G
Köpte en AC förra sommaren.
Den har 18000 BTU ( 5,2kW kyleffekt)
"Passar rum upp till 51m2 " står det.

Har visserligen en lägenhet på 77 kvm.

Med denna igång, så blir det visserligen svalare i det rum den står, men i angränsande rum, så blir det knappt nån skillnad, även om jag skulle ha en fläkt i dörröppningen för att "dra in" luft från ac-rummet.

Kan effekten verkling bli urusel för att slangen hänger ut genom ett fönster? Vet att en del av värmen kommer tillbaka in.

Förslag på vad som kan göras så det blir kallt, så jag kan fixa något innan det blir olidligt?
 
Börja med att täcka vid fönstret så att inte värmen kommer in igen är väl en bra början
 
Fast den kommer ju oavsett, lika mycket luft man blåser ut måste ju komma in igen.
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Jo, men man vill ju hindra den ännu varmare utblåsta luften kommer från att komma in igen.
 
Räkna inte med att en portabel AC kyl mer än ett stängt sovrum.
Det är så tyvärr att lika mängd luft som ACn blåser ut genom fönstret måste in igen.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
För att få bäst effekt så tätar du helt där slangen går ut. Finns adaptrar att köpa.
Men det tar timvis om du ska kyla 77kvm.
Jag har en portabel till sovrum eller just i rum vi är. Och det brukar bli iskallt i de rummen men inte i anslutande.

Om du bara låter slangen hänga ut så gör de ju knappast någon skillnad då dels luften från röret åker in igen och värmen utifrån strömmar genom ditt öppna fönster. Och då kan det kvitta att ha igång ac när du inte är på plats utan då behöver du ju bara ha den igång för att rikta mot dig.
 
G
Jag funderade på att få en "planka eller två" tillverkade för att fästa slangen i, men har inte sett några dosfräsar typ 135mm som slangen är. Kanske någon snickar-firma söder om stockholm kanske har sånt.
 
G
Hålet skulle vara 165mm. Tror jag inte sett någon dosfräs/hålsåg/liknande som kan göra så stora hål..
 
G GargamelSE skrev:
Hålet skulle vara 165mm. Tror jag inte sett någon dosfräs/hålsåg/liknande som kan göra så stora hål..
sticksåg? ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
G
J Jörgen Ö skrev:
[länk]
152 eller 200mm.
 
Ta med brädan o låna en på nåt ventilationsföretag, de har 165 mm o 128mm hålfräsar standard till sina spirorör
 
Jag gjorde min "adapter" av masonite och sågade upp hålet med sticksåg, det funkar bra.
 
Hej,

Läste ditt inlägg och skrev ihop en tråd på hur jag löste det i år. Kanske är andra som har nytta av det också. Osäker på om det funkar på din AC, ser ut som att det skulle gå. jag är sjukt nöjd med hur min funkar nu! Otroligt stor skillnad och ingen obalans i trycket i rummet.

Konvertering av Portabel AC från 1 till 2 slangar! Bilder.
https://www.byggahus.se/forum/threa...tabel-ac-fran-1-till-2-slangar-bilder.379636/
 
G
För ett antal dagar sedan så körde jag på plastfolie över öppningen i fönstret men tejpade ihop bitarna.. lite bättre, men långt från bra.

Nu har tempen i datorrummet (brevid vardagsrummet med ac:n) gått från 26 till 25 grader (högsta temp idag 27 grader i datorrummet).

AC:n står på 16 grader och på "max" fläkt eller vad min/med/max är för.

en polare hade en annan fläkt på typ 1/3 kyleffekt fick ner tempen i hela sin 2:a på några timmar så att man hackade tänderna. Visserligen öppet mellan kök och vardagsrum. Men 18k btu verkar vara 1.8k om jag jämför i minnet med polarens och min..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.