Har hittat ett hus som vi tror bli bra för oss
(ja, ni vet, kanske finns det nå´t som är bättre OCH billigare... );-)
However, om vi skriver nu så kan vi flytta in ca: dec/årsskiftet!
Huset är med platta på mark och byggs således inte klart i fabriken.
Vad har ni fått för lev/bygg tid på era projekt?
 
Vi gjorde vårat leveransavrop för två veckor sedan, och flyttar in i början på maj.
 
Ett gott råd. Sätt inte namnet på någonting innan du gått igenom och förstått avtalet. Låt inte leverantören hetsa dig att skriva på. Det är nästan viktigare än huset.

Vad är det för typ av entreprenad? Totalentreprenad eller delad entreprenad?

Leveranstiden från fabriken brukar ligga på 12 veckor.

Platta på mark innebär en brinntid på ett halvår innan man överhuvudtaget kan släppa på värmen (golvvärme) annars riskerar plattan att spricka. Jag har hört att vissa hustillverkare säger att man kan släppa på 10-15 grader ganska så omgående.

Har du kollat markens beskaffenhet på tomten. Är den tillräckligt bra för att du ska slippa pålning?

Har du skaffat nybyggnadskarta? Det tar 1-2 månader. Ritningsarbetet hos hustillverkaren tar 1-3 månader. Bygglov tar 1-2 månader om du har följt detaljplanen och inte har några avvikelser. Såvida du inte du inte bygger utanför planlagt område.

Beroende på hur långt du kommit i processen så är december kanske litet väl optimistiskt.
 
Intressanta svar! Fredde 78 skrev för 2 v sen och flyttar in i maj!?! Tyvärr ligger nog det realistiska datumet för oss mer åt vad Advokaten skriver.
Vi har inte skrivit något utan sitter och väntar på en markoffert. Huset är offererat mtrl.sats/generalentreprenad.
Kopplar dom inte in en tillfällig värmepump i plattan relativt omgående för värme åt hus och snickare?
 
De påbörjar väl markarbeten så fort du skriver på tillverkningsordern (för det krävs att du fått bygglov, har byggkreditiv/säkerhet från banken, har fixat med kvalitetsansvarig, + några legala detaljer ytterligare).

Jag har inte förstått om dom bygger materialsatsen i form av moduler i fabrik eller om de ska bygga med lösvirke.
 
Hus i egnahemserien Eksjöhus, lokal byggare på rek. Eksjöhus säljare, generalentreprenad.
Markarbeten=grovterrassering uppfyllnad av tomt (ej för husgrund) via annan markentr.
 
Eksjöhus har figurerat i en del negativa inlägg här på siten har jag sett och i Råd & Rön nr 3, mars 2003. Men, jag tror att man ska se upp med de flesta hustillverkarna.

Jag tittade på deras site men hittade inte något om hur deras upplägg ser ut. De har onekligen vackra hus.

Om du inte har skrivit på något ännu, be dom skicka de avtalsdokument som du kommer att skriva på senare, inklusive de bilagor som de hänvisar till. Kontrollera allt som säljaren (ej speciellt för Eksjöhus) säger eller lovar. Bli inte förvånad om det visar sig vara fel.




 
advokaten skrev:
Har du skaffat nybyggnadskarta? Det tar 1-2 månader.
1-2 månader låter segt, fick min en vecka efter vi beställde den.
 
Det är en seg kommun. Men så var det semestertider också.
 
Det verkar skilja oerhör mellan olika kommuner/hustillverkar/arkitekter...
Vi fick nybyggnadskarta på 5 arbetsdagar.
Ritningar på huset 3 dagar...
Byggloven till vårat område ca 4veckor...
 
Betongkeps,

Innan du skriver på för den husfirman så sök på deras namn här i forumet, dom står inte speciellt högt i kurs hos en del av sina kunder.

Och framförallt om dom rekomenderar en monteringsfirma, så KRÄV referenser, flera stycken på den firman ni ev. skall anlita.

Om man läser här så verkar det som att så länge allt går enligt planerna så sköter dom sig ungefär som alla andra, men när det börjar gå snett, så går det rejält snett.

Ocjh ett råd till, kontrollera ALLA handlingar som hör till bygget, även sådant som KA skall kontrollera, dubbekolla det han gör, skaffa kompetens utanför ert bygge att rådfråga. Ex. sådant som att dom byggjobbare som arbetar på ert hus har rätt kompetens och certifiering, annar gäller inte garantier och försäkringar. Det är ett råd som säkert är på sin plats oavsett vem som bygger, men det verkar vara särskilt viktigt med "er" husfirma.
 
Skrev kontrakt i fredags med LB och räknar med färdigt bygglov inom 4-5 veckor (nybyggnads karta, husritningar etc inom 2 veckor.
Därefter kommer 34 veckors lev.tid plus 4 veckors semester så inflyttning kanske i november.
Grunden beräknas klar ca 8-10 veckor e. bygglov så plattan hinner torka ca 20-25 v med hjälp av kontrollerad uppvärmning (antar jag), innan golvet läggs.
 
vi eller våra byggare gjöt plattan kring Lucia och vi skall flytta in i slutet av april.

Just nu skall elen dras i veckan när det är klart blir det väl dags för att spika innerväggar och innertak.

Så kul att följa ett bygga :D
 
Om man räknar med ett år från det att man skriver kontrakt tills man flyttar in så tror jag det stämmer ganska bra, iaf. om man skall ha platta.
Sedan kan det ju ta kortare el. längre tid beroende på i vilken kommun man bor, husleverantör, strul med bygglov/grannar, hantverkare, mm.

Gången är väl att...
1; vänta på ritningar o nybyggnadskarta
2; bygglov
3; köksritningar
4; skriva ropo sedan tolo´n
5; leveranstid för byggsats ( vår del ca 10v)
6; byggtid ca 3mån (plattan måste torka innan golv läggs)
 
Ok, jag hade nog en lite för optimistisk tidsuppfattning vad gäller bygge med platta, tack för nyttig info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.