Hej vänner av bygg och hantverk! :geek:

Bifogar här en skiss på vår planlösning till vårt nya hus vi skissar på. Skulle gärna uppskatta era idéer och tankar, kanske är något vi inte tänkt på och kan ändra redan nu innan vi skickar in för bygglovet.

Planlösningsskiss för ett hus med tydligt markerade rum som sovrum, badrum, och kök, inklusive måttangivelser och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösningsskiss för ett enplanshus med kök och matsal, vardagsrum, samt flera sovrum och arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bakgrund kring huset: Det är tänkt att ligga lite som i en dal, där vi vill öppna upp huset mot en äng som har fin utsikt i Norr samtidigt som vi har kvällssolen från Väster. Åt Öster ligger en allmän väg och grannar, så där har vi få fönster samt teknikrum mm. Huset kommer även vridas lite så att utsikten från matsalen går mer mot Nord/Väst. Tomten är idag obebyggd och utanför planlagt område. Vi ska ha enskilt vatten och avlopp och i området är det mest sommarstugor men även några permanentare.

Såhär är en ISO-skiss:
3D-skiss av en modern enplansvilla med sedumtak, stående träpanel och stora fönster.
Tak: Sedum pulpet (4,5 grader)
Panel: Stående gran eller liknande, järnvitrol eller obehandlat
Väggar: Lösvirke, 30cm, innerväggar 10cm
Fönster: Svarta alu/trä. Fönstrens exakta storlek är inte klart ännu, vi undersöker vad det kostar och ser om det är realistisk med större partier, t.ex i matsalen ut mot ängen.
Golv: Slipad betong med vattenburen golvvärme ur en platta på marken
Invändig takhöjd: 3,5m till fallande 2,5m

Det som inte syns på denna bild är altaner/trä-deck samt ett fristående garage i samma stil som huset (pulpettak).

Jag ritar i SketchUp och har kontakt med en arkitekt som ska göra ritningarna "fackmannamässiga" inför bygglovet. Målet är att skicka in alltihopa i slutet av denna månad för byggstart i december iår sen fira jul med hela tjocka släkten 2021.

Väl mött och glad midsommar alla byggarvänner! :beer:

Mvh

Torbjärn
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ser mysigt ut, vad ligger budget på förutom tomt ?
 
Hej!
Är det bara en dusch, via stora sovrummet, eller är jag blind? :thinking:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Storleken på dom mindre sovrummen ser bra ut. Stora sovrummet känns onödigt stort, speciellt om ni ska ha förvaring på 6 m2 utöver det..

Brukar hänga handdukar på tork i badrummet? Förvaring av toapapper, extrahanddukar, etc, kan vara bra att tänka igenom.

Ser ni TV? Var i så fall ska det ske. Om inte, så ser det bra ut.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
L Låset skrev:
Storleken på dom mindre sovrummen ser bra ut. Stora sovrummet känns onödigt stort, speciellt om ni ska ha förvaring på 6 m2 utöver det..

Brukar hänga handdukar på tork i badrummet? Förvaring av toapapper, extrahanddukar, etc, kan vara bra att tänka igenom.

Ser ni TV? Var i så fall ska det ske. Om inte, så ser det bra ut.
TV tänkte vi ha på den fönsterlösa väggen mittemot kaminen, en så smal rackare som möjligt. Bra input om badrumsförvaring, ska klura lite på den. :thinking:

L Låset skrev:
Hej!
Är det bara en dusch, via stora sovrummet, eller är jag blind? :thinking:
Ni är icke blind endast 1 dusch finnes det plats för! Däremot ett badkar också bredvid duschen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser mysigt ut, vad ligger budget på förutom tomt ?
Kosta vad det kosta vill! Skulle kunna varit vårt motto hade vi obegränsade resurser, vilket tyvärr inte är fallet. 3MSEK är vår budget som traditionsenligt landar på ca 3,5MSEK när allt är summerat.
 
Vi är bara två vuxna i familjen, men skulle aldrig välja att ha det enda badrummet med enda ingången från vårt sovrum. Men om ni inte har barn och aldrig har övernattande gäster kanske det funkar. Men det är nog värdesänkande. Jag skulle mycket hellre byta plats på klädkammare och toalett, ta yta från badrummet och göra toaletten till duschrum.
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Tror att det är en stor miss med bara en dusch/bad möjlighet.
Det innebär ju att om en barnfamilj eller gäster i huset skall duscha eller bada så måste dom gå via stora sovrummet.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Vi är bara två vuxna i familjen, men skulle aldrig välja att ha det enda badrummet med enda ingången från vårt sovrum. Men om ni inte har barn och aldrig har övernattande gäster kanske det funkar. Men det är nog värdesänkande. Jag skulle mycket hellre byta plats på klädkammare och toalett, ta yta från badrummet och göra toaletten till duschrum.
Jag hajjar, om vi byter plats på gäst-WC och garderoben tror du att man får plats med dusch och toalett på 4 kvm? :thinking:

Jag skulle kunna tänka mig att ta bort garderoben helt och göra ett stort badrum av alltihopa men frugan vill verkligen ha maximalt med garderober. Vad tycker ni? Blir inte 3 kvm garderob lite för litet?
 
Det blir ju en kompromiss, men om ni gör om planen så att det blir ett kapprum (med skåp/garderober längs väggen mot vardagsrummet) med ingång till duschrummet från kapprummet, och som sagt tar en del yta från badrummet till duschrummet, så tror jag att det blir bättre. Om det inte går så skulle jag göra om planen rejält.
 
BirgitS
Torbjärn Torbjärn skrev:
Jag hajjar, om vi byter plats på gäst-WC och garderoben tror du att man får plats med dusch och toalett på 4 kvm? :thinking:

Jag skulle kunna tänka mig att ta bort garderoben helt och göra ett stort badrum av alltihopa men frugan vill verkligen ha maximalt med garderober. Vad tycker ni? Blir inte 3 kvm garderob lite för litet?
Minsta duschrum som fortfarande är tillgänglighetsanpassat är 170 x 190 cm men då gäller det att dörren och inredningen är på rätt ställe: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Jag menar inte att duschrummet måste vara tillgänglighetsanpassat (det finns ju ett annat badrum) men det ger en vink om vad för ytor man klarar sig med och ändå får ett praktiskt och funktionellt badrum.

En klädkammare som man går in i kräver mer yta än garderober längs en vägg eftersom det blir rätt mycket tom golvyta i en klädkammare. En klädkammare får inte vara för smal, hängande kläder tar 60 cm och sen ska det finnas plats för att ta ut klädesplagget (60 cm till) och plats för en själv också. Ska man vara två som använder klädkammaren så måste man kunna mötas där inne också.

Köksön är väldigt liten, den känns inte särskilt användbar, t.ex. går det inte att duka upp en hel buffé på den. Matplatsen känns lite liten när det inte går att förlänga bordet så att fler än 8 får plats.
 
Jag hade försökt få till en dusch i den mindre wcn.

Sen är det som BirgitS säger mer platskrävande att ha en klädkammare än vanliga garderober. Med så stort sovrum borde garderober rymmas? Eller minska sovrummet och försökt fördela om kvadratmeter dit dom gör mer nytta (y)

Där vi bor nu har vi en klädkammare med delvis öppen förvaring. Det samlas en del damm där. I nya huset blir det garderober, ej imponerad av klädkammare men alla gillar vi olika :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bra input från samtliga! Jag har ritat om det så det ser numera ut såhär:
Översiktlig ritning av ett husplan med omfördelade rum, inklusive större kök och altaner, samt centralt placerad kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Flyttade på gäst-WC:n till det större av de två rummen och la in en dusch.
- Delade på den mindre garderoben till endast hälften och utökade Walk-in-closet från andra sidan för att maximera ytan.
- Flyttade dörren på stora badrummet för att ha 700mm fritt enligt tillgängligheten och minskade Walk-in-closet väggen något.
- Utökade skiljeväggen mellan badrummen till 20cm (från 10cm), tänker att det är bra om det går massa rör just där. Tänker mig också att vi sparar lite rördragning med denna lösning.
- La in ett större köksbord med plats för 10 personer. Hade överdimensionerat stolarna något i förra versionen vilket gjorde att det fick plats med endast lite större bord.
- Utökade köksön så vi nu kan ha stora bufféer uppdukade där. Eventuellt kommer ena kortsidan vara "öppen" så man kan ha höga stolar där två stycken t.ex.
- La till altanerna. Tre stycken i trä. Den stora mot väst kommer ha matplats och ett litet utekök är det tänkt. Det mot Norr är vid entrén och den Södra är för helgmorgon då man vill gå barfota ut från sovrummet och ta en liten kopp i det fria.
- Ritade in taklinjen. Är lite osäker på om vi ska ha så stort (0,5m) överallt förutom vid stora altanen där det är (1m). Jag gillar att fasaderna/fönsterna/dörrarna skyddas mot vädrets makter lite mer på detta viset men har även sett en del nya hus utan taksprång och med infällda stuprör, ganska snyggt men vet inte om det är så praktiskt?
- Justerade även kaminen så den centrerades mellan två takstolar med säkert brandskydd.
- Soffbordet var totalt överdimensionerat, nu är det mer i skala tillsammans med sofforna. Eventuellt tänker vi oss någon slags avdelare vid den bakre soffan så man döljer alla dörrarna.

En annan arkitekt jag pratade med hävdade att man kanske kunde ta bort pelarna som håller upp altantaket vid sovrummet och entrén. Jag är lite skeptisk om taket verkligen håller, det vore ju snyggt med ett "svävande" tak men man vill ju inte få Sedum i huvudet.

Något mer vi missat, eller övriga tankar? :geek:
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kollar ni aldrig på tv/film? Ser inte att det finns någon möjlighet att ha soffa och tv mittemot varandra.
 
En liten tanke som du ville ha.
Det stora badrummet är på 9 kvm med stora döytor.
Först ett stort tomrum utan funktion sen är allt längst in.
En fråga är ju också om man får dra fram vatten i yttervägg till handfatet?
Jag vet inte om det är godkänt utan har hört både och, kan vara värt att kolla innan.
Håller själv på att bygga mitt drömhus och har stora fönster mot söder där jag drog ut taket över en öppen uteplats.
Detta innebär att i april då solen stod lågt hade jag ett par meter sol in i huset och nu har jag hela partiet i skuggan vilket innebär ett svalt hus.
Låt ritandet ta sin tid det är halva nöjet;)
 
Tycker att utan runt matbordet ser litet ut.

Sen hade jag nog flyttat gäst-wc för att slippa dra runt grus mm från skor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.