X xLnT skrev:
Att du rabblar upp en jäkla massa saker och sen skriver att du inte vill dra 3-fas ner.
Svårt när man inte vet vad man behöver.
Jag svarade att jag inte behövde 3-fas då inga maskiner behöver det. Använder heller inte flera maskiner samtidigt. Att jag ska dra tre faser har jag sagt hela tiden då jag ska använda mig av en elcentral med tre säkringar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ekk får inte förlägģas i mark oavsett om du har rör
Då får jag väl dra den ovan mark ;}
 
tommib
Gör det rätt eller gör det inte alls. EKK ska inte dras ovan mark heller om den inte är klamrad på något.

Apropå 5G6 vs 5G2,5 så kostar N1XV 50 kr/m resp 32 kr/m (på elbutik.se). På en sträcka på 50 m blir skillnaden mellan kablarna alltså 900 kr. Är det verkligen helt oöverstigligt att investera 900 kr extra nu för att få en kabel som du inte behöver räkna på och som garanterat ger dig full funktion utan problem i garaget? Jämfört med 2,5 kvmm som troligen är en kantboll, du kan t.ex. inte räkna med att ha någon nämnvärd längd på gruppledningarna i garaget utan att noga räkna.

Jag hade tagit 6 kvmm alla dagar i veckan...
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Ang. kabelvalet. En EKK får som sagt inte förläggas i mark. Och den får inte heller förläggas utomhus utan skydd mot soljus. Så det är en olämplig kabel.

Men även arean gäller att få rätt. Det handlar inte om vilken area som behövs för att driva dina prylar i garaget (eller.. jo det ärklart att även det påverkar), utan det är en säkerhetsfråga. Om kabeln är för klen, så löser inte de matande säkringarna ut tillräckligt snabbt vid en kortslutning. Kortslutningsströmmen blir för låg.

Men det är väl bra att kortslutningsströmmen blir låg, pga. en klen kabel?

Nej för om du står och håller i en maskin där det blivit kortslutning mot det jordade höljet som du håller i, så kommer det att vara ungefär 115V på höljet, tills säkringen löser ut. Du får alltså en stöt. Om säkringen då behöver flera sekunder för att lösa ut så är du död innan säkringen "räddar situationen".

Som påpekats så är 50m en såpass lång sträcka att någon måste räkna på om det räcker med 2,5 kvmm för att uppfylla utlösningskriteriet. Det handlar om hur bra matning du har från elnätet. Bor du granne med en transformatorstation, så är sannolikheten att en beräkning ger 2,5 kvmm som tillräcklig, högre än om du har transformatorstationen 4 km bort.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
S
J jonaserik skrev:
Just nu i dag INTE men i morgon när proppen inte räcker till så är det kört, oavsett om du inte vill ha mer än ett vägguttag ( 1 fas )
så drar du fram minst 5X2,5 mm2 , och är då 16 amp som matning för framtida bruk som inträffar kanske ganska snabbt. Det gäller att ligga i framkant.
på det avståndet ska han ha rätt bra förutsättningar för att kunna säkra 2.5 16A
 
Oberoende kabel får man se upp med att få till allt vettigt och regelrätt i garaget tex centralen, hur är det med JFB osv. TS lite nonchalanta svar och bilden på gamla lådan tyder på att det kanske bör tänkas över lite. Kan vara lika vettigt med en grenad trefasgrupp här om centralen ändå ska matas 2.5 mm2.
 
  • Gilla
janben och 1 till
  • Laddar…
Lutar åt att det blir 2.5mm2 N1XV till elcentral alt kopplingsdosa. Drar jag elen till framkant på garaget istället för bakkant som den tidigare var så blir avståndet inte mer än dryga 40m.
 
Är N1XV och RV-K likvärdiga?
 
tommib
N1XV finns i fåtrådig variant i de klenare dimensionernea vilket gör den ganska stel och tungjobbad. RV-K är vad jag förstår alltid fintrådig och blir därmed mjukare och mer följsam, mer som en gummikabel.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.