Haagbard skrev:
Skulle inte det ev luckras upp i framtiden då beslut skulle tagas av berörd kommun istället ?

Gott folk, tänk vad det innebär [bild]

[länk]
Jag gläds å dina vägnar åt att det bara är ett besvärligt strandskydd som hindrar dig från att bygga en såndär barre... ;)
 
Kanske inte Haagbard är orolig för egen del?

Det kanske är (obs, detta är enbart overifierade fördomar och menat som skämt):

* Politiker som kapat åt sig våra skattepengar och dessutom kan fixa sitt eget bygglov
* Hantverkare som tar hutlöst betalt, eller jobbat svart, och kunnat muta ovanstående politiker med att bygga hans palats
* Polska gästarbetare som tar våra jobb
* Danskjävlar! (För att slippa bli bombad kanske jag skall hävda yttrandefriheten och säga att det är ett citat från Riket)
* Löst kopplat till Riket - Tyska turister!
* Eller kanske ännu värre: amerikanska dollarstinna, oljestinkande, aborthatande jävla texasgubbar (det var också ett citat, det sista i alla fall...)


Det enda som lär godkännas är väl om vi vinner OS-guld i hockey och någon av spelarna bygger...

Jag är nog också motståndare till att regionalisera det ;)

 
Hemmakatten
Haagbard skrev:
Skulle inte det ev luckras upp i framtiden då beslut skulle tagas av berörd kommun istället ?
Jag har hört och läst att det är på gång att stramas åt istället. Som det är nu har länsstyrelsen beslutanderätt om dispens från strandskyddet. Den rätten är nu förlagd till en tjänsteman i varje kommun som sitter i "Nämnden för teknik och miljö" eller nåt liknande namn. Denna nämnd har oftast bara en ledamot som alltså i detta fall representerar länsstyrelsen. Varje dispensbeslut skickas vidare till länsstyrelsen centralt och där har ytterligare en tjänsteman möjlighet att titta igenom beslutet en gång till (vilket i praktiken aldrig/sällan sker).

Vad jag har läst och hört är att det finns ett missnöje med att ha denna dispensrätt placerad lokalt i kommunerna. Det har varit många fall av dispenser som har varit tveksamma. (Tänk bara på alla skriverier i tidningarna om den ena höjdaren/kändisen efter den andra som får bygga stora hus nära stranden.) Därför har det varit en diskussion om att dra in dessa lokala nämnder och i stället låta alla dispensbeslut tas centralt på varje länsstyrelse. Huruvida detta nu kommer att ske och när, vet jag inte.
 
Haagbard skrev:
Skulle inte det ev luckras upp i framtiden då beslut skulle tagas av berörd kommun istället ?

Gott folk, tänk vad det innebär [bild]

[länk]
För det där huset är nog inte strandskyddet så stort problem i många delar av landet. Däremot lär det finnas få detaljplaner som tillåter det :(
 
Men vilket hus! :D Wow :surprised:!
 
Det publicerades ett öppet brev för någon vecka sedan, (i DN debatt tror jag att det var), från ett par landshövdingar som ville låta strandskyddet beslutas lokalt. Jag håller nog med om det. Ser inte varför man i kommuner med få invånare inte ska få bygga vid vattnet om kommunen tillåter det. Skulle iofs vara trevligt att se det i Stockholm också men jag förstår att frågan blir mer komplex i tätorter.

Fick en tankeställare när jag fick frågan av en utlandsfödd svensk som ifrågasatte varför vi hade parkeringsplatser vid vattnet i Stockholm innerstad. När jag tänker efter så har vi antingen bilvägar eller parkeringsplatser på de mest attraktiva områdena i Stockholms innerstad. Där borde det i stället byggas nattklubbar, exklusiva bostäder, parker och annat smått och gott.

mvh
David
 
Calle Anka skrev:
Men vilket hus! :D Wow :surprised:!
:cool: Javisst, tyvärr måste jag sälja stugan för jag hinner sällan va där. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.