Hej!

Ska bygga golv i en gammal lada som står på en Torpargrund (ev. fortsätta med innerväggar m.m. senare).
Har läst en del om åldersbeständig plast för att stoppa markfukten från att ta sig upp. I detta fall är det dock väldigt glest mellan stenarna i grundens "mur", vilket gör att regn och snö kan blåsa in under huset den vägen.

Funderar därför på hur jag ska göra med plasten? Risken är att snö blåser in och lägger sig ovanpå den... Kan det vara bättre utan då?

Intilliggande hus är ett gammalt torp där det inte använts någon plast, och det har (än så länge) aldrig varit något problem.

Tack på förhand och glad midsommar!
 
Fråga nummer 1: Finns det något problem som plasten ska lösa?
 
useless useless skrev:
Fråga nummer 1: Finns det något problem som plasten ska lösa?
Har tidigare bara varit jordgolv, så vet inte riktigt. Men eftersom det inte är problem med närliggande hus så tror jag inte det.
 
Fimpa plasten, förbjuden i gamla fina byggnader ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fimpa plasten, förbjuden i gamla fina byggnader ;)
Fånig svar, när det gäller att bygga om en gammal lada utan riktigt golv till en mer beboelig byggnad.
Hur bor du själv, med mossa till tak och jordgolv?

Men jag är medveten om problemet med gles torpargrund.
Har själv haft ett hus, där vattnet i rören på bottenvåningen och vattnet i toastolen frös när de ostliga vinterstormarna i -20° blåste.
Så jag tror att det vore bra att täta grunden.
Om det sedan behöver läggas plast på marken eller inte beror ju på hur väldränerad marken är.
Förr var man ju lite klokare, och byggde inte hus på sunkiga ställen, utan där det var lite torrare.
 
Hur högt över marken kommer golvet. Vad är det för mark? Blöt lera eller torr dränerande sandjord? Behövs lite mer information innan du kan få ett bra svar
 
Även här kommer ett lite svävande svar. Jag har en liten tillbyggnad vid fritidshuset. Tillbyggnaden är krypgrund (ej torpar som din) och huset i övrigt har källare.
Det är ganska mycket fukttryck trots dränering så jag la plast på marken i krypgrunden. Upplever att det är torrare där efteråt än före, men har faktiskt inte mätt.
Är det inte byggnadsvård vi pratar om så tycker jag moderna material är tillåtna.
Om du lägger dit plast dosera upp den lite mot mitten av huskroppen så att eventuell inblåsande snö inte tinar till stillastående pölar. Precis som du själv funderade på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.