..ytan blev inte så blank som jag föreställde mig.

Jag blev inspirerad av Gör det med RW och hans otroligt fina resultat: Golv i garage med tre lager färg, inte lika blankt som förväntat, med reflexioner från lampor och ett fönster.
Missförstå mig inte, det blev helt OK ur ett bruksperspektiv, men bilden ovan var vad jag utgick ifrån.
Jag slipade först bort hinnan med betongslip, innan jag målade 3 lager färg enligt instruktion. Såhär blev det i mitt garage:
Garagegolv med tre lager färg, mindre blankt än förväntat, med verktyg och en sladd i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor skillnad dvs. Nu till min fråga: RW sa att han drog på ett riktigt tjockt lager på sista stryckningen.
Jag funderar på om jag ska köra en fjärde strykning med samma princip.
1: Kan det bli för tjockt lager? Färgen är diffusionsöppen, men det kanske sabbas av 4 lager.
2: Kan det bero på färgen? RW målade med Hagmans EP-V och jag målade med Biltemas. Skeptisk till biltema först men flera verkar vara nöjda med färgen (det är jag också, men det kanske är färgen som gör att det inte blir så blankt). Har dock sett andras resultat med Hagmans och det ser också ut som mitt.
3: Blir det ingen skillnad om jag målar ytterligare än gång?
4: Hjälper det om jag tar sista lagret med klarlack?
5: Är det förarbetet som brister?

Många frågor, men det kanske finns någon expert på området.
 
  • Ett nymålat garagegolv med mindre glans än förväntat, garageport och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Självfallet kan du inte jämföra resultatet mellan två helt olika lacker.
 
Har du provat att polera golvet?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Självfallet kan du inte jämföra resultatet mellan två helt olika lacker.
Så är det kanske, men resultatet liknar resultatet i Hagmans egna exempelvideos. Så baserat på deras resultat har jag ett lyckat resultat.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Självfallet kan du inte jämföra resultatet mellan två helt olika lacker.
Och helt olika är det inte, det är olika märken men egenskaperna ska på pappret vara samma. Det är till exempel samma glansvärde
 
Tomture61
Vet ej skillnaden mellan Hagmans och Biltemas färg men det verkar som sista lagret som las i videon var tjockt.
Mitt eget garage målade jag med Hagmans 20 kg färg a 35 kvm , 2 varv .
Plattan låg exponerad för vädret i 10 år innan jag byggde garaget så betongen var ej 100% slät.
Om jag vill ha spegelblankt så får jag nog hälla ut färgen , typ 20 kg färg till :rolleyes:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej skillnaden mellan Hagmans och Biltemas färg men det verkar som sista lagret som las i videon var tjockt.
Mitt eget garage målade jag med Hagmans 20 kg färg a 35 kvm , 2 varv .
Plattan låg exponerad för vädret i 10 år innan jag byggde garaget så betongen var ej 100% slät.
Om jag vill ha spegelblankt så får jag nog hälla ut färgen , typ 20 kg färg till :rolleyes:
Jaa det är det jag tänker, att det är mängden färg som spelar in. Kanske får köpa 2 burkar till och en gummiraka istället för att rolla.
 
  • Gilla
Ankarspik
  • Laddar…
S Seppuku skrev:
Och helt olika är det inte, det är olika märken men egenskaperna ska på pappret vara samma. Det är till exempel samma glansvärde
Då är det förvisso annorlunda :D
 
Uppdatering; Körde 2 burkar till i en strykning (tidigare en burk) och det gjorde hela skillnaden. Men, det hade nog blivit ännu mer spegelblankt med en bättre betongslip. Har ingen tidigare erfarenhet men den gjorde definitivt en mer ruggad yta än det var innan. Hursomhelst, nu är jag nöjd.
 
  • Spegelblank betonggolv i garage med däckstapel och förvarade föremål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Ja, vafan en oljefläck på den ytan så är det akuten nästa! ;)

skämt åsido, jag har målat en hel del industrigolv och då har vi använt en blästerspruta och blåst ut ett tunt lager med den finaste sanden innan den sista strykningen.
Det gav ett sopbart golv som ändå var halkfritt och det blev snyggt tack vara blästersprutan som gjorde att sanden blev jämnt fördelad över golvet.
 
H hackatall skrev:
Ja, vafan en oljefläck på den ytan så är det akuten nästa! ;)

skämt åsido, jag har målat en hel del industrigolv och då har vi använt en blästerspruta och blåst ut ett tunt lager med den finaste sanden innan den sista strykningen.
Det gav ett sopbart golv som ändå var halkfritt och det blev snyggt tack vara blästersprutan som gjorde att sanden blev jämnt fördelad över golvet.
Jaa, det lät inte som en dum ide. Övervägde flakes också men jag tycker inte att det är snyggt, man tappar bort skruvar och jag vet inte hur mycket det egentligen hjälper mot halka
 
Tomture61
Mer lättstädat om det är blankt (y)
 
  • Gilla
proffsrik
  • Laddar…
Ytan är helt avgörande. Även efter 4 lager är den inte slät. Då kan lägga på ännu mer så att den tillslut är inte så sträv yta men den kommer andas sämre för varje skikt. Du kan lägga tjockfilmsfilm som andas typ DiffuOne (läggs med skrapa och är självutjämnande), och därefter ett lager epoxy, kommer bli riktigt blankt. Problemet du har är ytan, inte färgen. Risken när man lägger för tjockt lager epoxy är att den blir matt pga. vattnet som lämnar. RW hade finare yta, och la en tjockt lager men hade perfekta luftförutsättningar så blev inte matt. Om du väljer typ DiffuOne för att för den tjock, eller kör en mindre grov slip efter din första grövre slipning är ditt val, bägge blir bättre. Det andra är antagligen billigare.
 
Hej

Jag målade med Biltemas epoxy för ca 2månader sedan (grå 4500N). Är nöjd med resultatet rent estetiskt. Men, nu när jag har användt golvet så ser jag att det inte är reptåligt för fem öre. I princip så räcker det med att dra en domkraft på golvet så blir det repor. Går även att repa med nagel utan att trycka speciellt hårt. Är det någon som har varit utför liknande och vet vad som kan vara fel eller är inte Biltemas färg bättre än så? (Har användt hela satser vid målning så ska inte vara blandning som ställer till det).

Mvh
Anders
 
Det låter helgalet. Är det bra material under? Antingen är det något med förutsättningarna hos dig, eller fel i färgen, i så fall reklamation. Hur många minuter blandade du? Låter som reklamation, de kan undersöka batchnummer och se om fler haft samma problem. Det händer att något är fel i kedjan. Duktiga tIllverkare sparar lite av varje batch som de kan testa själva vid reklamation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.