Har ett trädäck som går ut från fasaden och tänkte bygga en pergola på trädäcket. Tänkte fästa 4 stolpar med stolpskor.

Problemet är att trädäcket lutar lite ute från huset och kommer inte stolparna bli helt lodräta från sidan...

någon som har en lösning?
 
  • Illustration av ett lutande trädäck mot en husfasad med markerade stolpar som inte är lodräta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att du ställer stolparna i lod? Då kommer de yttre stolparna bli några cm längre än de inre (de som är närmast fasaden).
 
  • Gilla
grnsk
  • Laddar…
Hur fäster jag enklast stolparna i trädäcket?
 
Vet ju inte exakt vad du har tänkt dig, men kanske såhär:
Svart stolpfundament för pergolagolv, 71x71 mm storlek, med flera förborrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då kan du justera vinkeln lite. Men kräver en styv konstruktion av pergolan.
 
Och den lille plåtfnullejuppen kommer inte ensamt hålla stolparna, behövs något som får stolparna att samverka och/eller fästa i fasaden.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Och den lille plåtfnullejuppen kommer inte ensamt hålla stolparna, behövs något som får stolparna att samverka och/eller fästa i fasaden.

Protte
Därav styv konstruktion...
Men menade mer funktionen av något u-format och lite feta vagnsbult så kan man såklart göra väldigt styva infästningar.
 
Min tanke var att fästa dessa i golvet och i med stolpar, men då blir inte stolparna lodräta eftersom trädäcket sluttar lite....
 
  • Stålstolpsko 97x97 mm för fästning i golvet med flera fästhål, visas mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då lägger man mellan däcket och skon en kloss så det blir lodrätt.

Protte
 
Vad är det som gör att trädäcket lutar? Går det kanske att räta upp det?
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Snedkapa foten på regeln kanske?

Ta bort ett par altanbrädor tillfälligt och fäst in stolpen i regelverket under, eller gjut fast en balksko?

Snedskruva stolpen i altangolvet på lämpligt sätt?

Det är ju en enkel pergola utan tak/snölaster vi pratar om som jag förstår det. Möjligtvis lite växter på, eller tänkte ni ha någon slags ”segelduk” mot regn som kan bli full med vatten?

De överliggande reglarna kommer också att staga upp en del. Det är mest ”längs altan/husvägg” det kan bli ostadigt.
 
Du kan nog ta upp lutningen med glappet i stolpfoten.
 
Byurn Byurn skrev:
Du kan nog ta upp lutningen med glappet i stolpfoten.
hur då? Även stolpfoten kommer lita om jag fäster den i trädäcket. Stolpen kan ju inte vinklas i stolpfoten?
 
Tänker alltså att du struntar i de metallstolpskorna du tänkt på. Eller att du använder vinkeljärn eller någon form av U-järns så att stolpen kan luta i en riktning i U-järnet.

Snedkapa stolpen undertill med en lämplig såg. Lutar golvet tex 3gr snedkapar du stolpen 87gr (eller 93gr) så kommer stolpen att stå lodrätt 90gr med full kontakt mot ditt lutande altangolv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
S stein82 skrev:
hur då? Även stolpfoten kommer lita om jag fäster den i trädäcket. Stolpen kan ju inte vinklas i stolpfoten?
Det brukar vara lite glapp.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.