Håller på att installera automatisk kemdosering och har nu kommit till momentet invallningskärl. Som jag förstått det är det PVC som gäller för att klara svavelsyran men alla förvaringslådor på bygghandeln är PP-plast (som är bra för livsmedel men dåligt för syra). Vad använder ni för kärl? Jag vill helst inte betala poolbutikernas fantasipriser för en vanlig plastbalja.
 

Bästa svaret

MathiasS MathiasS skrev:
Vissa jag känner har låtit tillverka baljor i rostfritt, för egen del kör jag en balja som ser ut som denna men är köpt på Jula.

[länk]

Den lilla syra jag spillt ut har inte gjort någon åverkan på plasten men man kanske borde göra ett bättre test.
Ja den där finns det ju garanterat inga livsmedelsambitioner med :) Rostfritt vore förstås trevligt men det är bara jag som kommer kolla på det så det får se ut hur f-n som helst bara det funkar. Märkligt att det är så svårt att hitta info om plasttyp på olika sorters plastbyttor. Ska spana in murarbaljorna. Tack för tips!
 
Hmm, hade jag bara hittat detta dokument tidigare hade jag kunnat köpa PP-kärl (eller PE, eller en uppsjö andra plaster) och börjat använda för svavelsyran med gott samvete: http://www.janomattsson.se/download.php?file=12
Natriumhypokloriten är det kinkigare med men även där verkar ju PP och PE funka ok men inte perfekt. Murarbaljor verkar oftast vara Polyeten-baserade så du kan nog simma lugnt :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Här kommer en uppföljningsfråga: Hur gör man med locket till kärlen? Slangen samt nivågivare ska ju upp till controllern.
 
F
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Här kommer en uppföljningsfråga: Hur gör man med locket till kärlen? Slangen samt nivågivare ska ju upp till controllern.
Borra hål i dunkens lock som är precis så stort att det klämmer slangen lite. Allt-fraktfritt.com säljer silikonslang på meter har jag för mig.

Eller menar du lock till invallningskärlen? Det brukar man inte ha.
 
Ja så gör jag med. Slang med tillgörande sänke sitter i var sitt lock så vid dunkbyte så ställer jag dit dunken helt försluten, skruvar av locket och lyfter i det preparerade locket ink slang. Nästan omöjligt att spilla, stänka eller få något på sig.
 
F fsn skrev:
Borra hål i dunkens lock som är precis så stort att det klämmer slangen lite. Allt-fraktfritt.com säljer silikonslang på meter har jag för mig.

Eller menar du lock till invallningskärlen? Det brukar man inte ha.
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så gör jag med. Slang med tillgörande sänke sitter i var sitt lock så vid dunkbyte så ställer jag dit dunken helt försluten, skruvar av locket och lyfter i det preparerade locket ink slang. Nästan omöjligt att spilla, stänka eller få något på sig.
Slang har jag så det räcker men det är genomföringen för nivågivarna som jag tänker mest på. De sitter fast på vikterna som ser till att intag av vätska sker från botten av dunken och förhindrar att peristaltiska pumparna jobbar i onödan (dvs. när dunken är tom) samt kan se till att ett larm triggas så man slipper inspektera nivån i dunkarna.
 
Nivågivare i kemdunkarna lät ärligt talat sjukt onödigt......

Säg att jag använder 5 dunkar per år, så fyra gånger kommer pumparna gå utan vätska tills styr ingen slår ifrån pga max gångtid är uppnådd. Tror det är 30minuter (?) på en Minimaster. Det måste vara otroligt lite jämfört med gångtiden för att spola ut 5dunkar?

verkar bättre att ha ett lsrm på gångtid än att fippla med nivågivare.

men, om du ändå ska göra det, varför inte ta en rostfrit rör och gänga i änden och fixera detta i locket - då kan du ha allt möjligt på en armatur du lätt kan ta i och ur?
 
Fullständigt ot, men eftersom jag är en nyfiken själ, och inte kunde googla mig till svaret: vad är ett invallningskärl?
 
En balja i vilken man ställer dunken med kemikalier. Går dunken sönder så har du en andra inneslutning som skydd.

I detta sammanhang handlar det i första hand om en åtgärd för att inte råka blanda klor och syra som bildar giftig klorgas.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En balja i vilken man ställer dunken med kemikalier. Går dunken sönder så har du en andra inneslutning som skydd.

I detta sammanhang handlar det i första hand om en åtgärd för att inte råka blanda klor och syra som bildar giftig klorgas.
Tack :)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.