Hej!
Det finns en nyplanterad avenbokshäck i vår nya trädgård, den blir 2 år till hösten.

Hur klipper jag den? Vet att man inte ska klippa på höjden förrän man fått önskad höjd så det avvaktar vi med, men läste att man kunde beskära den för att få en tätare häck, samt att grenarna sk bli grövre.
Hur gör jag?

Och hur ofta behöver jag vattna?

Nyplanterad avenbokshäck i trädgård med gräsmatta och uteplats i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ung avenbokshäck planterad längs en grusgång, stöttad av stolpar och snören, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta gärna in sidorna nu i augusti så blir den tätare. Framöver kräver den 2 klippningar/säsongen. Personligen skulle jag denna första gång klippa med sekatör gren för gren. Du kan hålla häcken smal - den blir inte tätare om den hålls bred. Och som du så riktigt påpekade skall du inte ta toppen förrän du fått önskad full höjd.
 
En torr sommar: rejäl vattning var 10onde dag. Vis av erfarenhet råder jag dig att lägga en bevattningsslang... När häcken om ett par år är etablerad behövs ingen bevattning. Avenbok är som vuxen tålig för torka och kan bli mycket gammal.
 
Claes Sörmland
Japp, det är andra säsongen så vattna. Och jag håller med korta in sidogrenarna med sekatör framåt sensommaren. Det är särskilt viktigt att ta in de större plantorna så att grannarna inte blir för utkonkurrerade.
 
Tack för era svar! Vart på grenen klipper jag med en sekatör? Över ett bladpar?
Om jag lägger en droppslang, hur ofta ska den vara på och hur länge ska man ha igång den per gång?
 
Claes Sörmland
Sophiebysophie Sophiebysophie skrev:
Tack för era svar! Vart på grenen klipper jag med en sekatör? Över ett bladpar?
Om jag lägger en droppslang, hur ofta ska den vara på och hur länge ska man ha igång den per gång?
Över enn bladpar är ju bra. Lämnna kanske 10 cm så grenar den sig från stumpen.

Vattna rejält, typ en hel natt. Kolla med en spade att det är fukt på djupet.
 
Så en droppslang som står på över en natt var tionde dag?
 
Jag har ju äntligen fixat droppslang efter att ha förlorat ett par hundra bokplantor i de senaste årens torka. Jag kör bevattningen 4-6 timmar ngn gång i veckan... Kolla att jorden inte är snustorr precis vid plantorna. Droppslang är mer ekonomisk än med vattenspridare. Känn dig för... Snacka lite med plantorna.
 
yonna yonna skrev:
Jag har ju äntligen fixat droppslang efter att ha förlorat ett par hundra bokplantor i de senaste årens torka. Jag kör bevattningen 4-6 timmar ngn gång i veckan... Kolla att jorden inte är snustorr precis vid plantorna. Droppslang är mer ekonomisk än med vattenspridare. Känn dig för... Snacka lite med plantorna.

Okej, tips på bra slang? jisses, visste inte att det skulle vara så avancerat med häckar. Har ju ”problem” med en etablerat avenbok mittemot den nyplanterade som blivit lite gles pga förra husägarens studsmatta.
Har blivit mycket tankeverksamhet på avenbok denna våren
 
Claes Sörmland
Sophiebysophie Sophiebysophie skrev:
Okej, tips på bra slang? jisses, visste inte att det skulle vara så avancerat med häckar. Har ju ”problem” med en etablerat avenbok mittemot den nyplanterade som blivit lite gles pga förra husägarens studsmatta.
Har blivit mycket tankeverksamhet på avenbok denna våren
Äh det är inte så avancerat. Plantera i befintllig men grävd jord, vattna i stora givor kanske varannan vecka första säsongen, vattna om det blir en torrsommar även andra säsongen (regnsommar kräver inte detta). Klipp in sidorna någon gång under sommaren och bind upp toppen. Det sista är det som jag fnner mest tids- och pengaödande. Och just det ja, lte gödsel på våren är bra också.

Jag har inga droppslangar utan vattnar mig igenom nyanlagda häckar 1,5 m i taget med ett perforerat rör. Tar en hel dag för 10-12 m.
 
Har en Avenbok häck. När den var 2 år gammal kikade några harar in och passade på att käka upp mina plantor nästan ner till marknivå. Trotts detta har jag tjocka och fina häckar. Kan rekommendera en stor burk med svavel som tydligen inte är så lätt att få tag i. Finns visst några odjur som får bladen att skrynkla i hop sig och enda botemedlet var visst svavel som inte säljs till fritidsodlare. Finns dom som anser att det är orsaken till att man inte ha avenbokshäck.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Har en Avenbok häck. När den var 2 år gammal kikade några harar in och passade på att käka upp mina plantor nästan ner till marknivå. Trotts detta har jag tjocka och fina häckar. Kan rekommendera en stor burk med svavel som tydligen inte är så lätt att få tag i. Finns visst några odjur som får bladen att skrynkla i hop sig och enda botemedlet var visst svavel som inte säljs till fritidsodlare. Finns dom som anser att det är orsaken till att man inte ha avenbokshäck.
Men Kumulus DF som är 80% svavel går väl finfint att köpa?
 
tensiden tensiden skrev:
Men Kumulus DF som är 80% svavel går väl finfint att köpa?
Finns Kumulus fortfarande att köpa. Den skulle utgå eftersom det kostade för mycket att förnya tillståndet att sälja Kumulus. Köpte upp hela lagret hos min Plantagen butik så nu har jag åtta burkar kumulus!!!
 
N nallepu skrev:
Finns Kumulus fortfarande att köpa. Den skulle utgå eftersom det kostade för mycket att förnya tillståndet att sälja Kumulus. Köpte upp hela lagret hos min Plantagen butik så nu har jag åtta burkar kumulus!!!
Jag har inte testat själv då jag inte har behovet, men en snabb googling visar webbshoppar som påstår att de har det i lager iaf. Men jag hörde själv för ett antal år sedan att det skulle utgå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.