HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det inte skyddsgas , som måste förbindas också i kablarna ? Så var det med sjökablarna på 80-90-talet.
Skyddsgas i sjökablar? Nej. Jag har koll på dem flesta sjökablar i världen. Av flera hundra sjökabelanläggningar finns två som är gasfyllda, en i Kanada och en i New Zealand, från 50 och 60-talet.
 
  • Gilla
  • Wow
tommib och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Skyddsgas i sjökablar? Nej. Jag har koll på dem flesta sjökablar i världen. Av flera hundra sjökabelanläggningar finns två som är gasfyllda, en i Kanada och en i New Zealand, från 50 och 60-talet.
Troligen mitt minne då som sviker. Gjorde en del " krypströmsmätningar" i Västberga (?) på högspänd sjökabel och har fått för mig att det var gas inuti.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Kan vara lite gas kvar från tillverkningen..
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Troligen mitt minne då som sviker. Gjorde en del " krypströmsmätningar" i Västberga (?) på högspänd sjökabel och har fått för mig att det var gas inuti.
Olja är ju det vanliga och som hålls trycksatt så kanske det var för den funktionen du såg gas med i sammanhanget. Och i gamla telekablar förstås.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
[länk]

GE har problem, men även ABB har problem med markskarvar på Baltlänken.
Det är samma kabelsystem så inget konstigt med det Alstom/GE har leveransen av ändutrustningarna inte kablarna. Det som är lite anmärkningsvärt är att under alla år detta pågått har en stor andel av tiden problemet med skarvarna varit känt. Men inte förrän man kommit fram med svårigheterna i omformarstationerna så det skulle kunna gå mot drift får man fart på att åtgärda nästa "nya" problem.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Denna koppling är faktiskt helt OK. Det är fyra stycken 300 kV dc-kablar med skarvar. Dom brukar vara direkt nedgrävda utan skyddsrör. Varje kabel innehåller en central ledare och en metallisk jordad skärm. Utåt är dem elektriskt neutrala och man kan ta på dom under drift. De små sladdarna kopplar skärmarna till jord i den kopplingsboxen till vänster.
Efter installationen skottar man faktiskt igen kabeldiket. Med gult varningsband såklart.
Förstår att dessa är lite för nya och dessutom inte sjökabel för att helt passa din smak och intresse men jag nämnde dina trådar "Månadens kabel" där de ändå borde kunna matcha OVIR i rör.
 
GK100 GK100 skrev:
Nästa enkla observation man kan göra om man nån gång är ute i naturen är att se vid vilka nivåer fåglar slutar vilja sitta på/invid ledningar.
Har jag aldrig tänkt på, hur funkar det med de isolerade kablarna(?) som hängs upp nu istället för blanktråd. Samma effekt?
 
Det är iaf 15 år sedan det började hängas upp isolerad tråd istället för blanktråd i kraftledningsstolpar.

När jag gick kurs i stolpklättring när jag började jobba som teletekniker våren 2005 så fick vi lära oss att den isolerade tråden som är lite grön skulle betraktas som blanktråd.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
C
F fiskbuggaren skrev:
Att man ser skyddsröret ovan mark? Ja, det säger en hel del.
Tack, såg inte att det gula var ett rör.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
GE är inte direkt en garagefirma. Det skulle inte gå att motivera ett annat val om de hade bäst pris.
Tillägg: Enligt uppgifter ska problemet ligga i att den franska lösningen från Alstom, som vann offerten är undermålig. Den skulle basera sig på ABB:s teknik, men Alstom lade sig billigare, och när ABB således förlorade upphandlingen fick inte Alstom heller tillgång till ABB:s komponenter. Så för att spara några kronor sitter man nu med en ledning för sju miljarder som inte fungerar. Därtill ska GE i Norrköping skurit ner på personal. Enligt en artikel i VTL (ingen länk förstås) från 2012 så skiljde det i slutändan 115 MSEK på ett totalpris om 2180 MSEK. Prisskillnaden gjorde att ledningen helt enkelt inte fungerar. När Alstom försökte kopiera ABB:s teknik åkte man 2015 på en stämnning på 206 MSEK. Oavsett så får inte Alstom det hela att fungera på egen hand och där verkar projektet stå och stampa.

Svenska Kraftnät bröt kontraktet med Alstom i förtid, och lade istället ordern till GE. GE köpte dock upp Alstom, och Svenska Kraftnät fick tillbaka samma icke fungerande teknik och kompetens via GE. Alstom stämde dessutom Svenska Kraftnät på 5 MEUR för det hela. Så man har både fått en stämning och samma leverantör. Svenska Kraftnät verkar inte riktigt veta vad de sysslar med, milt sagt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
C
Den som har betalat innan det fungerar borde dömas för trolöshet mot huvudman och bli skadeståndsskyldig.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Den som har betalat innan det fungerar borde dömas för trolöshet mot huvudman och bli skadeståndsskyldig.
I alla fall om inte kontraktet hade klausuler om straffavgifter vid förseningar.

Under tiden sitter vi här i Skåne och väntar på el så alla tåg kan gå.
 
Logad Logad skrev:
Under tiden sitter vi här i Skåne och väntar på el så alla tåg kan gå.
Det tåget verkar iallafall ha gått...
 
  • Gilla
  • Haha
helder och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
I alla fall om inte kontraktet hade klausuler om straffavgifter vid förseningar.

Under tiden sitter vi här i Skåne och väntar på el så alla tåg kan gå.
Jag är övertygad att Skåne har tillräckligt med el för alla tåg. Visa motsatsen i så fall.
 
Rrrrr Rrrrr skrev:
Det finns väldigt många trådar här som grundligt beskriver hur man ska utföra diverse kopplingar och dyligt.

Jag tänkte att det var på tiden att vi skapade en tråd om hur man absolut inte ska göra! Vad är den värsta elinstallationen du sett? Hemmapul du sett som elektriker? Konstiga kopplingar förra husägaren gjort i din nyinköpta villa? Livsfarliga installationer i Thailand på semestern? Kanske några t.o.m. har bevisbilder?

En av de värsta elinstallationerna jag sett som 10år som installationselektriker är då vi drog om elen i samband med ägarbyte av ett gammalt hus. Där hade förre ägaren dragit lös 1,5mm2 FK från spisdosan (16A) under köksinredningen, ut genom yttervägg sen upp bakom plåtfasaden till ett eluttag för motorvärmare. Är väl inte direkt att rekommendera ;)
2013 hyrde jag en stuga nära en fiskesjö över en sommar. ( 6 mån) Den låg i en svacka.

Det fanns en krypgrund men jag var aldrig inne där för huset ägdes av en fd polis numera hög internationell IT utvecklare så allt var i sin ordning. Trodde jag.

En lördag var jag tidigt uppe och iväg till ett evenemang . Åkte kl kl 0845. Kl 0855 exploderade huset i en 30 meter eldkvast genom det sprängda taket fick jag sen veta.

Då jag återkom vad allt bara aska och ingen visste varför. Polisteknikerna kom först dagen efter så att ägaren hann plocka bort en del saker som inte skulle synas. Men han hann inte allt. Teknikerna misslyckades. Jag ville vittna om intrånget i avspärrningen men polisen ville inte höra på det örat. (Det var ju bra på TV den dagen)

När byggfirman sen rev golvet efter en månad så visade det sig att ägaren hade en egenhändig koppling på backen. Det var en inomhus vit grenkontakt som inte är avsedd för utomhusplacering. Den låg på backen som hade vattenfyllts av regn natten till denna lördag. Jag följde en av kablarna och fann att ägaren hade vänt på den så att polerna i hanen var strömförande och stack fram under altankanten så att barn kunde få en stöt i benen om det satt där. En annan kabel gick ifrån den vita grenkontakten upp till elcentralen och matades direkt från strömskenan före säkringarna så att inget skydd fanns. En tredje kabel gick från grenuttaget till poolpumpen. Den matningen hade han skarvat med en annan vit grenkontakt för inomhusbruk. Den nya satt fast upp och ned med ett buntband på undersidan av en trall bräda så att regnet mellan trallen inte rann rakt in i grendosan utan bara längs sidorna….. Från den första vita grenkontakten i sanden under huset gick en matning över gräsmattan till belysning i ett förråd. För att inte klippa av kabeln då han använde sin motorgräsklippare så hade han höjt knivarna i klipparen så att de inte nådde ned till matarkabeln i gräset. En tredje kabel utan jord ringlade från den första grenkontakten till en lampa därnere i krypgrunden . Runt denna ”elcentral” fanns hela förrådet av brandfarliga vätskor. Thinner, öppnade färgburkar och annat.

Det som hände var följande. När regnvattnet började tränga upp ur backen i svackan in i ”elcentralen” därnere under huset så skapades sk. eskaleringsfel av att backström i form av sk trancienter (elstötar) oupphörligen laddade upp alla komponenter i huset genom att kaskader av pulser gick in i ledningsnätet där (kaskadering). Alla maskiner är ju anslutna och brytarna är ofta av plast. Då de hettas upp så smälter de och strömmen får tillträde till den ”avstängda” apparaten och laddar upp hela dess egna system till bristningsgränsen. Eftersom ”elcentralen därnere” inte var säkrad i den riktiga elcentralen uppe i huset, så matades enorm amperestyrka obegränsat in från stamnätet och först då allt exploderade av ljusbågar på 20-30,000 ampere mellan komponenterna och vägguttagen inne i rummen så uppstod den kortslutning som utlöste huvudsäkringen ute vid mätarskåpet. Jag var 10 minuter från träfracken så jag blev förb… & startade en djupundersökning och började agera rättsligt.
  1. Brandteknikerna brydde sig inte om att undersöka under huset men de postade husets elcentral till Statens kriminaltekniska labb fd SKL.(problemet löst)

  2. SKL kastade den. problemet löst)

  3. MSB hade en tjänsteman som skrivit en bok om sk fulel men han var mer intresserad av att sälja boken till mig än att göra något åt detta. (Lönen kommer ändå. problemet löst) )

  4. LO:s elfacks ordförande var inte intresserad (För krångligt och medlemskontingenterna strömmar ju in utan krångel. problemet löst) ) .

  5. Media saknade intresse.(gav inga lösnummer. problemet löst) )

  6. Folkdomstolen på den aktuella polisstationen i Norrtälje avskrev fallet sedvanligt som ”brandorsak okänd” trots mitt vittnesmål och foton. (Enklare med ett skrivbord utan papper då man ska prova en ny pizzasort. problemet löst) )

  7. Elsäkerhetsverkets tyskbrytande kontrollchef, som till slut visade sig, ansåg inte att det var ett elsäkerhetsproblem. ( Bankettbjudningar av storbolag var inte i sikte här. Problemet löst)

  8. Trygg Hansa betalade ut hela försäkringen trots mina 122 foton på eländet. (enklare att höja premien. problemet löst)
Hemma hos ägaren i hans Stockholmsvilla finns en del egenhändig fulel som jag har sett men låt det explodera, gärna för mig.
Ägaren insåg faran och en natt plockade hans maka bort grenuttaget på undersidan av trallbrädan. jag vaktade platsen i en hyrd husvagn och fotograferade även detta. Ingen var intresserad.
Om någon slår denna fulel så grattis. Den som har sett röran av elkabler i luften på semesterorterna etc inser vilken elinstallationsstruktur Sverige kommer att få av så många halvdöda amöbor till sk ansvariga i ert vackra land.

//B.
 
  • Wow
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.