Hej! Vår gräsmatta är ca 3 veckor gammal. Tyvärr har det kommit fullt med svinmålla, omöjligt att rensa bort allt. Kan svinmålla göra att gräset växer sämre? För er som har samma erfarenhet vad gjorde ni?
Mvh Maria
 
  • Ung gräsmatta med svinmållaöverväxt, trädgårdsland och stenmur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
MCPA fungerar utmärkt, finns flera trådar om det här på forumet.
Finns att köpa på Ebay Tyskland. Eftersom gräsmattan är nysådd kan du dosera det svagare än normalt för att inte riskera att gräset försvagas.
 
  • Gilla
Marialans
  • Laddar…
Du behöver inte göra något annat än att klippa när det är dags. Det ser dock ut som om du behöver vattna sådden och även så lite extra för att täcka fläckarna där det inte tagit sig, annars kommer du få värre ogräs än svinmålla att hantera.

Svinmållan är ettårig, så klipp med uppsamlare så är den snart borta. Har du en klippare som inte går så tungt i marken kan du köra ganska snart. Sjunker du ner med hjulen och fötterna får du avvakta lite. Oavsett vilket är det ingen ko på isen.
 
  • Gilla
Lisaolof och 1 till
  • Laddar…
Jag zoomade för övrigt in på bilden nu och hade det varit min gräsmatta hade jag kört med uppsamlare nu på högsta/näst högsta läget ungefär. Sådär lagom för att ta bladen på svinmållan men inte klippa gräset. Men så väger inte min gräsklippare så värst mycket.
 
Tack för svar. Det är bara 2,5 vecka sedan vi sådde, därav endel fläckar. Tycker den har tagit sig väldigt bra för att bara gått 2,5 vecka. Men tyvärr även mållan. Vi har tyvärr ingen gräsklippare med uppsamlare utan en robot. Men vi ska undersöka de olika lägena för o se hur högt den kan klippa.
 
Svinmålla är den första som dyker upp på bar jord, har ett grunt rotsystem och försvinner vid första klippningen. Att spruta med gift för att det växer svinmålla är som att skjuta mygg med kanonkulor. Du behöver inte oroa dig för svinmållan - garanterat.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson och 5 till
  • Laddar…
Som flera skriver, när du klippt gräsmattan försvinner mållorna.
Passa på att plocka blad och frön och använd dem i matlagningen. Det är mycket bra mat och går att äta utan förbehandling men det är självklart godare efter tillagning (precis som maskrosrötter). Koka - stuva - fräs i smör mm. Jag blandar i pajer, omeletter och torkade frön hamnar i lite av varje i matväg. Jag minns när det lades fiber i området och där de grävt var en sjuttiofem meter lång rad av svinmålla och jag plockade glatt.
Torkade frön innehåller 49% kolhydrat, 16% protein och 7% fett.

En liten anekdot.
Jag odlade svinmålla i ett hörn av trädgårdslandet för kanske tio år sedan. En sommarvecka var svärföräldrarna här och passade vårt hus, de hade fått noggranna instruktioner om att INTE göra något. När vi kom hem var all svinmålla borta, svärmor hade inte stått ut med att se ”ogräset” och rensat bort allt. :rofl:
 
  • Gilla
Jerald Stuartson och 2 till
  • Laddar…
Måste man köra med uppsamlare? Har liknande som ts men kommet bara ha robot att köra med..
 
J Julistormen skrev:
Måste man köra med uppsamlare? Har liknande som ts men kommet bara ha robot att köra med..
Eftersom det är en ettårig planta så måste den blomma och sätta frö för att komma igen.
Så låt klipparen skala av bladen, har där inte blivit frö så behöver du inte samla upp klippet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Eftersom det är en ettårig planta så måste den blomma och sätta frö för att komma igen.
Så låt klipparen skala av bladen, har där inte blivit frö så behöver du inte samla upp klippet.
Även om det är mycket? Tänker att det kväver gräset?
 
J Julistormen skrev:
Även om det är mycket? Tänker att det kväver gräset?
Ingen risk!
Hade du en robot klippare så ställ den så högt att svinamollan klipps, om du tar 1-2cm av det nya gräsmattan har ingen betydelse.
 
J Julistormen skrev:
Även om det är mycket? Tänker att det kväver gräset?
Snarare skuggar gräset. Sen när mållan dör så göder den gräset.
Du behöver inte göra något särskilt förutom normal klippning. Så fort gräset börjar ta sig så konkurreras mållan ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.