Hej,
Jag funderar pa att bygga en carport med ett litet forrad och onskar att fa lite information om virkestypen jag ska valja.

Jag vill kora med C24 45x220 och jag undrar om det duger?

Detaljer: Spannvidden ar pa 4M och lutningen pa taket ar ca. 38Grader, sa overarmen kommer att bli 2.15M och underarmen ar pa 4M. Konstruktionstypen kommer att bli enligt skissen. Langden pa carporten ar 8M och pa sjalva bildelen ar 5.5M (dvs. 2.5M at forradet). Jag tankte vara extra forsiktigt med allt och kora med 100CM centeravstand (CC). Bygget ar i Mellansverige med snozon 3 - battre att vara pa den sakra sidan tankte jag.

Tacksam for svar!
 
  • Skiss av en tänkt byggkonstruktion för en carport med mått och vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
borde ha tillaggas att virkestyp till TAKSTOLARNA och inget annat. Tack!


C centermin skrev:
Hej,
Jag funderar pa att bygga en carport med ett litet forrad och onskar att fa lite information om virkestypen jag ska valja.

Jag vill kora med C24 45x220 och jag undrar om det duger?

Detaljer: Spannvidden ar pa 4M och lutningen pa taket ar ca. 38Grader, sa overarmen kommer att bli 2.15M och underarmen ar pa 4M. Konstruktionstypen kommer att bli enligt skissen. Langden pa carporten ar 8M och pa sjalva bildelen ar 5.5M (dvs. 2.5M at forradet). Jag tankte vara extra forsiktigt med allt och kora med 100CM centeravstand (CC). Bygget ar i Mellansverige med snozon 3 - battre att vara pa den sakra sidan tankte jag.

Tacksam for svar!
 
Tomture61
Mina egna takstolar som är tillverkade av en firma har C24 45 x 145 , spännvidd 5 m .
Tror det är klokare att köra cc 120 cm , det är iofs en carport men men .
Du borde även använda stöd mellan överarm / underarm , halva vägen ungefär sett från överarm med 90 gr vinkel ned mot underarm . En kil på vardera sidan är inte fel heller .

Vad ska du ha på taket , plåt - papp - betongpannor ?

Takstolar typ dessa .http://www.ullersund.se/Huset/Sjöboden/slides/Takstol 1.html
 
Redigerat:
  • Gilla
centermin och 1 till
  • Laddar…
Jo stod kommer det att bli en eller ett par kilar som jag tankt mig. Blir nastan som en W-takstol over det hela.

Det kommer att bli metallpannor, du vet de dar som ser ut som tegelpannor men som ar mycket lattare och kommer i olika skicka och man kan saga det med sticksag. Under tror jag att det blir ytpapp och spanskiva.

Har jag tankt ratt tycker du?


Tomture61 Tomture61 skrev:
Mina egna takstolar som är tillverkade av en firma har C24 45 x 145 , spännvidd 5 m .
Tror det är klokare att köra cc 120 cm , det är iofs en carport men men .
Du borde även använda stöd mellan överarm / underarm , halva vägen ungefär sett från överarm med 90 gr vinkel ned mot underarm . En kil på vardera sidan är inte fel heller .

Vad ska du ha på taket , plåt - papp - betongpannor ?

Takstolar typ dessa .[länk] 1.html
 
Tomture61
Iom att taket blir ett lätt tak så räcker 45 x 145 virke mer än väl (plåttak)
Undvik spånskivor på en så utsatt del som taket, skivorna kommer troligen att svälla/bli förstörda av fukt och ev väta ska du ha något så bygg med råspontat virke .
 
  • Gilla
centermin
  • Laddar…
Ja! Det var det jag tankt mig, raspont.. kanske jag tankte pa nagot och skrev nagot annat. Men det var det jag tankte mig. ;)


Tomture61 Tomture61 skrev:
Iom att taket blir ett lätt tak så räcker 45 x 145 virke mer än väl (plåttak)
Undvik spånskivor på en så utsatt del som taket, skivorna kommer troligen att svälla/bli förstörda av fukt och ev väta ska du ha något så bygg med råspontat virke .
 
Jag tankte pa en sak till. Over forradet kommer jag istallet for takstolar att ha ett nockbalk i limtra. Jag ville fa sa stort utrymme som mojligt. Vad tycker du om det. Forradet kommer att bli 2.5M av carport-langden. Sa carporten ar 5.5M.


Tomture61 Tomture61 skrev:
Iom att taket blir ett lätt tak så räcker 45 x 145 virke mer än väl (plåttak)
Undvik spånskivor på en så utsatt del som taket, skivorna kommer troligen att svälla/bli förstörda av fukt och ev väta ska du ha något så bygg med råspontat virke .
 
Tomture61
Låter som en bra ide , kan tyvärr ej hjälpa dig med dimensionering av limträ till ditt förråd .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.