Hej
Jag har hört att det kan vara bra att vänta med att kakla i badrum då nya hus kan röra på sig efter bygget, oavsett märke. Det kan handla om millimeter men som ändå kan innebära sprickor i kaklet. Jag har blivit rådd att vänta ett par år med att kakla och tapetsera med dyra tapeter, tills huset liksom stabiliserat sig. Vad säger ni om detta? Någon som hört samma? :surprised:
 
Det är sant att ett trähus rör sig, det slutar heller aldrig med det... Detta märks tyvärr på tapeterna, mer eller mindre. Det får man leva med  :p Jag har tapetserat om ett hus som var 25 år gammalt, efter ett halvår syntes det i några hörn att huset rört sig, suck.

Vad gäller kakel så har jag aldrig varit med om att det skulle vara några problem, och talar man med plattsättare så bekräftar de att det inte ska vara några problem.
 


Jag har varit med om att kakel i badrum ha spruckit i prefab-hus.

Om det beror på transporten eller på att huset satt sig efter det är satt på plats kan jag inte bedömma, men visst kan det ske.


Mvh/Abbe_

 
i sådana fall skulle samma fenomen hänt i min lägenhet som jag köpte ny för 2 år sedan med kakel och klinkers i badrummet, där är det inga problem

Däremot väggarna har fått sprickor som nu är spacklade och ommålade, detta gäller både inner och ytterväggar.
 
Min erfarenhet är att alla hus i mer eller mindre rör på sig. När vi hade totalrenoverat vår br i ett högt punkthus från 60-talet satte det sig ytterligare, så då rämnade tapeterna en hel del i några hörn. Jag tror att det är sånt man får leva med.

 
Alla hus rör sig något. Det handlar om värme/kyla som gör att material rör sig.

Då man kaklar så lägger man ofta armering som gör att det ska klara sig.

Titta ovanför dörrar så ser man ofta att tapeten spruckit ovanför. Svårt att undvika.
 
Jag vill nog säga så här, alltid på hus med torpargrund. Kan kanske vara en av anledningarna till att man inte vill tegla husen längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.