Hej !
Funderar på att ha ett nytt kök. Inget skrytkök utan robust, funktionellt kök , med spis , frys och kyl , diskbänk , köksskåp, köksfläkt, matbord och 4 stolar . Har ”tummen mitt i handen” , speciellt vad gäller VVS och El, så att försäkringen fortsatt gäller. Det befintliga rummet ( 12 mx2) har vatten och avlopp draget till så kallad kichenette ( Ikea fabrikat ) som ska bli ersatt med detta riktiga kök. Tacksam för svar från de som beställde ett Ikea kök monterat och klart . Vad gick det på ? Inser att endast ungefärligt pris kan anges. Goda råd och varningar efterlyses. Bor i Malmö.
Tack på förhand och Glad Midsommar!
 
BirgitS
Om du inte ska montera ihop köksskåpen själv brukar det bli billigare att köpa ett kök där skåpen kommer färdigmonterade. Det tar helt enkelt längre tid (alltså högre kostnad) för en snickare att sitta hemma hos dig och montera ihop skåpen själv än det tar att göra det på fabriken.
 
  • Gilla
majmun och 1 till
  • Laddar…
Tack Birgit för ditt tips. Jag gick runt och kollade lite och det känns att Ikea kök är mest prisvärda . Menar du att man ska ange mått/låta hantverkare komma och ta mått och sedan montera skåp hos hantverkaren och sedan bara komma och sätta upp de hemma hos mig ? Eller missuppfattade jag alltsammans?
 
BirgitS
Ikeas kök är billigast per skåp men om du ska låta en hantverkare montera ihop skåpen (oavsett plats) så springer kostnaden iväg. Nu höftar jag bara men som ett exempel säg att det tar en halvtimme att montera ihop ett skåp då är det 300 kr som du behöver lägga på skåpspriset innan du jämför med ett kök där skåpen kommer som färdiga skåp och inte i platta paket.

Men det är väldigt få som inte kan sätta ihop skåpen själv så vill du hålla nere priset bör du noga överväga om du inte kan göra det själv.
 
Ni får jämföra själva, men jag har hört flera berätta att IKEA-kök kan bli dyrare om man anlitar hjälp att fixa allt. Dessa kök tar lång tid att sätta samman, vilket innebär fler arbetstimmar. Om ni väljer ett något dyrare kök som är mer monterat vid köp behövs färre arbetstimmar som kan ge lägre totalkostnad.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tack Birgit och Klint, nu är jag med.
Hos Ikea har de ett datorprogram där säljaren tillsammans med dig ”designar” ditt kök utifrån mått på på själva rummet som ska bli till kök. Och då utgår de från mått på sina befintliga skåp. Då kan jag med deras hjälp köpa de skåp som jag vill ha och som passar mina mått och be de leverera dessa omonterade , och göra det själv hemma . Men montering av diskbänk , köksmaskiner och alla kopplingar av el och VVS får hantverkare som Ikea har avtal med göra i alla fall. Vågar inte annat med tanke på bland annat försäkring ( VVS och el certifikat ) Men det där med skåpen var ett mycket bra tips , tack !
Efterlyser nu bara någon som ”mellan tumme och pekfinger” kan tala om vad standardkök på 12 mx2 inkl maskiner kan gå på , inklusive montering av allt utom montering av köksskåp
 
BirgitS
Du bör börja med att rita lite olika alternativ på egen hand med Ikeas planeringsprogram för annars blir det alldeles för mycket alternativ när du står i butiken.

Hade släktingar som satte in ett Ikea-kök för drygt tio år sen inkl. nytt golv, nya tapeter, målning av taket, hopsättning av skåpen, vitvaror från Ikea osv. och det gick på en bra bit över 100 000 om jag minns rätt.
 
Oj , det var mer än jag räknade med . Rummet är i för sig nymålat, det ligger bra plastmatta på golvet , jag ska inte ha diskmaskin och min budget var 25-30.000, Men får kanske ompröva den....
 
Ska man ha helt nytt kök, så kostar det. Saken med Ikea är att det ser billigt ut för skåpstommarna, men man måste komma ihåg att dessa är oinredda.

Bara el och VVS kan dra över 25-30’ beroende på vad som ska göras.

Sen är ikeas kök väldigt enkla att sätta upp själv, om man inte ska ha en massa speciallösningar. Skåpen hänger på en skena som man skruvar fast i väggen. Kan inte bli mer ”tummen-mitt-i-handen” vänligt än så.
 
M Michael-i-Malmö skrev:
Oj , det var mer än jag räknade med . Rummet är i för sig nymålat, det ligger bra plastmatta på golvet , jag ska inte ha diskmaskin och min budget var 25-30.000, Men får kanske ompröva den....
För 25-30 kanske man kan få loss ett enklare kök från IKEA. Men monteringen kan säkert gå på lika mycket, om inte mer.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Det är svårt att bedöma kostnader, det beror på så mycket. Jag tror också det blir svårt att komma under 100 tkr även för ett enkelt kök. I Stockholm är det nu en het marknad, men kanske bättre på annat håll. Du bör kanske börja med att testa kostnad för en viss typ av kök och fråga om pris för montering med mera. Ta gärna referenser på montör , resultat kan skilja kraftigt. Jag känner många som fått bra köksrenoveringar men även några fall där det inte gått bra
 
Tack för allas synpunkter och goda råd , det uppskattas verkligen ! Som jag nämnde inledningsvis finns det redan ”ett kök” med VVS och el dragna (bifogar bilden) . På denna väg tänkte jag placera vask med diskhon och spis med mikro ovanför den. På intill liggande väg kyl och frys samt köksskåp. Med tanke på att nuvarande ”kök” redan finns tänkte jag att VVS och elarbeten blir rätt så billiga .
Får knalla till Ikea med rumsmått och ta en diskussion med dem beaktande era råd och synpunkter. Var kanske lite väl optimistisk.
Ha en fin midsommar !
 
  • Kökshörna med diskho, mikrovågsugn, skåp och vitvaror som föreslår befintliga VVS- och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog bara när du undersöker detaljer i praktiken som du får svar. Jag kan inte VVS i sin helhet men vid ny installation ställs krav på säkert vatten. Man vet inte om det som redan finns uppfyller kraven. Om du bor i bostadsrätt kan du samråda med din förening. Det viktigaste är nog att du väljer en kompetent montör som ser till att resultatet blir bra. Inte säkert det samma som den billigaste
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag bor i en egen villa, och det befintliga ”köket” monterades av behöriga VVS montören och elektriker 2012 . Och jag utgår ifrån att när Ikea anvisar i sin offert hantverkare så har de kollat deras behörighet . Men ska försäkra mig om den saken också. Tack
 
Givet din budget skulle jag tro att du kommer bäst undan om du monterar och gör allt själv som inte är vvs och el. Håller du dig till Ikea i allt och deras billigare sortiment så kommer du med kök undan med 20 tusen kanske om du tar ett litet kök och köper vitvaror bättre begagnade. Sedan 5-10k var till el och rör så är du hemma. Men det är som sagt en lösning om du måste hålla budget. Och på köpet kommer du bli stolt över vad du skapat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.