Hej,

Vi har enskilt avlopp för gråvatten.
Har letat efter en slamavskiljare (locket) på tomten men har bara hittat ett mindre lock (brunn?) Och någon slags avluftningsrör i nästan direkt anslutning. .

Lyfte på locket och tittade ner. Brunnen är ca 20xm i dia går ca 1,5m ner och jag kan antyda en krök som böjer av snett från huset. Se bild. Det röda är hur jag gissar att rören går. Blått är hur kröken ser ut att ligga.
Jag kan skymta lite, lite vatten i kröken.

När jag spolar i köket kan jag höra vattnet porla ca 25 sek senare. Vattnet i brunnen rör sig inte.
Finns inga avlagringar eller märken på brunnen vägg.

Huset står på högsta punkten på tomten. Det är ca 20 meter till huset och höjdskillnaden är 3 meter.

Kommunens slambil har aldrig sugit på adressen och det är ett dödsbo så det finns ingen ägare att rådfråga. Ingen granne vet heller.
Systemet är antagligen från -85.

Tittat på olika BDT system men inget liknar det jag har.

Säger krökens dragning något om var en eventuell skiljare ligger?
Känner någon igen detta?
 
  • En trädgård med grussäng, avluftningsrör och lock till avloppsbrunn markerade med röda och blåa anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite fler bilder
 
  • Översikt inuti en brun plasthink med synligt slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusgång med kantstöd av järnbalkar i en trädgård, omgiven av gräs och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Svårt att veta. Varför tror du det finns en slamavskiljare?

Om den nu finns så borde den ligga uppe vid husets terass med lock under gräsmattan eller nedanför där du har ditt brunnslock och "luftningsrör".

Eftersom det är ett svartavlopp så kan man ju gissa att man byggt efter eget huvud. Den gamla metoden före slamavskiljarnas tid (70-tal?) var ju rakt ut i stendike eller stenkista för BDT vatten. Jag gissar således att det ligger ett sådant stendike eller stenkista under den lägre gräsmattan och att röret till det här är starten på denna anläggning:

Luftningsrör och brunnslock på gräsmatta, eventuell del av äldre avloppssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske finns det någon typ av perforerat spridarrör i diket som kan spolas via luftningsröret?
 
Hej Claes,
Tack för svar.
Idag letade jag vidare.

Hittade ytterligare två rör gömda i en platsbyggd blomkorg.

I dessa fanns exakt samma rör såsom grannen har så när som på ett extra.
Ett rör med en ventiltapp (antar det är vatten till huset), ett rör med en plasthuv ( vad är detta?) Samt bonusröret som verkar gå till avloppsröret (avluftning?).
Min granne har sitt lock till bdt kammaren bara några dm ifrån dessa så jag började leta genom att sticka 15 cm djup spade i marken. Men inget...

Tänkte till och insåg att det var långt ned avloppsröret (ca 3m) och kom på att en eventuell kammare kanske ligger längre ned och grundare.

Med tanke på kröken längre ned böjer av mot gången är det ju rimligt att avloppsröret följer gången...

Vad är plasthuven i ett av rören?
Vad tror ni om resonemanget om att ev kammare ligger längre med?
Vad hade ni gjort?
 
  • Trädgårdsvy med markeringar och öppen platsbyggd blomkorg där rör syns tillsammans med verktyg, nära en grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre upptäckta rör som sticker upp ur marken vid ett grävt område i en trädgård, nära en plattlagd gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rör i jorden, ett med ventiltapp, det andra med plasthuv, och en spade, i en platsbyggd blomkorg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på rör med ventiltapp och plasthuv gömda i en blomkorg, troligtvis del av vatten- och avloppssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gissning är att röret med lock är ”sugröret” ner i slamavskiljaren.
 
Intressant !
Självklart skall du öppna alla lock och kolla vad du finner.
 
Jakten fortsätter Goc...
Någon som vet vad detta är?
 
  • Rund vit objekt med okänd funktion täckt av smuts, i ett brunt rör, med vissa symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte hittat något lock till 2-kammarbrunnen ännu.

Finns det utrustningar att hyra för att kunna "se" rörens sträckning under mark?
Tänkte att det borde bli "naturligt" stopp när man stöter på kammaren...
 
Det finns inspektionskameror att hyra så att du kan filma insidan av rören. Då borde du kunna se vad varje rör slutar i för något.

Är avloppet från 70-80-tal så skulle inte jag bli förvånad om du inte har en tvåkammarbrunn till BDT utan antingen en stenkista eller en enkammarbrunn.

Vårt hus hade sluten tank för wc och enkammarbrunn för BDT som rann vidare till ett dräneringsnät som går över halva bygden. Av den information vi har kunnat få fram så las allt detta ner när huset byggdes och de fick nödvändiga tillstånd för detta. Men de papprena är så gamla att varken vi eller kommunen har hittat dem och kommunen hade ingen information om att vi hade både sluten tank och enkammarbrunn. Så de sista 15 åren i alla fall har de endast tömt den slutna tanken, men inte enkammarbrunnen. När enkammarbrunnen senast tömdes är det ingen som vet men av någon anledning så har den inte slammat igen och när slamgubben tittade för något år sedan tyckte han inte att den behövde slamsugas. Nu har vi dock lagt ner nytt avlopp så vi behöver inte längre bry oss om dessa gamla brunnar
 
Hej,
Tack för input. Det blir nog så... fortsättning följer...
 
Tips, maila kommunens miljökontor. Avlopp kräver tillstånd, så är det rätt gjort så finna både karta och info om avloppet där.
Gamla hus hade förr ofta flera brunnar/utlopp från huset, det lades till efterhand som vatten drogs in. Kan vara en förklaring till alla rör.
 
Hejsan!

Eftersom BDTanläggningen gjordes innan krav på anmälan kom så finns inget att hämta hos kommun.
Men ... framgång dock litet bakslag också.

Jag hittade husritningar med översikt av VA-dragningen. Tyvärr så angav den inte rätt plats på en eventuell kammarbrunn. Så det blev kompisens inspektionskamera som gjorde fyndet: ingången till 2-kammarbrunnen finns på ca 1,5 meters djup!
Den är kopplad med en chikan-anslutning till avluftningsröret/brunnen på den första bilden.

Tyvärr så verkar den (brunnen) leda till den bakre kammaren på utloppsidan och inte första...
Så det blir till att gräva och se ifall det finns en stos för 1a kammaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.