Ska renovera en tevagn från 40-talet(?) med rullhjul. Gummit på hjulen har naturligtvis hårdnat och blivit skört. Men jag hittar inte likartade hjul i nyproduktion. Det gamla är 100mm i diameter, och fastsättning med "pinne". Nuvarande utbudet ser ut att för pinn-montering gå upp till 75mm diameter. OBS, är bara intresserad av smala hjul, det existerande är ca 15mm brett i slitbanan. Bilderna visar gammalt hjul och ett nytt 75mm-alternativ.

Med 75mm hjul förändras ju de visuella proportionerna av tevagnen, så vill helst ha hjulstorlek.som motsvarar originalet.

Så, finns det något tevagnshjul på marknaden som jag missat?

Eller går det att sätta nya "däck" på de gamla "fälgarna"?

Gammalt, slitna tevagnshjul bredvid ett nytt mindre hjul med pinnefäste, jämförande storlekar och tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet och skört gummi på ett hjul av en gammal tevagn från 40-talet med synlig fastsättningspinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
thomas33 thomas33 skrev:
[länk]
Hmm, det kan vara ett spår att följa upp. Tack för pekaren.
 
  • Gilla
marsrocket
  • Laddar…
Det finns O-ringar, vanligast är svarta, men kanske finns i silikon som är lite halvgenomskinliga och byta ut slitbanan.

Protte
 
  • Gilla
marsrocket
  • Laddar…
N Narfez skrev:
[länk]
Bra. Ytterligare en källa att inventera!
 
  • Gilla
marsrocket
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det finns O-ringar, vanligast är svarta, men kanske finns i silikon som är lite halvgenomskinliga och byta ut slitbanan.

Protte
Jag hade funderingar åt det hållet, men var osäker om hur stora dimensioner som finns. Dels de 100mm diameter, och sedan själva tjockleken på O-ringen. Vanligen är väl O-ringar ganska tunna, eller ... ?
 
eller tjocka....

Till nöds kan du köpa O-ringssnöre och limma ihop egna. (Kan ju vara en lösning så behöver du inte ta loss hjulet ur hållaren)
Prova med TOOLS-Momentum, fråga går ju.

Protte
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
eller tjocka....

Till nöds kan du köpa O-ringssnöre och limma ihop egna. (Kan ju vara en lösning så behöver du inte ta loss hjulet ur hållaren)
Prova med TOOLS-Momentum, fråga går ju.

Protte
Kan vara intressant att prova på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.