Vi har fått problem med myror i fritidshuset. Jag antar att det är vanliga skogsmyror, ca1 cm långa, som av någon anledning söker sig in i huset. Man kan se myror som går fram och tillbaka från huset, där de kryper uppför grunden och försvinner in någonstans. Vad de är ute efter är oklart, någon enstaka gång kan man se en på golvet ibland. Så det verkar som de håller till inne i vägg eller golv.
Vad som lockar dem vet jag inte, vi har inga matvaror liggande framme eller så. De är inte i skafferi eller där maten finns. Vad gör de, och vad kan man göra åt dem? Jag har provat att strö myrr där de går mot huset, men de verkar inte bry sig nämnvärt om detta.
 
Hoppas bara det inte är hästmyror, kallas för övrigt nordens terminer.......

Kan ta ett par dagar för att se effekten av myrr, men finns lite olika varianter. Effektivas är nog den variant som inte dödar dem direkt utan det för med sig det till boet. Finns även effektiva klisterremsor som man kan sätta runt saker och ting som de kryper upp på.
 
Mot små svartmyror fungerar finmalen kanel mycket bra - kanske värt att testa ?
 
Ok, jag ska köpa myrmedel efter helgen. vanligt myrr verkar inte hjälpa. Hoppas som sagt att det inte är hästmyror. Vad som stör mig är att de inte borde söka sig till huset ö h t. Huset är relativt nytt, byggt på plintar, har inga fuktskador, ingen mat liggande framme, ingen växtlighet eller annat skräp i närheten. Varför ska de in i huset, vad är det som lockar?
 
Har haft problem med myror under stenplattor. La ut kaffesump varje dag över deras ingångshål. Efter någon vecka tröttnade dom på att flytta på sumpen och försvann.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
M
Jag brukar med stor framgång använda mig av det som ser ut som glass-strössel, blå plastförpackning. Dom bär med sig detta in i boet och sedan är dom borta efter nån vecka.
 
Det låter oetiskt, men utrota deras boende så lär de inte återkomma.
 
BirgitS
Du kan pröva med att tvätta det område av grunden där de går med ättika eller vinäger. Myrorna följer ett luktspår till något ätligt men ättika etc. lär göra att de inte kan känna av luktspåret längre.

Kanel som nämndes har kanske samma effekt.
 
Brukar strö det vita pulvret eller dom där dosorna.
Ca 14 dagar senare inte en myra.

Btw så hästmyror angriper fuktigt trä.
Tror inte dom kan käka sig in i friskt virke.
 
JanneJanne123
Hade myror i badrummet förra veckan och fick följande tips från Anticimex:

Om det är inomhus, våttorka golvet för att ta bort doftspåren. Lågg sedan ut en klick sylt där man ser att det är en myrstig, låt myrorna kalasa på detta i 24 timmar och byt sedan ut sylten mot en myrr-dosa. Vi blev av med myrorna på 48h, väldigt effektivt.
 
K
M Markarbetaren skrev:
Jag brukar med stor framgång använda mig av det som ser ut som glass-strössel, blå plastförpackning. Dom bär med sig detta in i boet och sedan är dom borta efter nån vecka.
har du något namn på det? :)
 
M
K Krille_90_ skrev:
har du något namn på det? :)
En flaska Bayer Garden Myrr Extra myrmedel på ett stökigt arbetsbord med skruvar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Myrr extra är till utomhus användning.
Vi använder myr nix på jobbet som är krossad kalksten och är inget gift utan dom får det på sina kroppar och torkar ut
Skall användas inomhus och funkar med husdjur också.
 
M
A Argastesnickaren skrev:
Myrr extra är till utomhus användning.
Vi använder myr nix på jobbet som är krossad kalksten och är inget gift utan dom får det på sina kroppar och torkar ut
Skall användas inomhus och funkar med husdjur också.
Okej, fick uppfattningen att myrorna kom utifrån av TS första inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.