Fått råd att rensa bört allt ogräs och ta bort buskar som växer för nära fasaden pga dels risk för skador av rötter och slitage på fasaden (sen drar det åt sig sniglar å gud vet vad).

Så jag har påbörjat grävt bort och börjat rensa ut rötter och ogräs i bästa mån cirka 25-30 cm ut från fasaden, grävt upp kanske 10-15 cm.

Finns även ett gräsmatteparti nära en fasad som är svår att klippa då den lutar upp mot väggen.

Då är frågan vad man gör härnäst. Någon form av markduk antar jag ska läggas, och olila lager jord följt av grus eller stenplattor. Vet att lutningen ska vara ner från huset för vattenavrinningen.

Jag hade helst tänkt stenplattor då det sägs vara lättare ur ogräs synpunkt, samtidigt sa ett par bekanta att det är större risk att fasaden stänks ner och tar skada då.

Ska försöka komma ihåg att ta bilder.

Tacksam för lite tips :)
 
Lämpliga åtgärder beror bl a på sockelns höjd och takutsprånget, samt varifrån det oftast blåser.

Huruvida ngn växt är skadlig för fasaden beror på vilken växt och vilken fasad.
Generellt är just högt gräs det överlägset bästa för att undvika markstänk, som om det stänker upp på en träfasad definitivt är det mest skadliga som finns.
Personligen anser jag att växter skyddar fasaden.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Lämpliga åtgärder beror bl a på sockelns höjd och takutsprånget, samt varifrån det oftast blåser.

Huruvida ngn växt är skadlig för fasaden beror på vilken växt och vilken fasad.
Generellt är just högt gräs det överlägset bästa för att undvika markstänk, som om det stänker upp på en träfasad definitivt är det mest skadliga som finns.
Personligen anser jag att växter skyddar fasaden.
Nu har jag nog missförstått det hela igen, det är sockeln jag vill skydda mot växter, fasaden består till största del av tegel, en mindre del av trä.

Är cirka 60 cm höjd från mark till fasaden där jag håller på och fixar.
 
Med 60 cm sockel så är markstänk på fasaden inte ngt stort problem.
Sockeln däremot får ta fuktsmällen.
Växter kan hindra vatten/regn/markstänk från att nå sockeln.
Högt gräs minimerar markstänk. Tät frodig växtlighet mot muren hindrar vatten och stänk från att nå sockeln.
Vindriktning och takutsprång styr hur mkt slagregn som kommer mot fasad och sockel.

Varför vill du skydda sockeln från växter?
Det enda jag kan komma på att en sockel kan ta skada av växter är om det är en naturstenssockel som inte är murad, eller en murad sockel i dåligt skick, dvs med stora sprickor. Då skulle rötter kunna växa in och ev förvärra skadan.

Annars brukar det vara ytlig dränering som rötter växer in i. Då talar vi om källarlösa hus, samt större buskar och träd. Gräs och perenner får aldrig så djupa rötter.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Med 60 cm sockel så är markstänk på fasaden inte ngt stort problem.
Sockeln däremot får ta fuktsmällen.
Växter kan hindra vatten/regn/markstänk från att nå sockeln.
Högt gräs minimerar markstänk. Tät frodig växtlighet mot muren hindrar vatten och stänk från att nå sockeln.
Vindriktning och takutsprång styr hur mkt slagregn som kommer mot fasad och sockel.

Varför vill du skydda sockeln från växter?
Det enda jag kan komma på att en sockel kan ta skada av växter är om det är en naturstenssockel som inte är murad, eller en murad sockel i dåligt skick, dvs med stora sprickor. Då skulle rötter kunna växa in och ev förvärra skadan.

Annars brukar det vara ytlig dränering som rötter växer in i. Då talar vi om källarlösa hus, samt större buskar och träd. Gräs och perenner får aldrig så djupa rötter.
Jag har fått råd om att just ta bort växtlighet nära sockeln / fasaden så det har jag liksom påbörjat. På baksidan har man redan lagt stenplattor typ 35 cm ut från sockeln. Finns fortfarande växter runt huset men de växer en halvmeter ifrån.
Sen lutade marken inåt dessutom på vissa ställen, ska ju inte vara helt bra.
 
Skulle säga att det mkt är en smaksak, men visst, med stenplattor som lutar ut från fasaden får du ju viss avrinning men utan ordentlig dränering spelar det nog ingen större roll. Känns spontant som att det stänker mer från plattor än från grus
 
Det där att man inte ska ha växter mot grunden är något jag sett förekommit vid ALLA besiktningsprotokoll på hus som är till salu.. alla hus vi tittat på har haft det som "möjlig risk", att det ska bli fukt i grunden på grund av växtlighet nära grund.

Att detta är fakta har jag inte en aning om och vad som är bäst vet jag inte heller.. vi ska iallafall lägga 30cm plattor för att slippa gå och trimma gräset hela tiden...

Angående dina plattor så gräv ur 10cm, pålpå med en markduk och sen 0-8 grus och platta till med en padda (har man ingen eller kan låna funkar det att funka med något hårt och platt) sen lägger du dina plattor på det :)
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Det där att man inte ska ha växter mot grunden är något jag sett förekommit vid ALLA besiktningsprotokoll på hus som är till salu.. alla hus vi tittat på har haft det som "möjlig risk", att det ska bli fukt i grunden på grund av växtlighet nära grund.

Att detta är fakta har jag inte en aning om och vad som är bäst vet jag inte heller.. vi ska iallafall lägga 30cm plattor för att slippa gå och trimma gräset hela tiden...

Angående dina plattor så gräv ur 10cm, pålpå med en markduk och sen 0-8 grus och platta till med en padda (har man ingen eller kan låna funkar det att funka med något hårt och platt) sen lägger du dina plattor på det :)
Det här med markduk känns som en djungel, haha, men det är markduk och inte "ogräsduk" som vissa tycks kalla det?

Har ju rent spontant tittat på hus i området och verkar vara mer regel än undantag att ha fritt vid husväggen.

Nu är det ju en del växter kvar framför där jag ska lägga plattor. Har ju även ett grönsaksland bakom huset men det är knepigt byggt att man får lov att stå och luta luta sig så tokigt för att kunna rensa ogräs tex. Plattor att gå på där hade underlättat avsevärt :D
 
Z zzoink skrev:
Det där att man inte ska ha växter mot grunden är något jag sett förekommit vid ALLA besiktningsprotokoll på hus som är till salu.. alla hus vi tittat på har haft det som "möjlig risk", att det ska bli fukt i grunden på grund av växtlighet nära grund.
Jag ser det också i tid och otid, även här på BH. Aldrig någonsin har jag sett en faktabaserad orsaksbeskrivning från verkligheten. Alla bara rapar upp samma påstående, helt okritiskt.

Om det mot förmodan faktiskt finns en reell risk så vill jag gärna se det. Fukt mm är komplicerat. Verkligheten är mångfacetterad. Jag vill lära mig att förstå grunderna, orsak-verkans-samband etc.
 
Säg att jag vill smälla dit gånggrus istället, är det samma förfarande då, markduk, 0-6 grus och "prydnadsgrus" ovanpå?
 
Principiellt ja.
Se bara till att du gör bärlagret ovan markduken tillräckligt tjockt. Du vill inte att markduken ligger ytligt någonstans så att gruskrattan fastnar i den.
Huruvida 0-6 grus är rekommenderat som bärlager under gårdsgrus vet jag inte, men det är inte osannolikt att man vill hålla nere stenstorleken under en grusgång.

Om man använder väggrus 0-16, 15-20 cm tjockt och packar det riktigt ordentligt så blir det i princip vattentätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.