Någon som vet, gäller detta alla kommuner eller sätter varje kommun sina regler?
Bor sedan ca 20 år i en liten by. Utanför min tomt finns en gräsmatta, ca 40 m lång längs min tomtgräns. Ser ut som en triangel, ca 1 m på smalaste stället och ca 4 m på bredaste.
Har under årens lopp varit i kontakt med kommunen (och klipparen) när man klippt gräset på andra sidan vägen och fått det inskrivet att man även ska klippa på min sida, som även är min huvudingång. Förra året klippte man på andra sidan och när jag pratade med klipparen sade han att det inte var inlagt på hans arbetsorder. Vid kontakt med kommunen får jag besked att detta enligt deras beskrivning är ett grusat område (!) Det har varit gräsmatta i mina 20 år här.
Till saken: Kommunen säger att det är mitt ansvar att klippa här, inte deras. När jag frågar om jag i så fall får sätta ut trädgårdsmöbler där blir svaret "Nej, då blir det egenmäktigt förfarande!"
Min fråga är: Finns det någon kommunal lag som säger att jag ska sköta kommunens mark?
Vi är ingen samfällighet eller vägförening.
 
Inte säker på att jag förstår situationen. Är det så att ni går in till er fastighet via kommunens mark? Denna mark har kommunen tidigare klippt men gör inte längre det.
Kommunen har ingen skyldighet att sköta marken. Om ni tycker att det behövs så kan ni säkert klippa gräset på denna yta. Ni kan inte utnyttja ytan för trädgårdsmöbler eller liknande, det får man bara på egen mark eller med tillstånd. Det finns en hel del som ändå gör så, särskilt om det ligger avsides.
 
K Kickan42 skrev:
Någon som vet, gäller detta alla kommuner eller sätter varje kommun sina regler?
Bor sedan ca 20 år i en liten by. Utanför min tomt finns en gräsmatta, ca 40 m lång längs min tomtgräns. Ser ut som en triangel, ca 1 m på smalaste stället och ca 4 m på bredaste.
Har under årens lopp varit i kontakt med kommunen (och klipparen) när man klippt gräset på andra sidan vägen och fått det inskrivet att man även ska klippa på min sida, som även är min huvudingång. Förra året klippte man på andra sidan och när jag pratade med klipparen sade han att det inte var inlagt på hans arbetsorder. Vid kontakt med kommunen får jag besked att detta enligt deras beskrivning är ett grusat område (!) Det har varit gräsmatta i mina 20 år här.
Till saken: Kommunen säger att det är mitt ansvar att klippa här, inte deras. När jag frågar om jag i så fall får sätta ut trädgårdsmöbler där blir svaret "Nej, då blir det egenmäktigt förfarande!"
Min fråga är: Finns det någon kommunal lag som säger att jag ska sköta kommunens mark?
Vi är ingen samfällighet eller vägförening.
Sidovänt foto av en grusväg med gräskanter bredvid en rad träd under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan ju bli 30-40 cm högt gräs här att vada igenom
 
Sa de verkligen att det var ditt ansvar att klippa, eller var det mer att du får klippa själv om du vill ha det klippt? Om de sa att det var ditt ansvar så säg att du vill ha skriftligt på det-
 
S Strontus skrev:
Sa de verkligen att det var ditt ansvar att klippa, eller var det mer att du får klippa själv om du vill ha det klippt? Om de sa att det var ditt ansvar så säg att du vill ha skriftligt på det-
Att jag får klippa själv om jag vill ha det klippt. Alternativt att jag själv "svålar" av gräset samt transporterar bort detta. Sedan kan jag få ett lass grus, lägga ut själv och sedan rensa för ogräs. Tycker bara att det är märkligt att jag ska sköta kommunens mark. Gör jag inget ser min huvudingång väldigt ovårdad ut.
 
K Kickan42 skrev:
Att jag får klippa själv om jag vill ha det klippt. Alternativt att jag själv "svålar" av gräset samt transporterar bort detta. Sedan kan jag få ett lass grus, lägga ut själv och sedan rensa för ogräs. Tycker bara att det är märkligt att jag ska sköta kommunens mark. Gör jag inget ser min huvudingång väldigt ovårdad ut.
Det är nog korrekt av kommunen. Kommunen som markägare avgör vilken skötselnivå som är rimlig. De ger juniorspelare er möjlighet att klippa. Att resonera på detta sätt är nog rätt vanligt för små markbitar. Ni skulle kunna försöka att köpa marknäten av kommunen, det borde båda vinna på.
 
  • Gilla
Kickan42
  • Laddar…
Du behöver så klart inte sköta kommunens mark, men kommunen behöver ju inte heller klippa den bara för att du tycker att det ser ovårdat ut annars.
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tack för alla svar enligt ovan. Hittade detta på kommunens hemsida: "Är gångbanan inte tydligt avskild har du ansvar för ett område tre meter ut från fastigheten." Antar det är det som gäller för mig. Biter i det (sura) äpplet (har 8 äppelträd och inga sura) och drar ut gräsklipparen och klipper själv :D
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Vad härligt att ditt bekymmer fick en lösning!
Och att köra gräsklipparen på kanske 100 m2 mark utanför tomten är ju inget jätteproblem.
Men om så, så räcker det ju att du klipper en halvmeter på sidan av gångvägen.

Värre är det väl på vintern när det blir snö och is... :thinking:
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.