Hej,

Bor i en villa i nacka där jag har en balkong 20kvm på framsidan av huset ovanför entrédörren. Behöver hjälp med om denna balkong ska räknas in i bygggnadsarean (BYA) eller inte.

Underdelen av balkongkonstruktionen mäter ca 2,5 meter från marken och den sticker ut ca 2 meter från fasaden. Försökte googla lite och hittade bland annat på https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/area.html att "utkragande byggnadsdel (tak-språng, balkong, burspråk, skärmtak etcetera) som inte väsentligt påverkar användbarheten av underliggande mark" inte ska räknas med som BYA även om de är under 3 meters höjd.

På denna sida försöker man ge en kort förklaring till de olika begreppen samt beskriver hur man mäter enligt dagens svenska standard (SS 21054:2009),

I detta fall så är det en entre och cykelparkering under balkongen, alltså ingen yta som begränsas av att balkongen finns där och ytan skulle inte används på något annat sätt om balkongen inte fanns.

Är detta anldning nog för att räkna bort ytan som BYA?

/Sten
 
O
Låter som om det i ditt fall rör sig om beräkningsgrundande byggnadsarea mot bakgrund av balkongens storlek och avstånd till underliggande mark. Är den även förankrad med t.ex. stolpar i marken?
 
S Sten Bumling skrev:
Hej,
Underdelen av balkongkonstruktionen mäter ca 2,5 meter från marken och den sticker ut ca 2 meter från fasaden. Försökte googla lite och hittade bland annat på [länk] att "utkragande byggnadsdel (tak-språng, balkong, burspråk, skärmtak etcetera) som inte väsentligt påverkar användbarheten av underliggande mark" inte ska räknas med som BYA även om de är under 3 meters höjd.

På denna sida försöker man ge en kort förklaring till de olika begreppen samt beskriver hur man mäter enligt dagens svenska standard (SS 21054:2009),

I detta fall så är det en entre och cykelparkering under balkongen, alltså ingen yta som begränsas av att balkongen finns där och ytan skulle inte används på något annat sätt om balkongen inte fanns.

Är detta anldning nog för att räkna bort ytan som BYA?
Som sidan i övrigt påpekar så gäller även följande;
Byggnadsdelen är mätvärd (till exempel sockel, skärmtak) om byggnadsdelens lägsta punkt är belägen lägre än 3,00 m ovan mark och dess horisontella djup är större än 0,50 m.
Användbarheten av underliggande mark avser möjligheten att t.ex. uppföra komplementbyggnader eller annat som kan tänkas uppta byggnadsarea eller ha en viss funktion. Hade balkongen legat 5 meter upp så hade man t.ex. kunnat bygga en Bolundare under den. Men när balkongen bara är 2,5 meter upp och kragar ut mer än 0,5 meter så utgör den byggnadsarea.
 
  • Gilla
Solblå
  • Laddar…
Fast vi "drabbades" av att vår påbyggnad ansågs vara planstridig, men gick igenom som mindre avviikelse, för att det finns en balkong som är ca 130 cm djup, och 290 cm bred. Den ligger på 5m höjd över marken. Genom att den räknades in i i byggytan överskreds byggytan med ca. 2 kvm. Bygglovet vi sökte gällde påbyggnad på en äldre 40 kvm utbyggnad, huset är redan 2 plan i övrigt. Så påbyggnaden innebar ingen ändring av byggytan.

Enda konsekvensen var att det lite överaskande gick ut som grannehörande, jag upptäckte det samma dag som det skickades ut, så jag fick springa runt hos grannarna och förklara vad som var på gång, vi hade bara diskuterat påbyggnaden med grannen åt det håll som påbyggnaden låg.
 
O
H hempularen skrev:
Fast vi "drabbades" av att vår påbyggnad ansågs vara planstridig, men gick igenom som mindre avviikelse, för att det finns en balkong som är ca 130 cm djup, och 290 cm bred. Den ligger på 5m höjd över marken. Genom att den räknades in i i byggytan överskreds byggytan med ca. 2 kvm. Bygglovet vi sökte gällde påbyggnad på en äldre 40 kvm utbyggnad, huset är redan 2 plan i övrigt. Så påbyggnaden innebar ingen ändring av byggytan.

Enda konsekvensen var att det lite överaskande gick ut som grannehörande, jag upptäckte det samma dag som det skickades ut, så jag fick springa runt hos grannarna och förklara vad som var på gång, vi hade bara diskuterat påbyggnaden med grannen åt det håll som påbyggnaden låg.
Intressant. Hur kommer det sig att man räknade in den i byggnadsarea? Finns det en uteplats under samma balkongbjälklag? Är balkongen förankrad i marken med stolpar?
 
Vet inte. Jag valde att inte fråga. Allt gick ju igenom ändå. Jag misstänker att handläggaren gick på slentrian, och inte observerade hur högt balkongen sitter. Den sticker ut från huset, inga stolpar eller liknande.
 
H hempularen skrev:
Vet inte. Jag valde att inte fråga. Allt gick ju igenom ändå. Jag misstänker att handläggaren gick på slentrian, och inte observerade hur högt balkongen sitter. Den sticker ut från huset, inga stolpar eller liknande.
Var nog precis som du gissar, eller så hade dom inte koll på exakta måtten för balkongen.

Enligt SIS så räknas det in i BYA om balkongen är mindre än 5 meter över marknivå och utsticket (framkanten) är mer än 1,5 meter från fasadliv.
 
S Sten Bumling skrev:
Hej,

Bor i en villa i nacka där jag har en balkong 20kvm på framsidan av huset ovanför entrédörren. Behöver hjälp med om denna balkong ska räknas in i bygggnadsarean (BYA) eller inte.

Underdelen av balkongkonstruktionen mäter ca 2,5 meter från marken och den sticker ut ca 2 meter från fasaden. Försökte googla lite och hittade bland annat på [länk] att "utkragande byggnadsdel (tak-språng, balkong, burspråk, skärmtak etcetera) som inte väsentligt påverkar användbarheten av underliggande mark" inte ska räknas med som BYA även om de är under 3 meters höjd.

På denna sida försöker man ge en kort förklaring till de olika begreppen samt beskriver hur man mäter enligt dagens svenska standard (SS 21054:2009),

I detta fall så är det en entre och cykelparkering under balkongen, alltså ingen yta som begränsas av att balkongen finns där och ytan skulle inte används på något annat sätt om balkongen inte fanns.

Är detta anldning nog för att räkna bort ytan som BYA?

/Sten
Krånglet uppstår då anvisningarna säger en sak och lagen hänvisar till mätregler i SIS. Enligt dessa så är din balkong en del av din BYA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.