Myrstacken
Påstår inte att jag är världens bästa elektriker men har åtminstonde 20 år i yrket.
Håller faktiskt på med ett projekt just nu där jag är ledande montör sen februari.
Vi har blåst ut ett större kontor.
Jag ville även vara med i rivningen för att jag skulle få koll på hur den gamla anläggningens kablars status var då dessa skulle återanvändas om det var möjligt.
Vissa delar av anläggningen skall återanvändas bland annat diverse golvbrunnar där befintligt kablage endast skarvas.
Även datanätet har vi återanvänt men utökat det med plus 400 uttag..
Det gamla var skärmat det nya oskärmat och jag fick därför beställa nytt stativ för detta.
Vi har 5 gamla diazedcentraler som skall bytas ut mot nya med dvärgbrytare..
Gott om pengar har dom tydligen med för varje central är bestyckad med 6-8 självtestande jordfelsbrytare.
Många av de gamla kablarna har jag ingen aning om hur deras skick är då de försvinner igenom valv osv.
Jag kanske är mesig och känslig och inte bara byter dessa centraler rakt av samt lägger in de nya grupperna vad vet jag,,
Uppenbarligen jobbar många så..
Man stöter på skrämmande exempel jämnt och ständigt där man undrar hur dom tänkt.
Jag hade en kollega som aldrig meggade.. han resonerade som så att du vet väl vad du gjort så varför megga.

Jag meggar allt samt ringer även alla jordar (Kontinuitetsmäter) även i den gamla installation innan jag slår på grupp för grupp.
Endast för att se så att värdet är ok..
Jag kan inte lita på att personen som var där för 20-30 år sedan gjorde ett riktigt jobb.
När jag är kontrollansvarig samt blivit delegerat elsäkerhetansvaret vill jag att det blir rätt gjort.
har bytt 2 av de 5 centralerna nu och fick bevisat för mig hur viktig det är att jordringa allt.
I ett städuttag ringde jorden men ohmvärdet var för högt.
Visade sig att jorden inte var ansluten utan endast en kardel från den klippta skärmen nuddade lite på kanten
I en gammal fönsterbänkskanal fanns ingen jord alls för den var inte kopplad i en dosa..
På en trefasgrupp för golvbrunnar var det kortis mellan jord och nolla..
Samma där. Ingen nipolan på skärmen så den nuddade nollan..
Detta hade fungerat i 20-30 år men det var ju ingen jordfelsbrytare innan..
 
Redigerat:
  • Gilla
Natthimmel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S SueCia skrev:
Du kan omöjligt mena allvar med att du tycker det är rimligt att försöka räkna på en befintlig anläggnings kabellängder, det finns inte ett enda rimligt alternativ till att resistansmäta i en befintlig anläggning.

Du brukar vara kunnig men i det här fallet måste du ha gjort en rejäl tankevurpa.
Tyvärr, du har fel, och Bo har rätt.
Nu menar jag inte att räkna resp bedöma kabellängder, utan att det skulle vara något slags krav på att resistansmäta i anläggningen.

Alla kontroller har ett syfte, eller ska ha ett syfte åtminstone.
Och först när man vet och/eller förstår syftet så är det dags att välja metod för kontrollen. Och det finns ingen automatik för att en kontinuitetskontroll ska ske genom att ohmmäta, det beror alltså på vad syftet är med kontrollen.

Ytterst hittar vi kraven i elsäk fs 2008:1, och det finns ingen presumtion gentemot någon standard eller så, utan man har att uppfylla kraven i fs 2008:1 efter bästa förmåga, eller ska jag säga - tillräcklig förmåga.
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spelar det någon roll vilken spänning man använder när man ohmmäter?
Ja... självklart
 
S SueCia skrev:
Eller ska elektriker inte arbeta i befintliga anläggningar? Isåfall förstår jag din inställning.
Enligt vad Bo har skrivit i andra trådar så är det förbjudet att använda kablar som någon annan har dragit, så jag förstår hans resonemang...
 
useless useless skrev:
Enligt vad Bo har skrivit i andra trådar så är det förbjudet att använda kablar som någon annan har dragit, så jag förstår hans resonemang...
Något sådant har jag inte påstått. Vad jag sagt är att kablar som en obehörig kund förlagt (och annat installationsarbete) inte får kopplas in av en elfirma då elsäkerhetsverket har hotat med lagbrott. Även om det skulle visa sig att elsäkerhetsverket inte har på fötterna så kan det bli problem med att hitta en elfirma som i efterhand vill slutföra den man själv gjort. Detta vet du redan.
 
Hur vet man att alla kablar är dragna av någon behörig?
 
Det vet man inte, men hade elgubbarna fått dom dom ville hadde Ala kablar varit märkta med gubbe/företag/datum........
 
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tyvärr, du har fel, och Bo har rätt.
Nu menar jag inte att räkna resp bedöma kabellängder, utan att det skulle vara något slags krav på att resistansmäta i anläggningen.

Alla kontroller har ett syfte, eller ska ha ett syfte åtminstone.
Och först när man vet och/eller förstår syftet så är det dags att välja metod för kontrollen. Och det finns ingen automatik för att en kontinuitetskontroll ska ske genom att ohmmäta, det beror alltså på vad syftet är med kontrollen.

Ytterst hittar vi kraven i elsäk fs 2008:1, och det finns ingen presumtion gentemot någon standard eller så, utan man har att uppfylla kraven i fs 2008:1 efter bästa förmåga, eller ska jag säga - tillräcklig förmåga.
Okay, jag har resistansmätt och kommer fortsätta göra det ända sedan vi hade en genomgång av just det och riskerna med detta om man väljer att inte resistansmäta, på ena ESA kurs för många år sedan.

men om jag byter en elcentral från porslin från 70talet till en modern dvärgbrytarcentral, jag har Zför värdet vilket medger en maxlängd på 30 meter 1.5mm2 om jag använder dvärgbrytare 10A C.

Har jag då gjort tillräckligt om jag bedömmer sannolikheten att kablarna är längre än 30 meter till hyffsat låg? Isåfall blir ju elsäkerhet en väldigt godtycklig bedömning.

jag köper att det inte finns krav på resistansmätning men jag ser ändå ett problem med det.
 
Vad har du för gränser för när värdet du mäter ska ses som OK/NOK? Och hur ser du till att du med rimlig säkerhet/noggrannhet mäter vettigt så ev gränser kan tillämpas?

Jag kan se många fördelar med sån mätning i vissa fall men praktiken jag sett gör att jag litar lika mycket på en godtycklig elektriker som "jordringer", "sumrar", "piper med provare" osv även om det är lite av en upptränad apövning som att det mäts utan att vara helt med på bakgrund och lämplig metodik samt utvärdering för den.
 
useless useless skrev:
Spelar det någon roll vilken spänning man använder när man ohmmäter?
När man mäter kontinuitet så är spänningen minimal under mätningen (om man har korrekt kontinuitet).

Dock, om de är dåliga anslutningar kan de döljas om man börjar med hög (tänd-) spänning som slår igenom t.ex. oxiderade/brända ytskikt, så kan det missas om man inte tittar noga på mätvärdet (som då även kan vara instabilt).

Där spänningen spelar stor roll är vid isolationsmätning. Och för den som vill göra egna informativa/felsökande isolationsmätningar med 500-1000V i Cajsa Wargs anda så kan man använda en batteridriven elektrisk flugsmälla typ Foetsie för matning och ett 1Mohm-motstånd som strömshunt, den fixar testspänningen utan personsäkerhetsrisker. Har faktiskt mätt 1.1kV på ett bra ex, andra med mindre schvung i orkar bara en bit över 500V.
 
S
GK100 GK100 skrev:
Vad har du för gränser för när värdet du mäter ska ses som OK/NOK? Och hur ser du till att du med rimlig säkerhet/noggrannhet mäter vettigt så ev gränser kan tillämpas?

Jag kan se många fördelar med sån mätning i vissa fall men praktiken jag sett gör att jag litar lika mycket på en godtycklig elektriker som "jordringer", "sumrar", "piper med provare" osv även om det är lite av en upptränad apövning som att det mäts utan att vara helt med på bakgrund och lämplig metodik samt utvärdering för den.

Beror på längder, mätte upp 2ohm till ett uttag en gång efter byte av elcentral. Visade sig att tidigare elektriker tvinnat jordtråd runt takkroken som gick in i en plåtdosa för att jorda kroken antar jag :O

därefter hade uttaget som jag noterade mätvärdet i ingen jordtråd alls utan fick sin jord genom gafflarna som fäster uttaget i dosan.


Så jag skulle nog reagera på alla värden över 1 ohm om det inte är en större lägenhet/hus.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Det vet man inte, men hade elgubbarna fått dom dom ville hadde Ala kablar varit märkta med gubbe/företag/datum........
Troligen inte, det ansvaret, att en felaktig installation skulle gå att härleda tillbaka till firman/gubben som gjorde den, vill inte elbranschen veta av.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker också en resistansmätning är bra, för det mesta bättre en enkel sumring/ringning, i alla fall om man sen kollar värdet och funderar lite snabbt på rimligheten.

S SueCia skrev:
men om jag byter en elcentral från porslin från 70talet till en modern dvärgbrytarcentral, jag har Zför värdet vilket medger en maxlängd på 30 meter 1.5mm2 om jag använder dvärgbrytare 10A C.

Har jag då gjort tillräckligt om jag bedömmer sannolikheten att kablarna är längre än 30 meter till hyffsat låg? Isåfall blir ju elsäkerhet en väldigt godtycklig bedömning.

jag köper att det inte finns krav på resistansmätning men jag ser ändå ett problem med det.
Om det gäller att kontrollera tid för automatisk frånkoppling så mäter jag Zloop istället, i bortersta uttaget. En resistansmätning innebär ju knölet med att sen räkna också, samt att man måste veta Z-för, i punkten där den ohmmätta kabeln är ansluten.
Och med Zloop mäter man ju både fasledare och jordledare, så man kan ju säga att man kontrollerar 2 ledare i en mätning, samt att villkoret för automatisk frånkoppling uppfylls.
 
  • Gilla
Grod4n och 3 till
  • Laddar…
Att mäta resistens kan vara jättebra, Max 1Ohm nämns, det kan eventuellt var ok vid en C10 dvärg, inte för en C16. Ska man sen ge sig på att räkna kan man ju addera resistansen i jordledaren till förimpedansen. Sen lägger man till 1Ohm även för fasledaren och dividerar 230V med den summan man fick. Hamnar man då över 100A för en C10 kan
Man ju känna sig säker, men det är fel. Resistans och kontinuitetsmätning belastar inte ledaren så att den värms upp. Vid en jordslutning kan ledaren i värsta fall ha en avsevärt högre resistans, därtill ska spänningen korrigeras med faktorn ”C”, vilket om jag inte missminner mig är 0,9 vid användning av dvärgbrytare som kortslutningsskydd. Man behöver helt enkelt kunna lite mer än Ohms lag vid ledningsberäkningar där man själv mäter impedansen. Beräkningar med program har andra fallgropar, man hamnar dock oftast på den säkra sidan.
 
Viktigare är att man har något vettigt att mäta med om man ska ge sig in på att bedöma värden sett till konventionella utlösningsvillkor. Det är inte många som har sånt med sig ute vid installationer så käpphästen med okulär kontroll, inspektion, dra i anslutningar allt eftersom jobbet görs kommer före all typ av mätning. Den eller sumring etc kan passa bra som ett slutligt steg i kontrollerna och då korsvis ta hand om ev brister i bästa fall.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.