Behöver en rackans massa stolphattar, typ 80 st...
Hur gerar jag liknande de som finns på bilden på bästa och säkraste sätt? Jag vill ha fingrarna i behåll. Dewalt bordssåg finns, dewalt gersåg finns, festool ts55 också. Men de har ju begränsningar till 45-50 grader. Ställer jag arbetsstycket på högkant, ja då ligger fingrarna nära klingan....
Trästolphatt med pyramidformad topp och tydlig ådring, tänkt för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade gjort en släde/jigg till bordsågen för själva toppen. Med vinklad klinga.

Och sen kapat av varje hatt med gersåge .
 
Jag har gjort sådana på bordssågen, du använder väl alltid pushsticks så fingrarna är på behörigt avstånd från klingan! Inga fingrar i närheten av klingan! Nu gjorde jag bara ett par st, skulle jag göra många hade jag nog gjort en jig att hålla dom med. Jag tänker en längre bit, 1m kanske med ett urtag för klossen(stolphatten) och plats för en snabbtving eller så som håller klossen. Kanske plats för ett par st rent av om det nu är 80st som ska göras. Alternativt kan du ju skruva fast de från baksidan genom en regel eller dylikt så att du får något säkert att köra genom bordssågen, se till så inte skurven är för lång bara så det tar i klingan. Bordssågen hade definitivt varit mitt val iaf. Kapa två av vinklarna på bordsågen löpande på en lång bit, sen kapa upp det till klossar/hattar på kapsågen och sen två varv till genom bordssågen med någon jig.
 
Du kan skruva fast i en bit regel och föra den genom bordssågen på högkant på det viset och slippa ha fingrarna i närheten av klingan. Så många som 80 st så kan du kosta på 10 min extra och göra jiggen lite finare med tex ett anhåll som du registrerar hattämnet emot så skruven från baksidan hamnar centrerat varje gång.
 
Tomture61
Om du äger en gersåg så såga först vinklarna , ställ om sågen till rakt snitt och kapa biten du behöver .
Detta förutsätter ett långt ämne från start , sluta när du börjar bli rädd om fingrarna :cool:
 
låna in en polare med gersåg. den ena vinklad och den andre rak.
ha 2st ämnen.
när vinklarna är klar ger du ämne 1 till polaren som kapar rakt. du fortsätter på ämne två. sedan byter ni ämne fram och tillbaka.

ps. glöm inte bjuda polaren på öl! ds.
 
  • Gilla
Bart och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Du kan skruva fast i en bit regel och föra den genom bordssågen på högkant på det viset och slippa ha fingrarna i närheten av klingan. Så många som 80 st så kan du kosta på 10 min extra och göra jiggen lite finare med tex ett anhåll som du registrerar hattämnet emot så skruven från baksidan hamnar centrerat varje gång.
Varför behöver man ha den på högkant?
Borde räcka ställa klingan med 15graders lutning från 90 dvs i sådär 75grader. En enkel släde, lägg på stolpen, kör igenom, rotera 90 grader, upprepa varvet runt. Kapa av?
Eller så är jag för dum för att fatta problemet :D
 
Frustrator Frustrator skrev:
Varför behöver man ha den på högkant?
Borde räcka ställa klingan med 15graders lutning från 90 dvs i sådär 75grader. En enkel släde, lägg på stolpen, kör igenom, rotera 90 grader, upprepa varvet runt. Kapa av?
Eller så är jag för dum för att fatta problemet :D
Det fungerar bara om man vill ha endträt uppåt på stolphatten, den på bilden är inte gjord så :)
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
D daugaard skrev:
Det fungerar bara om man vill ha endträt uppåt på stolphatten, den på bilden är inte gjord så :)
Jag fattade inte problemet med andra ord ;)
 
  • Gilla
  • Haha
daugaard och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Förstod inte heller problemet först :thinking:
Ser ut som bordssågen får jobba .
Lång planka , såga vinklar längst plankan (2 st) Ställ plankan rätt upp och såga ny vinkel, gå till gersågen och kapa av till rätt mått , tillbaka till bordsågen och upprepa osv.
Nu kommer det kluriga att såga det sista snittet med fingrarna i behåll x 80 st :thinking:
 
Frustrator Frustrator skrev:
Varför behöver man ha den på högkant?
Borde räcka ställa klingan med 15graders lutning från 90 dvs i sådär 75grader. En enkel släde, lägg på stolpen, kör igenom, rotera 90 grader, upprepa varvet runt. Kapa av?
Eller så är jag för dum för att fatta problemet :D
För att förtydliga så skulle jag först såga fram alla kvadrater (rätblock) och sedan skruva dessa på regeln och såga dem på bordssågen (alla bitar behöver lossas en gång och vridas ett kvarts varv).
 
L lassebrun skrev:
låna in en polare med gersåg. den ena vinklad och den andre rak.
ha 2st ämnen.
när vinklarna är klar ger du ämne 1 till polaren som kapar rakt. du fortsätter på ämne två. sedan byter ni ämne fram och tillbaka.

ps. glöm inte bjuda polaren på öl! ds.
Yes, jag skulle köra en såg. Kapa alla vinklar, sen kapa rakt av osv. Roligt arbete kan aldrig ta för lång tid. Men har man en kompis med tid och kapsåg över så låter en kapardag med bira och grillat som avslutning som en strålande idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.