Hej,

Vi hade tänkt bygga ett altantak på en bit över trädäcket men jag har lite funderingar kring infästning mot huset.
Tanken är att fästa en bräda i takfotboxen ( med skruvar genom boxen in i takstolar) och regla ut från denna. Så talet går precis under befintliga hängrännor.

Reglarna kommer gå ut knappt 3m och taket blir någon typ av plasttak.

Frågan är, finns det någon risk att fästa genom takbox in i takstolar eller går ser bra? Bör man regla upp extra på insida vind tex?

Bor i södra Skåne så snövitkt är normalt sätt inget stoet problem.

Lutning på taket blir ca 13cm / m.
 
  • Gilla
tarsson
  • Laddar…
Måste det fästas i takboxen?

Bättre att sätta en bärlina i fasaden kanske?
Inget vidare att fästa direkt in i takboxen. Då skruvar du längst med fibrerna i takstolarna och det ger ingen vidare bärighet
 
Nackdelen är att allt hänger i skruvarna. Hade inte känts tryggt. Jag hade inte valt den lösningen. Jag skulle ta bort 3 pannrader och lägga takbalkarna på befintliga takstolar över hammarbandet om det är möjligt. Större ingrep med rejälare.
 
P Pappa1986 skrev:
Måste det fästas i takboxen?

Bättre att sätta en bärlina i fasaden kanske?
Inget vidare att fästa direkt in i takboxen. Då skruvar du längst med fibrerna i takstolarna och det ger ingen vidare bärighet
Har tänkt på det men förlorar lite höjd samt visuellt lite sämre i min uppfattning. Ska kolla måtten dock.

Byggglädje Byggglädje skrev:
Nackdelen är att allt hänger i skruvarna. Hade inte känts tryggt. Jag hade inte valt den lösningen. Jag skulle ta bort 3 pannrader och lägga takbalkarna på befintliga takstolar över hammarbandet om det är möjligt. Större ingrep med rejälare.
Säkert en bra lösning men kanske för avancerat för mig. Vill helst inte pilla på taket och rännor som är relativt nytt.

För övrigt går boxen ut ca 140 cm där vi ska förlänga med ett tak. Vet inte vad det kallas men en förkortning av väggar för att få extra tak utomhus vilket jag tror är relativt vanligt på 60-talshus.

Man kan inte plocka bort bräderna på boxen och sticka in reglar som fästes parallellt med takfotsbräderna istället? För att få större infästningsyta. Behöver dock kolla lite mått och möjlighet för detta.
 
Tycker inte man behöver vara bekymrad över att saker och ting är nytt. Ska bygga på husets takstolar för vårt skärmtak nästa sommar. Vi byggde 2016. Sätta reglar parallellt låter fortfarande som en lösning som hänger i ett skruvförband mer eller mindre. Då tror jag mer på att sätta under takfoten som föreslagits redan med kanske en förstärkning fäst i regel bakom fasaden.
 
M Makoz skrev:
Hej,

Vi hade tänkt bygga ett altantak på en bit över trädäcket men jag har lite funderingar kring infästning mot huset.
Tanken är att fästa en bräda i takfotboxen ( med skruvar genom boxen in i takstolar) och regla ut från denna. Så talet går precis under befintliga hängrännor.

Reglarna kommer gå ut knappt 3m och taket blir någon typ av plasttak.

Frågan är, finns det någon risk att fästa genom takbox in i takstolar eller går ser bra? Bör man regla upp extra på insida vind tex?

Bor i södra Skåne så snövitkt är normalt sätt inget stoet problem.

Lutning på taket blir ca 13cm / m.

Varför skulle inte detta funka?

Skruvar du i takstolarna så ser jag inte riktigt problemet...?
Hur långt utsprång var det?

Om du sätter en regel på "flasken" och en för bjälklag som du skruvat ihop innan du monterar upp så lär det bli starkt...!
 
tarsson tarsson skrev:
Varför skulle inte detta funka?

Skruvar du i takstolarna så ser jag inte riktigt problemet...?
Hur långt utsprång var det?

Om du sätter en regel på "flasken" och en för bjälklag som du skruvat ihop innan du monterar upp så lär det bli starkt...!
Vet inte om det är dumt att hänga vilt längst ut på takstolen. Därav frågan :)
Takboxenär ca 140cm. Så kanske långt just där taket ska byggas. Bifogar bild om det förenklar:
 
  • Takstol på hus med synlig takbox och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tarsson
  • Laddar…
Ok men hur lång är spännvidden?
Du har ju två upplag ...där iaf....

Men ska du skriva på undersidan eller under hängränna?

Jag hade inte varit så orolig så länge det inte är något extremt du ska bygga...!
 
tarsson tarsson skrev:
Ok men hur lång är spännvidden?
Du har ju två upplag ...där iaf....

Men ska du skriva på undersidan eller under hängränna?

Jag hade inte varit så orolig så länge det inte är något extremt du ska bygga...!
Under hängrännan var planen. 3m spännvidd och bara ett enklare kanalplasttak.
 
Ja men det är bara att köra på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.