Hej, hoppas kunna få lite hjälp och idéer av er här på Byggahus. Vi bor i ett litet hus som är byggt 1926 med brutet tak. Eftersom familjen växer så skulle vi behöva bygga ut huset inom en snar framtid. Dock så känns det som att jag inte kommer någon vart, och skulle behöva få lite tips på hur vi ska få tillväga.

På framsidan mot gatan har vi prickmark 10 meter in på tomten, så där är det kört att bygga nåt.
Enligt detaljplanen så måste husets långsida vara mot gatan.
Bifogar några enkla ritningar som jag gjort för att ni ska få en bättre bild. Det med blå bakgrund är tillbyggnaden. Vi funderar alltså på att bygga ut bakåt på tomten. Nackdelen med det är att husets långsida blir åt andra hållet, vilket alltså strider mot gällande detaljplan. En person på kommunen så dock att det KANSKE skulle kunna gå igenom med grannars medgivande. Finns dock inga garantier.

På bottenvåningen där badrummet är ritat är i nuläget vårt kök. Tänkte att det vore smidigt att göra om det till badrum då vi redan har avlopp och vatten där.

Skulle verkligen behöva råd. Skulle det funka med denna lösning, eller har ni några andra förslag?

Det vi behöver är: två sovrum till, ett badrum/tvättstuga på bottenvåningen, samt nytt kök och matplats.

Tack på förhand
 
  • Enkla ritningar över en husplan med mått och en blåmarkerad tillbyggnad som föreställer kök och matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En enkel ritning av ett hus med planlösning som visar en tillbyggnad i blått, inkluderande sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har svårt att tro att en så där stor och bred utbyggnad blir snygg, oavsett om den är tillåten. En bra tumregel är att inte bygga ut med en bredd som är större än nuvarande bredd.
Kan du lägga upp bilder och ritningar på huset idag? Och hur mycket utrymme har ni för en utbyggnad på framsidan?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nackdelen med vårt hus är att det är väldigt litet. Ca 8,6 x 5,6.
På framsidan så har vi ca 3 meter fram till den prickade marken.

Har inga riktiga ritningar, förutom några handritade från 60 talet som inte stämmer för fem öre.

Bifogar en egengjord ritning hur det ser ut idag
 
  • Planritning av ett litet hus med betecknade rum som vardagsrum, sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser huset ut idag. Tanken är att vi ska ha träpanel i framtiden. Vet inte exakt vad det är för fasad idag. Någon slags tilläggsisolering. Materialet är ut som fogskum, som sitter på ca 1,2 x 1,2 skivor och nån slags putsfärg utanpå.
 
  • Ett hus med synlig tilläggsisolering på fasaden, ommålat med putsfärg och en ny byggd trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är ett litet hus, men om ni bygger ut med alltför mycket yta kommer det bli fult. Jag tror inte ni kan bygga ut mot baksidan mer än med 5,6*5,6 i två plan. Mot framsidan kan ni bygga en liten utbyggnad i två plan. Med fönsterkupor så bör man kunna få in fyra sovrum, även om två-tre av dem blir rätt små, plus ett badrum/duschrum på övervåningen.
 
  • Gilla
Villa_Mbg och 1 till
  • Laddar…
Huset har speciell och charmig utformning, det är svårt att få till något som inte förstör exteriören. Hur har ni tänkt att taklösningen skulle bli? Vilken typ av tak? Jag förstår att ni kan behöva tilläggsisolera, men blir det bra med träpanel, förstör inte det husets karaktär?
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Huset har speciell och charmig utformning, det är svårt att få till något som inte förstör exteriören. Hur har ni tänkt att taklösningen skulle bli? Vilken typ av tak? Jag förstår att ni kan behöva tilläggsisolera, men blir det bra med träpanel, förstör inte det husets karaktär?
Tanken är att det blir samma tak på utbyggnaden.
Det är på nuvarande fasad som det finns tilläggsisolering. Den har jag tänkt att vi ska ta bort när vi byter fasad. När vi byter till träfasad så funderar jag på att strunta i att isolera. Tänkte lägga de pengarna på att isolera vinden ordentligt.
 
Jag hade byggt ut huset både framåt och bakåt.
På framsidan har ni cirka 3 m ut till prickmark att bygga på, och kan bygga cirka 4m brett utan att det ser konstigt ut. Ett hus från 1926 kan definitivt ha så, utan att det ser märkligt ut. Tänk punchveranda. Bakåt hade jag byggt ut i vinkel, centrerat på husets bredd. Det behöver vara minst 1-1,5 m smalare än huset på varje sida så det inte ser konstigt ut. Dvs. En utbyggnad som blir kanske 6m bred (eller samma bredd som huset har idag, 5 och nånting? Det blir harmoniskt).
Däremot kan den vara längre tycker jag, men max 8,6 för att det ska se estetiskt ut.
Hoppas du förstår hur jag tänker.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Villa_Mbg Villa_Mbg skrev:
Jag hade byggt ut huset både framåt och bakåt.
På framsidan har ni cirka 3 m ut till prickmark att bygga på, och kan bygga cirka 4m brett utan att det ser konstigt ut. Ett hus från 1926 kan definitivt ha så, utan att det ser märkligt ut. Tänk punchveranda. Bakåt hade jag byggt ut i vinkel, centrerat på husets bredd. Det behöver vara minst 1-1,5 m smalare än huset på varje sida så det inte ser konstigt ut. Dvs. En utbyggnad som blir kanske 6m bred (eller samma bredd som huset har idag, 5 och nånting? Det blir harmoniskt).
Däremot kan den vara längre tycker jag, men max 8,6 för att det ska se estetiskt ut.
Hoppas du förstår hur jag tänker.
jag hade också gjort så. På framsidan en mindre tillbyggnad vid entrén med badrum, ny entre och kapprum, på baksidan en hyfsat centrerad tillbyggnad med ett sovrum, inte så mycket större än 4,5x4,5. På ovanvåningen ryms ett sovrum i varje tillbyggnad. Sadeltak med ganska hög takvinkel på båda. Tänk tidiga egnahemshus, lite nationalromantiskt 20-tal så hittar du rätt vibb tror jag! Viktigt att inte bygga ut för stort, speciellt på framsidan. Tillbyggnader eller delar i vinkel var inte så stora förr i tiden, det vore nog bra att försöka hålla det hyfsat tidsenligt.

Gamla Enskede är en bra referens, speciellt om du vill ha träpanel.
 
  • Gilla
Blag
  • Laddar…
Villa_Mbg Villa_Mbg skrev:
Jag hade byggt ut huset både framåt och bakåt.
På framsidan har ni cirka 3 m ut till prickmark att bygga på, och kan bygga cirka 4m brett utan att det ser konstigt ut. Ett hus från 1926 kan definitivt ha så, utan att det ser märkligt ut. Tänk punchveranda. Bakåt hade jag byggt ut i vinkel, centrerat på husets bredd. Det behöver vara minst 1-1,5 m smalare än huset på varje sida så det inte ser konstigt ut. Dvs. En utbyggnad som blir kanske 6m bred (eller samma bredd som huset har idag, 5 och nånting? Det blir harmoniskt).
Däremot kan den vara längre tycker jag, men max 8,6 för att det ska se estetiskt ut.
Hoppas du förstår hur jag tänker.
Absolut, jag är med på noterna. Nackdelen med det är att husets långsida inte vetter mot gatan, som det ska vara enligt detaljplan. Skulle man bygga ut både framåt och bakåt så har jag svårt att tro att de skulle se det som en mindre avvikelse.
 
Aha, det misstolkade jag helt. Ja isåfall kan man ju vända på det genom att bygga ut hela husets bredd och vända på taket men det lär inte bli en billig historia... å andra sidan hade det gett maximalt med boyta.
 
B Blag skrev:
Absolut, jag är med på noterna. Nackdelen med det är att husets långsida inte vetter mot gatan, som det ska vara enligt detaljplan. Skulle man bygga ut både framåt och bakåt så har jag svårt att tro att de skulle se det som en mindre avvikelse.
Frågan är om det har betydelse? Det är
Ju fortsatt långsida även om du också har en liten gavel. kKan man visa att farstun inte påverkar intrycket av en långsida mot gatan borde det kunna gå igenom, beroende på hur nitisk din handläggare är. Det viktigaste är ju ändå att det blir snyggt och ser vettigt ut.
 
Var tvungen att läsa igenom tråden en gång till. Långsidan på huset är mot gatan idag, tolkar jag det som? Långsidan slutar väl inte vara långsida för att du bygger en farstukvist?
Går det att förlänga huset i någon ände utan att det blir för nära grannarna?
 
Villa_Mbg Villa_Mbg skrev:
Var tvungen att läsa igenom tråden en gång till. Långsidan på huset är mot gatan idag, tolkar jag det som? Långsidan slutar väl inte vara långsida för att du bygger en farstukvist?
Går det att förlänga huset i någon ände utan att det blir för nära grannarna?
Det stämmer. Så tänkte jag också, men enligt handläggaren räknas huset längsta sida som långsida. Skulle vi bygga ut som vi tänkt blir alltså husets totallängd längre åt andra hållet.
Men ja, det finns utrymme att förlänga huset. Det är ett alternativ som vi tittat på. Samtidigt skulle det vara skönt att bygga bakåt, just för att slippa göra om för mycket i den befintliga husdelen.
 
Jag skulle ändå kolla igen med stadsbyggnadskontoret om en eller två mindre utbyggnader i vinkel gör att vad som anses som långsida skiftas. Om det alternativet är kört så är det bara en förlängning som gäller. Eller att flytta - tråkigt nog är det ibland den bästa lösningen om huset/tomten bara inte funkar för det man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.