Hej mästare!
ska bygga en altan På 40 m2. Plintarna klara och ska börja fästa stolpar på dessa.

vet att det helst ska vara luft mellan ändträ och plint, men vill ändå att stolparna ska ligga direkt an mot plint för att undvika eventuell klyvverkan i träet om man är många på altanen.

nu undrar jag: vad är bäst att ha mellan ändträ och plint? Tjärpapp, metallplatta eller nåt annat? Stolparna är dock NTR A, men vill ändå förebygga att fukt tränger in.

mvh Johan
 
Jag lägger alltid en bit takpapp mellan.
 
  • Gilla
byggpiraten och 1 till
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Jag lägger alltid en bit takpapp mellan.
det hade jag inte ens tänkt på, kanon!!

Har ingen takpapp kvar, men skulle man inte bara kunna lägga ett metallbeslag eller liknande mellan?
 
Om du har ngt gammalt tunt liggunderlag eller tunn skärbräda (böjbar i plast) så kan du skära det i 10x10cm bitar och lägga mellan. Egentligen vad som helst som inte är absorberande och lätt att skära till och Är väderbeständigt.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
F FörsiktigeGeneralen skrev:
Om du har ngt gammalt tunt liggunderlag eller tunn skärbräda (böjbar i plast) så kan du skära det i 10x10cm bitar och lägga mellan. Egentligen vad som helst som inte är absorberande och lätt att skära till och Är väderbeständigt.
strålande! Tack!
 
Funkar det lägga underlagsfoam (som till parkett) under stolpen?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Funkar det lägga underlagsfoam (som till parkett) under stolpen?
jag skulle inte använt det om det inte var en sån som har ”inbyggd” åldersbeständig plast. Vanlig golvfoam är inte tät.
 
F FörsiktigeGeneralen skrev:
jag skulle inte använt det om det inte var en sån som har ”inbyggd” åldersbeständig plast. Vanlig golvfoam är inte tät.
Jag tänker sålänge den inte absorberar borde det funka för undvika röta.
 
oscarwww oscarwww skrev:
Jag tänker sålänge den inte absorberar borde det funka för undvika röta.
Tänker att den foamen bara är ca 1-2mm tjock så då kan fukten sugas igenom, men om du tar 3-4 lager foam så borde det ju bli tillräckligt tätt och tjockt.
 
B
F FörsiktigeGeneralen skrev:
Tänker att den foamen bara är ca 1-2mm tjock så då kan fukten sugas igenom, men om du tar 3-4 lager foam så borde det ju bli tillräckligt tätt och tjockt.
Eller så blir det som en tvättsvamp...
 
B BSOD skrev:
Eller så blir det som en tvättsvamp...
Foamen brukar vara EPS så så det är plast, men den är inte helt tät, hade den varit det så hade den inte behövt plastas under mot betong (vid golvläggning), dvs. samma anledning till att jag är skeptisk till den som syll mellan stolpe och plint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.