Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
K Kreutzer skrev:
Ja, håller med, frågan är om modellen är fel eller om empiriska data har mätts på fel. sätt. Dock skall man inte gå ut med sådana uttalanden som FHM gjort när man så uppenbart har enormt osäkra mätningar.Eller prognosmetoder.
Strategin har ju varit att inte trycka ner smittan utan få en viss mängd smittade utan att sjukvården brakar ihop. Ett sorts flockimmunitetstänkande.
Som tyvärr visade sig slå helt fel. Nu måste man gå tillbaka till att trycka ner smittan då immunitetstänket inte fungerar.
Läs aldrig aktieanalyser, det är ett område med oändliga resurser och felen är fortfarande enorma, rent generellt (detta har gjorts massor av studier på) så gör slumpen bättre förutsägelser än analytikerna. Jag är inte förvånad att en gissning i en situation med många okända faktorer blir fel, tvärtom hade varit ren tur på lottonivå.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
SARS-COV-2 fanns i norra italien redan i december, detta har man kunnat konstatera via vattenprover.

[länk]
Här är en sida med mer info: https://medicalxpress.com/news/2020-06-virus-italy-december.html
Avloppsproverna från oktober och november är negativa.
Det nämns också att i Barcelona hittar man viruset i avloppsvatten under mitten av januari och att man nu sätter igång med tester av avloppsvatten i italienska turistorter.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Vad bra att du hittade fel.
Men varför är detta så intressant för FHM?
Beror det på att det ingår i deras hemliga strategi om flockimmunitet genom att folk ska få antikroppar genom att varit sjuka?
Och varför är det så viktigt för dig att ständigt gå i försvar för dessa bristfälliga strategier?
Men snälla nån! Om det är viktigt att påpeka med eftertryck att FHM har räknat fel på 300 eller 200 procent enligt Kreutzer eller nån av alla er andra fågelhjärtan som verkar vara övertygade om att ni alla ska dö i morgon så är det väl bra att ni får reda på att han har räknat fel på 50 % i sin kritik? Jag bryr mig inte om vem som gör fel men det är ju uppenbart att vi har att göra med tangentbordsexperter som inte kan räkna. Själv ska jag äta midsommartårta nu men leta ni fler siffror så rättar jag er sen när ni blandat ihop allt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men det är väl ändå upp till verksamheten att se till att det inte blir för trångt.
Tex en campingplats där jag var och gjorde jobb nyligen, han har bara varannan plats bokningsbar, det tummar han inte på alls. Mycket skit får han då han nekar folk att komma in då det är fullbelagt (varannan plats) men folk pekar på 'lediga platser' och tycker att de också ska få plats med sin husvagn.
Jäkligt strongt av honom att hålla emot tycker jag
Nej. Det är inte "jäkligt strongt" av honom. Det är djävligt mesigt och girigt av de andra. För att inte tala om de lobotomerade semesterfirarna som vill knö sig in.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Det är inte "jäkligt strongt" av honom. Det är djävligt mesigt och girigt av de andra. För att inte tala om de lobotomerade semesterfirarna som vill knö sig in.

Staffan
Jo, jag tycker det är strongt. Tycker du något annat, fine
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Staffans2000
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jo, jag tycker det är strongt. Tycker du något annat, fine
Samma tillbaka:)

Men att se det självklara som beundransvärt och det giriga samt samhällsfarliga som normalt, är oroande.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
Hoppas några tar mitt råd om att skippa sången till nubben nu i midsommar. Högljuddhet och sång verkar vara verkligt farligt i dessa tider.

Nu släpper jag tråden en stund för det är dags för färskpotatis med sill och gräslök och alla tillbehör samt 2 sorters nubbe, Line och något våra vänner tar med sig hit.

Skål och glad midsommar på er. :beer:
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Här är en sida med mer info: [länk]
Avloppsproverna från oktober och november är negativa.
Det nämns också att i Barcelona hittar man viruset i avloppsvatten under mitten av januari och att man nu sätter igång med tester av avloppsvatten i italienska turistorter.
När jag letade efter mer info om detta med avloppsvattnet så kom den här sidan från mars upp:
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-timing-idUSKBN21D2IG
Där det står om att man i Italien undersöker om det ovanligt höga antalet influensor och lunginflammationer på sjukhus i Lombardiet under sista kvartalet 2019 kan ha varit fall av Covid-19.

Någon som har sett något resultat från den forskningen?

Då i mars kritiseras det eftersom man anser att Covid-19 sprids alldeles för fort och att det i så fall skulle ha blivit ändå fler sjuka under vintern, så många att sjukdomen skulle ha upptäckts tidigare.
 
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
alla dess nyttiga idioter som går i deras ledband.
Så, jag som häpnade när myndigheterna förkunnade att man inte smittade andra när man inte kände sig sjuk. Eller, att barn varken blev sjuka eller spred smitta och att den magiska gränsen var vid femtonårsåldern. Likaså oroade jag mig när Tegnell förkunnade att munskydd var inte bra. Han tillade för säkerhets skull att det krävdes UTBILDNING om allmänheten skulle bära andningsskydd.
Detta, och mycket till fick mig att känna stort obehag och rädsla: -Är dom helt dumma i huvudet, tänkte jag, den Rysslandsindoktrinerade nyttige idioten.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Å andra sidan har FHM väl haft rätt på väldigt många punkter.
Det är väl inte lätt att träffa rätt i allt när det är något nytt och okänt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Jag tycker inte vi valde samma väg som Ryssland, har både kunder och bekanta i Moskva och där var det hårda bandage kan jag säga. Avvek de från den rutt de hade godkännande för så blev det polissak, de använde också kameror över hela stan för att följa medborgarna, med ansiktsigenkänning, ganska långt från hur vi haft det.

Sen kan man tycka att påverkanskampanjer är trams, men fakta är att det funkar och gör stor skada både i Sverige och i andra länder. Det handlar inte om infiltration som att Ryssland vill bilda union med Sverige, framgång är splittring och konflikter och det tycker jag de är mycket framgångsrika i.
OK jag ska erkänna att jag är dåligt påläst om den senare ryska pandemistrategin, jag baserar nog min bild på SVTs rapportering om att regimen liksom Sverige intialt inte riktigt tog riskerna med det nya viruset på allvar. Men från ett tänkt Putinperspektiv har Sverige gjort allt rätt. Det nordiska samarbetet är skadat, Finland har förlorat förtroende för den svenska förmågan, starka kulturella allierade som Tyskland såg på oss först med förvåning och nu med stigande irritation. Agerandet har visat världen att vi är dåligt organiserade för kris, snabba beslut och samarbete med våra grannar. Om Putin funderar över en tillfällig robotbas på Gotland i händelse av en Östersjökonfilkt så har vi nog genom vårt agerande vid pandemin visat att vi inte är kapabla för att sätta hårt mot hårt.

Jag är inte alls säker på att ryska påverkanskampanjer alls är så framgåmngsrika i t ex Sverige. Jag ser inga tecken på det. Tvärtom svenskarna är mycket negativt inställda till Ryssland och dess styrande och deras värderingar förlorar terräng för varje år här. Vi är i ökande grad liberala, globaliserade, frihandelsvänliga, tror alltmer att vi är en delstat i USA och gillar minoriteter. Var är de ryska framgångarna?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Å andra sidan har FHM väl haft rätt på väldigt många punkter.
Det är väl inte lätt att träffa rätt i allt när det är något nytt och okänt.
Jag är inte så säker på att de dessutom har varit så tvärsäkra, vare sig när de råkat ha rätt, eller när de haft fel. Har för mig att det brukar uttryckas som "det verkar som", "tillgänglig data visar", "vad vi kan se upp til nu". Det brukar visa på kompetens att man inte är tvärsäker, men de står ju sig slätt mot de experter här som är tvärsäkra på allt, utfall av alternativa åtgärder, virusets beteende ner på atomnivå osv.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK jag ska erkänna att jag är dåligt påläst om den senare ryska pandemistrategin, jag baserar nog min bild på SVTs rapportering om att regimen liksom Sverige intialt inte riktigt tog riskerna med det nya viruset på allvar. Men från ett tänkt Putinperspektiv har Sverige gjort allt rätt. Det nordiska samarbetet är skadat, Finland har förlorat förtroende för den svenska förmågan, starka kulturella allierade som Tyskland såg på oss först med förvåning och nu med stigande irritation. Agerandet har visat världen att vi är dåligt organiserade för kris, snabba beslut och samarbete med våra grannar. Om Putin funderar över en tillfällig robotbas på Gotland i händelse av en Östersjökonfilkt så har vi nog genom vårt agerande vid pandemin visat att vi inte är kapabla för att sätta hårt mot hårt.

Jag är inte alls säker på att ryska påverkanskampanjer alls är så framgåmngsrika i t ex Sverige. Jag ser inga tecken på det. Tvärtom svenskarna är mycket negativt inställda till Ryssland och dess styrande och deras värderingar förlorar terräng för varje år här. Vi är i ökande grad liberala, globaliserade, frihandelsvänliga, tror alltmer att vi är en delstat i USA och gillar minoriteter. Var är de ryska framgångarna?
Ja, jag tycker man ska fundera på hur de ganska små skillnaderna i strategi kunnat få sådana proportioner, vilka som i dessa regeringar driver på för att förstora dessa, vilka krater i sociala medier som eldar upp folk med halvsanningar? I Danmark är det iaf väldigt tydligt, inte sån daglig kontakt med de andra. Holland skulle i princip tagit samma väg som vi men deras nationalister drev deras mycket omtyckte och kompetente hälsominister till att avgå, därefter blev det en väg med tydligare nationalistisk prägel.

Nu är det ju inte bara Ryssland som är aktiva men för att ta de så tror jag nog att Putin förstår att steget att få Sverige Ryssvänligt är stort, att destabilisera unioner (inkl EU, Brexit etc), är en mycket bra början och splittrar hans motstånd.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är detta lite större än just bara Ryssland.
Det är ju inte bara en enda makt/kraft som är ute i delvis samma ärende.
Det är många olika krafter, både inom och utom landets gränser. Och det är inte någon gemensam homogen grupp. Men det som förenar är att alla har nytta av och önskar en destabilisering av landet och försvaga regimen och misstänkliggöra de som styr, lagarna, experterna och allt.
Jag ger mig inte in på ett peka ut olika enskilda krafter, jag har nog så dålig koll att det bara blir några stycken, som blir onödigt hårt utpekade. Men det är som sagt inte bara Ryssland. Men att de agerar på hela den internationella arenan i egna syftet kan ju inte vara okänt för de flesta. Det finns också många olika krafter inom landet som också agerar.
Och det gemensamma är att de ofta drar nytta av varandras desinformation, och det går runt i olika sociala medier och är självförstärkande.

Och det är ingalunda bara Sverige, det gäller nog så gott som alla jordens länder.

Jag ser inget överhängande hot, som att det är akut läge. Men jag ser med oro på vad som sker, och vi har också i historien sett hur snabbt det går att nedmontera en demokrati, även om både Sverige och t.ex. USA är långt ifrån kanten, så ska man inte negligera risken.
Med så allmänt hållna formuleringar så kan jag hålla med dig. Men vad det är liksom inget som jag ser har tillämplighet på diskussionen i den här tråden. Jag ser heller inget överhängande hot.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har inte kurvan över hur många i Sverige som dör i covid19 börjat att plana ut väldigt mycket nu, på så sätt att minskningen av antalet dödsfall nästan avtagit helt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.