Hej!

Nyblivna förstahusägare, som tänkte försöka underlätta delar av vardagen för att ha tid till annat.

Innan vi fick tillträde till huset sprang jag bokstavligen över en trave McCulloch R600 robotgräsklippare som Clasohlsson reade ut. 4500Kr kändes som en bra peng, och så fick "Doris" följa med hem...

Tomten är på 1000 kvm, men enligt Eniro är den gräsyta som roboten ska sköta ca 350-400 kvm.
Det försvinner en hel del pga hus, altan, vildvuxna tujor, uppfart, samt en för brant slänt ner mot förrådsbyggnaden.

Mitt dilemma är placering av laddstation för att få roboten att sköta vår hästskoformade tomt på bästa sätt. El finns tyvärr inte någonstans ute, så det måste lösas oavsett. Säkringsskåpet sitter i tvättstugan på norra kortsidan. Går det skarva lågspänningskabeln på något smidigt sätt? Hur lågt vågar jag skarva den i så fall? Eller måste jag köpa en färdig 20m kabel för dyra pengar?

Alternativ 1: vid uppfarten (kommer senare bli garage i anslutning till uppfarten) Men då står den synligt, samt i stora mängder sol hela dagarna (söderläge). Enklast med guidekabeln, även om den blir lång.

Alternativ 2: Under björken i nordvästra hörnet av tomten. Står skuggigt, skymd, men räcker den loopen med guidekabeln, eller kommer det ta för lång tid för klipparen att hitta till laddstationen när den klipper ytan närmast uppfarten?

Skulle det gå att göra en större loop från Alt2 (bild 2), ner mot förrådet, och vända tillbaka mot laddstation för att sedan gå runt huset? Avståndet mellan häck och altan/häck är i dagsläget 3,5m. Och guidekabeln blir LÅNG. Eller är det att krångla till det?

Den trånga passagen på norra sidan huset har jag koll på hur jag ska hantera.

Röd – begränsningskabel
Blå – guide
Gul – laddstation placering

Övriga funderingar:
Är hasplåt något att investera i, eller är det mest pengar i sjön på den här "lilla tomten"?

Tack!
 
  • Flygbild av hus och trädgård med markerade linjer för robotgräsklipparens begränsning och guide samt laddstationens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftfoto av en tomt med överlagda färglinjer som visar robotgräsklipparens begränsningskabel och laddstationens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir nog bäst vid uppfarten. Bygg ett hus så blir grejorna skyddade mot insyn mm.
Med den placeringen får du en naturlig dragning av guidekabeln över tomten.

Hasplåten hjälper till att minska friktionen mot grässtråna, kan ge lite extra klipptid.
 
  • Gilla
Pierrelu och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det blir nog bäst vid uppfarten. Bygg ett hus så blir grejorna skyddade mot insyn mm.
Med den placeringen får du en naturlig dragning av guidekabeln över tomten.

Hasplåten hjälper till att minska friktionen mot grässtråna, kan ge lite extra klipptid.
Tack! Så blev installationen till slut. Tyvärr fick jag lite problem med guidekabeln. Har en ganska trång korridor mellan ett hörn på huset, och ett träd. Missade att det behövs minst 75cm till vänster om guiden, och 25cm till höger, sett in mot laddaren. Alltså ca 1 meter. Vet ej om jag kommer kunna fixa det.
Sen klättrade den tyvärr inte upp för slänten där samma träd och hushörn är, så antingen får det bli en biyta av det hela, eller köra ut en hel drös jord för att jämna av slänten.

En fundering, måste jag kalibrera guidekabel? Läste någonstans att den då går ca 1.5m från guiden, men att i verkliga livet går den bara ca upp till 50cm ifrån guiden??

Avslutade kvällen med middag igår, när det utanför köksfönstret hördes ett oljud. Anade vad som hänt, jo men visst har den klippt av begränsningskabeln, 30 minuter efter påbörjad klippning. Jag skyller dock detta helt och hållet på mig själv....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.