Hej alla!
Jag har ett plåttak som behöver fixas till och har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med (se bifogade bilder).

  1. Det är en del svart påväxt / mossa / lav/ på taket. Hur får jag enklast och bäst bort detta? Det bästa är om jag får bort stora partier av färgflagor då följer påväxten med automatiskt men för partierna där färgen inte släpper? En stålborste får jag jobba väldigt hårt och länge med för att få bort dem. Är stålborste rätt väg? Finns det något annat medel eller liknande som är bättre?
  2. Hur mycket av dessa svarta pricka måste tas bort innan jag målar? Måste de helt bort eller räcker det med att de är nedborstade med lite svart kvar?
  3. Det har blivit lite rost på en del ställen på plåten. Hur behandlar jag detta på bästa sätt?
  4. Grundmålar man ett plåttak?
  5. Hur många lager av färg ska jag dra på sen?
  6. Något annat som är bra att tänka på eller andra tips

Tacksam för hjälp och råd!

mvh
Clay
 
  • Plåttak med svart påväxt och mossa som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på plåttak med svart påväxt och rost nära takkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett skadat plåttak med svart påväxt och flagnande vit färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåttak med synliga tecken på svart påväxt och färgflagor, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat plåttak med rost och flagande färg nära takets kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåttak med svart påväxt och mossa, färgflagor som lossnat, och början på rostbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på flagnande vit plåt med svarta påväxter som kan vara mossa eller lav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bit avskalad plåt med svarta prickar av påväxt och en spricka, på en beige bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C claym skrev:
Hej alla!
Jag har ett plåttak som behöver fixas till och har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med (se bifogade bilder).

  1. Det är en del svart påväxt / mossa / lav/ på taket. Hur får jag enklast och bäst bort detta? Det bästa är om jag får bort stora partier av färgflagor då följer påväxten med automatiskt men för partierna där färgen inte släpper? En stålborste får jag jobba väldigt hårt och länge med för att få bort dem. Är stålborste rätt väg? Finns det något annat medel eller liknande som är bättre?
  2. Hur mycket av dessa svarta pricka måste tas bort innan jag målar? Måste de helt bort eller räcker det med att de är nedborstade med lite svart kvar?
  3. Det har blivit lite rost på en del ställen på plåten. Hur behandlar jag detta på bästa sätt?
  4. Grundmålar man ett plåttak?
  5. Hur många lager av färg ska jag dra på sen?
  6. Något annat som är bra att tänka på eller andra tips

Tacksam för hjälp och råd!

mvh
Clay

Ok, inget svar. Jag uppdaterar själv om någon hamnar i samma situation. Färgen som sitter är 'Plastisol'
Det jag gjort än så länge är:

  1. Skrapa loss alla färg med en stålspackel. Jag tog bara de områden där det släppte direkt
  2. Upp med en högtryckstvätt och spruta hela taket => mer färg lossnade
  3. Köpte färgborttagningsmedel (Alcro) som jag penslade på, täckte ytorna med plats och presenning för att skydda så att det inte torkade för snabbt (det ligger sol på taket).
  4. Väntade ca 30 minuter, sen testskrapade jag. 90 % av de områden där färgen satt stenhårt innan lossande i ett svep, övriga områden väntade jag ett tag till. Enligt medlet ska det ligga på mellan 30 min till 24h. Märkte att jag behöver grisa på rejält för att det ska släppa.

Kommer fortsätta pensla på på de områden där medlet inte bitit än / där jag missat. Dyrt medel men helt klart värt det.

De som undrar varför jag inte körde '2' direkt och skippade '1', beror detta på att jag vill minimera färgflagor på gräsmattan. Det blev smutsigt ändå efter '2' men nu kan jag plocka upp detta för hand utan att slita som en dåre.
 
Jag använder mig av 300bar högtryck på sådana tak, grundfärg och två lager färdig
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag använder mig av 300bar högtryck på sådana tak, grundfärg och två lager färdig
försvinner all färg med den? Risk att det skadar taket?
 
Inte allt, men det som blir kvar går med svårighet att skrapa bort.. Så det får sitta.... Kan trycka in lite i falser om man kör mot, men det är sällan ett problem
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Hur gick det sen? Har du bilder och guide till arbetet efter färgborttagningen?
 
Gick kanon efter en massa slit :crysmile:. Kan försöka ladda upp lite bilder imorrn när jag sitter vid datorn
 
En liten uppdatering nu när jobbet är klart.
Sammanfattningsvis: Det var ett jä** slit med allt underarbete (se tidigare inlägg) men jag är väldigt nöjd med slutresultatet. Är tyvärr lite för perfektionistisk vilket gör att saker tenderar ta lite längre tid :).

När allt hade skrapats rent (lyckades väl få bort 99% av all gammal färg) så drog jag på betsmedel på några ställen. Detta var mer hängslen och livrem, hade nog inte behövts. Slipade även ner de få rostfläckar som fans, köpte en billig vinkelslip och en stålborste på Jula och slipade försiktigt bort rosten.

Målade taket med "Aquabarr". Det luriga var att veta hur mycket färg som skulle dras på. Enligt färgleverantören ska det på 3 lager och det gick att räkna ut att jag skulle göra av med ca 22 liter färg. Första lagret jag målade blev kanske lite för tjockt med tanke på att det hux flux började regna på natten (trots att prognosen sa fint väder). När jag vaknade på morgonen blev jag bra förbannad när jag såg att delar av färgen runnit av. Ringde leverantören för att fråga om råd och de var väldigt hjälpsamma och sa att det inte var någon fara - jag kunde fortsätta och dra på extra färg där det runnit av.
När jag väl hade målat 3 lager insåg jag att jag hade för mycket färg kvar i burkarna, dessutom sken det igenom på ett par ställen. Jag drog på 2 lager till vilket gjorde att jag kom upp till "rätt" mängd färg och ett bra resultat. Så totalt 5 lager. Rollade alla plana ytor och målade med pensel på falsarna / skorstenen och andra knöliga ställen. Varje lager gick fort att måla, tog ca 2 h för mig ensam

Om någon frågar mig om jag skulle göra om detta är nog svaret nej. Det var allt för påfrestande och hade kanske varit enklare att byta hela taket (dock mycket dyrare). Förhoppningsvis behöver jag inte göra om detta på många år :).

Bifogar bilder på hur det såg ut när jag skrapade taket samt bilder på slutresultatet
 
  • Målat plåttak med fem lager av Aquabarr-färg och synliga rester av regnvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat tak med fem lager Aquabarr färg, visar glansiga, plana ytor och falsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat tak med flera lager grå färg, visande plana ytor och falsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat hus med grått tak efter renovering med synliga penseldrag och jämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat, vitt plåttak med synliga falsar efter en genomgående renovering och fem applicerade lager av färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat plåttak med flera lager vit "Aquabarr" färg, som visar renoveringsresultatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat tak med vit färg, visar pent plana ytor och skarvar efter flera pålagda färglager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
The Tor och 7 till
  • Laddar…
Wow vilket jobb du gjorde. Så fint slut resultat
 
J Jag är den skrev:
Wow vilket jobb du gjorde. Så fint slut resultat
tack, snällt sagt :)
 
Är färgen antracitgrå eller grå?

Det blev jättesnyggt förresten 😊
 
Claes Sörmland
C claym skrev:
Om någon frågar mig om jag skulle göra om detta är nog svaret nej. Det var allt för påfrestande och hade kanske varit enklare att byta hela taket (dock mycket dyrare). Förhoppningsvis behöver jag inte göra om detta på många år :).
Haha, efter att ha målat ett antikvariskt plåttak från 1919 med linoljefärg så säger jag samma sak. En kul sak och något att vara stolt över men när det skulle målas om efter 15 år så tog jag in en kille som gjorde jobbet. (Jag tror han kände samma sak efter att ha klättrat runt i veckor på det där taket).

Snyggt och perfektionistiskt jobb. Inget proffs hade drivit det så långt!
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Tack !
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, efter att ha målat ett antikvariskt plåttak från 1919 med linoljefärg så säger jag samma sak. En kul sak och något att vara stolt över men när det skulle målas om efter 15 år så tog jag in en kille som gjorde jobbet. (Jag tror han kände samma sak efter att ha klättrat runt i veckor på det där taket).

Snyggt och perfektionistiskt jobb. Inget proffs hade drivit det så långt!
Tack !
Jag kan även berätta att (pedantisk som jag är) tvättar taket varje år för att slippa påväxt
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Är färgen antracitgrå eller grå?

Det blev jättesnyggt förresten 😊
Tack !
Hmmm nja den är vit . Lite mjölkvit ….
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
alla som svarat , kommenterat , etc i denna tråd kan vara lugna . Taket har fått sin årliga tvätt 😅
 
  • Haha
The Tor
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.