Vet inte om det är rätt avdelning men jag försöker ändå.

Hur fäster man en golvsockel på bästa (enklaste) sätt om man har väggar av lättbetong?
 
Totte_S
Verkar som att en hel del använder sig av någon sorts sättlim. Inte för stark sort bara, man kan behöva ta bort en list utan att få med sig väggen. Snabbt - och lätt! ;)
 
finns listspik som är anpassade för lättbetong ..de är liksom kilformade..men det skadar ju inte med en klick pl.400 bakom ändå :)
 
Det är nåt sånt jag skulle behöva. Jag funderar nämligen på att hyra spikpistol när jag ska göra jobbet.

ikeahantverkaren skrev:
finns listspik som är anpassade för lättbetong ..de är liksom kilformade..men det skadar ju inte med en klick pl.400 bakom ändå :)
 
Jag tog lim typ PL400 eller sättlim (kommer inte ihåg) och lade en sträng längs hela listen. Sedan tog jag smältlim en sträng i ena änden.
Sedan var det bara att trycka fast den, i änden utan smältlim tryckte jag själv, men i den andra höll smältlimmet listen på plats under tiden PL400/sättlimmet torkade.
På korta lister hoppade jag över smältlim.

Det sitter än idag (4år sedan).
 
Du menar typ vanlig limpistol med smältlim?

Det låter kanske som en bra ide för mig. Det enda jag är rädd för är att listen inte kommer i riktig press mot väggen som te x en skruv eller spik får den att göra.

Rostig_9000i_-88 skrev:
Jag tog lim typ PL400 eller sättlim (kommer inte ihåg) och lade en sträng längs hela listen. Sedan tog jag smältlim en sträng i ena änden.
Sedan var det bara att trycka fast den, i änden utan smältlim tryckte jag själv, men i den andra höll smältlimmet listen på plats under tiden PL400/sättlimmet torkade.
På korta lister hoppade jag över smältlim.

Det sitter än idag (4år sedan).
 
Jag kör enligt den rostiga saabens princip med smält och sättlim varvat om varandra.
Sitter kloss och funkar prima.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.