglarna står på betongen, dom kan mycket väl stå på syllpapp och golvreglarna ligger uppe på plasten. åtgärdar golven gör du bara OM det är problem, inte att det kan.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det står väl ingen stans k protokollet att det är
”Tillväxtfest”
Luktar det inget mögel, gör ingenting.
Att fuktkvot och relativ fuktighet medger att mögel skall kunna växa är inte det samma som att så är fallet.
I förrådet är det inte alls säkert att reglarna står på betongen, dom kan mycket väl stå på syllpapp och golvreglarna ligger uppe på plasten. åtgärdar golven gör du bara OM det är problem, inte att det kan.
Det luktar absolut mögel i rummet där fuktkvoten är högre. En lukt som inte finns i övriga delarna av huset. Så åtgärdas måste det göras åtminstone i förrådet.

Syllpapp, är det något som har en förväntad livslängd? Är det med tiden förväntat att syllpappen får sämre egenskaper, och på så sätt kan släppa igenom fukt upp i väggarna?
 
Det släpps inte upp någon fukt i väggarna, så måste det i så fall stå vatten uppepå plattan som sugs upp i virket.
Möglet förekommer där trävirket är i kontakt med betongen eller det är hög relativ fuktighet.
En orsak till mögellukten, är att man slarvade när man byggde och inte sopade bort sågspån och annat skräp innan man lade på plasten på plattan.
Jag tror inte du behöver byta några väggsyllar.
oavsett så verkar inte det golvet vara ett gigantiskt projekt. Du kan återställa som du vill med antingen ett överisolerat golv eller sätta klinker direkt på betongen.
 
  • Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det...
Att se över det golvet ska inte vara några problem, det har vi budgeterat in i priset också. Rädslan ligger i att det även ska smitta / finnas inne i huset, men inte lukta? Det kanske inte är så vanligt som man kan tro med dessa ''risk'' hus 60-80 tal? Vill inte riva upp allt golv på hela entréplanet... :(

Intill förrådet som är fuktskadat så är det även skadad panel på utsidan, samt besiktningsmannen skriver att sockeln av trä ligger under marknivå. Vad menar han med detta? Är ''sockeln'' syllen? Ska ringa besiktningsmannen på måndag också, men känns skönt med lite mer kött på benen så att jag vet vad jag ska fråga :) Tack för att du tar dig tid!
 
  • Fukt- och rötskador på fasadpanel och träsockel under marknivå vid en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S StorBagaren skrev:
..ingjutna rötskyddsbehandlade spikreglar, betongplatta...
Här är det allvarligaste problemen av dom uppräknade.
Ingjutna reglar troligen tryckta i pentaklorfenol (som numera är förbjudet).
 
M MagHam skrev:
Här är det allvarligaste problemen av dom uppräknade.
Ingjutna reglar troligen tryckta i pentaklorfenol (som numera är förbjudet).
Pentaklorfenol, är det PCB? Ingjutna reglar, är det dessa som är ingjutna i betongen som golvreglarna är fästa i? Dessa tryckta reglar är i regel inte hälsofarliga förens de blir fuktiga va? Men det kanske man får se som ständig fuktpåverkan om de är ingjutna i betongen. Många bor i dessa miljonprogramshus... Om ingen obehaglig lukt finns i bostadshuset, är det ändå att betrakta som farligt att de ligger där?
 
Jag vet inte om det är det du vill höra men jag hade inte köpt huset när du säger att du är rädd för mögel och sånt. Anledningen till att jag inte hade köpt det är av oro att man inte helt säkert kan få bort lukten och att material kan vara luktsmittade och så. Hört för många som kämpat under lång tid för att få bort lukt i hus.

Man har olika saker som är viktigt när man köper hus, men för mig var det väldigt viktigt att det inte luktade dåligt. Ok att det är gammalt och luktar gammalt, men inte att det luktar ”dåligt”.

Mina röriga och oerhört subjektiva tankar.
 
M MagHam skrev:
Det är en impregneringsvätska som användes förr och som kan avge riktigt obehaglig lukt om den blir fuktig.
Det är alltså lukten i första hand som kan bli ett problem.
.
[länk]
.
[länk]
En högst svår / omöjlig fråga att svara på... Men använde man endast denna typ av tryckimpregnerat virke att gjuta in, eller kunde kontruktören / snickarna välja? Typ asbest, det är ju i många fall ett val som hantverkarna kunde göra. Blanda i asbest i olika typ av bruk mm. Var det branschregler som menade att man bör använda tryckimpregnerat vid den här tiden? 1968-70? Eller finns det goda möjligheter att det är obehandlat trä som är ingjutet, och lukten i förrådet med plast mot plattan helt enkelt kan vara tillväxt under plasten, och inte något tryckimpregnerat som ligger och läcker lukt? Vi uppfattade inte lukten som påträngande och aggressiv, det var mer en ''här nere i källaren i mormors hus luktar det jord''... :p
 
Värst är ju panelen som är helt rutten och måste bytas. Övriga grejer som golvet i förrådet skall också fixas. De ingjutna reglarna är väl minsta problemet då fuktkvoten u dom är låg och inget luktar. Det har funkat i 50 år och kommer säkert fortsätta lika dant
I början på 80-talet jobbade jag med ”mögelutredningar” i hus från slutet av 70-talet. Problemen kom inom tio år. Ett 50 år gammalt hus är just 50 år, dvs gammalt och begagnat med slitage och egenheter. Är man orolig för detta bygger man sig ett nytt hus för ungefär samma pris, men På annan billigare plats.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Dessa rötskyddsbehandlade golvreglar och syllar, det verkar som att de endast avger doft när de blivit fuktiga. Men släpper de ut skadliga gaser även i torrt tillstånd? Någon som vet det? :)
 
Hur fan ska vi tänka egentligen :/ Vi är KÄRA i huset, men det som var sagt sen innan är att golvet som luktar behöver läggas om, samt fiber dras in i kåken... Finns inga pengar till typ Nivell golv eller liknande för hela huset. Samt att om man river allt lär det gå åt pengar med att stambyta osv direkt... Får man anta att dessa ingjutna reglar ligger över hela entréplan? Vardagsrum, kök, hall mm, allt golv?

Om jag skulle slita upp allt golv på nedre plan, riva bort alla ingjuta reglar. Kan jag då regla upp på nytt men lägga syllpapp mellan reglar och plattan? Isolering mellan reglarna av typ cellplast eller dylikt?

Eller kommer problemen uppstå igen om man inte lägger ett dedikerat ventilerat golv?

Hittade även tekniska beskrivningen ifrån när det byggdes 68... Tryckimpregnerad syll i åtminstone garaget. Oklart om det även gäller syll i bostadshuset.
 
  • Äldre teknisk beskrivning av byggnad från 1968 med markeringar och handskrivna anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett tekniskt dokument med text och kryssrutor relaterat till byggnadsbeskrivningar och materialval från 1968.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur bråttom har ni med att få ”allt klart”, dvs börja använda alla utrymmen som det är tänkt?
Regel nummer ett brukar vara att inte ha för bråttom.
Om det inte luktar i de övriga rummen så är det ju iallafall inte något panik att åtgärda dem.
Vill du få nån extra trygghet kan det ju vara värt att ta ut en mögelhund som får kolla att det bara är där ni tror som ni har problem.

Om ni har möjlighet skulle jag börja med att riva ut det mögliga golvet och låta det stå en avfuktare där i någon/några veckor, gärna en ozon-generator en dag också.
Om du därefter inte har någon lukt eller fukt-indikation så kan du börja fundera på vad du vill ha för golv.

Då får du också facit på om du behöver byta syllen också, men det går ju att göra med rätt rimlig kostnad om man är händig och inte måste ha allt inflyttningsklart i det rummet direkt.

Panelen ser som sagt ut att behöva bytas, men det kan bero på att det varit växtlighet mot den, då kan du eventuellt nöja dig med att sätta en klinga i väggen och ta bort de nedersta skadade decimetrarna.
Beroende på hur mycket som du behöver ta bort för att nå friskt virke finns det ju olika sätt att återställa det snyggt och prisvärt.
Blir inte klok på om det är en träsyll exponerad där?
I så fall behöver du ju kolla skicket på den samtidigt och eventuellt byta ut hela eller delar.
Om det är en träsyll och marken omkring är högre får du lite muntert jobb med en spade för att gräva bort lite jord, men det ser ju inte ut att vara några mängder. En grus-kant närmast huset kan vara bra i ett senare läge.

Mer än så *borde* det väl inte vara att åtgärda ”akut”?
(Visst, hus från den tiden kommer med en hög ”härliga” överraskningar som ni får upptäcka under årens gång. :) )
 
Jag skulle säga att det är en fördel att köpa ett hus som inte renoverats, huset har inga allvarliga fel och är ändå ett halvt sekel gammalt. Det talar lite för sig självt.

Sen är det där med ingjutna syllar ett gissel men om det inte är ett problem idag och ni inte ändrar förutsättningar kommer det fungera framöver också. Är ni oroliga så skicka material på analys så får ni svart på vitt hur det ligger till.

Vi använde ALS lab för vår analys, https://www.alsglobal.se/ som funkade bra och smidigt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.