Hej!

Under sommaren som kommer funderar jag att foga om denna stenmur som jag har mot gatan.
Då är min fråga vilken fog ska jag använda?

Murbruk B eller finns det något bätter? Murbruk B är full med kalk och lämnar vita fläckar och man måste spruta någon syra. Används den till detta också ?

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning

Malisan 20150215_190712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Generellt så fogar man med kalkbruk mellan natursten. Skälet till detta är att man får en fog som är mjukare än stenarna och vid eventuella rörelser så trillar bruket bort. Med cementbruk så blir fogen hård och trillar inte bort. Och efter rörelser och omfogning så fyller man hela tiden på med nytt material och muren växer. Det är grundprincipen. Tröttnar man på att foga om för ofta, vid utsatta lägen, så kan man blanda i lite cement i kalkbruket. Men börja med kalkbruk och lägg i en halvliter cement i varje rulle bruk.
gg i en
 
Är bilden ett snitt på hur den ser ut!?

Ser inga fel där?

Varför "foga" om den i så fall, vilket jag för övrigt är tveksam till då en mur är murad inte fogad...

Kör en mosstvätt och njut av sommaren i stället ;-)
 
Tog bilden på ett bra ställe, men på vissa ställen så har det uppkommit sprikor mellan fogen och stenen, dvs som att stenen lossat från fogen
 
En bra stenmur behöver man varken ”foga” eller ”foga om”. Saker och ting rör sig. Det finns ingenting som inte rör sig.

jag brukar lägga toppen i betong, men det är för att barn rör sig, och gärna springer omkring på grejer, och då riskerar att skada sig.

och det vill vi ju inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.