Hej.

Jag står precis i begrepp att komma igång med plintsättningen till en blivande altan. Nu kommer jag av olika anledningar använda mig av färdiga plintar på 700 mm och funderar lite på hur jag ska placera dessa i marken. Jag har tänkt isolera marken runt plintarna för att minska (eller höja?) det frostfria djupet.

Nu till mina frågor:
- Behöver/ska jag isolera även under plinten, eller räcker det att isolera markytan runtomkring?
- Funkar det med EPS under plinten (om denna är nödvändig) eller måste jag köra med XPS?
- Hur djupt ska isoleringen ligga?
- Ska isoleringen överfyllas? Med vad?
- Ska jag placera markduk någonstans mellan de olika lagren?
- Är det lämpligt att bottenfylla med makadam, eller behövs inte detta?
- Vad ska jag använda för att fylla utrymmet mellan plint och kringliggande mark? Funkar det med de uppgrävda markmassorna, eller ska det vara något mer dränerande (makadam eller motsvarande)?

Punkterna gällande dränerande material/makadam har jag kört fast på pga att jag känner att om jag fyller med makadam runt plinten så kommer fukt/vatten i kringliggande massor ha lättare att rinna ner till botten av plinthålet där det blir som ett fotbad för plinten. Detta kan väl knappast vara optimalt?


Bifogar en enkel skiss som kanske förtydligar mitt svamlande.
 
  • Skiss över plintsättning för altan med beteckningar av isolering, markfyllnad och eventuell makadam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump.

Är det ingen som har något att säga om detta?
 
D
Jag är också intresserad av alla tips som finns för att sätta plintar.
 
Ingen expert men räcker det inte med att fylla igen med grus och jord?

https://www.byggahus.se/bygga/plintar-grundlaggning-altanen

"När alla plintar placerats ut fyller du igen med grus och jord och stampar till noga. Täck jorden där gräset är bortgrävt med en markduk och ett lager grus för att hindra ogräset."
 
  • Gilla
#Alex#
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Hej.

Jag står precis i begrepp att komma igång med plintsättningen till en blivande altan. Nu kommer jag av olika anledningar använda mig av färdiga plintar på 700 mm och funderar lite på hur jag ska placera dessa i marken. Jag har tänkt isolera marken runt plintarna för att minska (eller höja?) det frostfria djupet.

Nu till mina frågor:
- Behöver/ska jag isolera även under plinten, eller räcker det att isolera markytan runtomkring?
- Funkar det med EPS under plinten (om denna är nödvändig) eller måste jag köra med XPS?
- Hur djupt ska isoleringen ligga?
- Ska isoleringen överfyllas? Med vad?
- Ska jag placera markduk någonstans mellan de olika lagren?
- Är det lämpligt att bottenfylla med makadam, eller behövs inte detta?
- Vad ska jag använda för att fylla utrymmet mellan plint och kringliggande mark? Funkar det med de uppgrävda markmassorna, eller ska det vara något mer dränerande (makadam eller motsvarande)?

Punkterna gällande dränerande material/makadam har jag kört fast på pga att jag känner att om jag fyller med makadam runt plinten så kommer fukt/vatten i kringliggande massor ha lättare att rinna ner till botten av plinthålet där det blir som ett fotbad för plinten. Detta kan väl knappast vara optimalt?


Bifogar en enkel skiss som kanske förtydligar mitt svamlande.
Vad har du för typ av mark spelar roll, en väldränerad mark så har du liten risk för tjälskjutning.
Vad är frostfritt djup där du bor?

Jag skulle skippat isoleringen i botten, en altan är inte så känslig om det skulle röra sig lite.
Makadam i botten är bra att ha för att få något jämt och stabilt att ställa plinten på.

Markduk använder man för att hindra olika material att blandas, det har jag aldrig använt när jag satt plintar.

Är du orolig så det nog bättre att hyra ett jordborr och borra ner till frostfritt djup och sedan gjuta egna plintar.
 
  • Gilla
Peter Nordin
  • Laddar…
D
Problemet är väl om plintarna sticker iväg av tjälen. För att minska tjäldjupet kan man isolera runt plinten.

Avgörande för om en sådan åtgärd är nödvändig är väl graden av noggrannhet, plats och typ av jord.

Jag har gammal sjöbotten i Stockholms skärgård.
 
D
M mattoys skrev:
Vad har du för typ av mark spelar roll, en väldränerad mark så har du liten risk för tjälskjutning.

Vad är frostfritt djup där du bor?

Är du orolig så det nog bättre att hyra ett jordborr och borra ner till frostfritt djup och sedan gjuta egna plintar.
jag tror jag har tjälfritt 1,7 meter ner och hård hård lerjord. Tveksamt om jag ens kommer ner så långt med en jordborr.
 
M mattoys skrev:
Vad har du för typ av mark spelar roll, en väldränerad mark så har du liten risk för tjälskjutning.
Vad är frostfritt djup där du bor?

Jag skulle skippat isoleringen i botten, en altan är inte så känslig om det skulle röra sig lite.
Makadam i botten är bra att ha för att få något jämt och stabilt att ställa plinten på.

Markduk använder man för att hindra olika material att blandas, det har jag aldrig använt när jag satt plintar.

Är du orolig så det nog bättre att hyra ett jordborr och borra ner till frostfritt djup och sedan gjuta egna plintar.
Jag bor i Örebro och frostfritt djup verkar vara 1,6 m. Det känns inte som ett alternativ att gräva/borra så djupt, så därför tänkte jag försöka isolera lite.

Huset är dränerat förra våren, men marken längre ut är inget gjort med sedan tomten anlades för 60 år sedan. Marken består av rätt mycket lera, så den känns inte särskilt självdränerande.

Jag är inte särskilt orolig egentligen, men jag brukar känna att jag lika gärna kan göra så rätt som möjligt när jag ändå håller på. Genvägar är inget för mig alltså, men samtidigt är jag såklart inte så dum att jag vill arbeta i onödan.

Jag är dock lite frågande till hur många altaner som faktiskt byggs på "rätt" sätt. Det känns som om många har sin egen tolkning av vad som behövs eller inte.

D Derbyboy skrev:
Problemet är väl om plintarna sticker iväg av tjälen. För att minska tjäldjupet kan man isolera runt plinten.

Avgörande för om en sådan åtgärd är nödvändig är väl graden av noggrannhet, plats och typ av jord.
Precis så. eftersom jag inte kommer sätta plintarna tillräckligt djupt tänkte jag isolera lite. Som sagt gör jag det hellre rätt än snabbt.
 
  1. 20-30cm makadam i botten, ingen isolering du vill utnyttja värmen underifrån.
    Packad makadam på sidan och helst lera sista dm för att hålla vatten borta sedan xps borde räcka med 60 cm runt om sedan markduk under hela altan och på den stenmjöl 0-8 eller 0-16.

 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
T tracker skrev:
  1. 20-30cm makadam i botten, ingen isolering du vill utnyttja värmen underifrån.
    Packad makadam på sidan och helst lera sista dm för att hålla vatten borta sedan xps borde räcka med 60 cm runt om sedan markduk under hela altan och på den stenmjöl 0-8 eller 0-16.
    • Svara
Det där känns väldigt hanterbart och som en rimlig kompromiss, så om ingen kommer in och säger att det är helt galet så får det bli så.
 
D
Fungerar det med eps istället för Zoe eller blir det mycket mycket sämre?

xps är ju mycket mycket dyrare än eps
 
D Derbyboy skrev:
Fungerar det med eps istället för Zoe eller blir det mycket mycket sämre?

xps är ju mycket mycket dyrare än eps
Jag körde på EPS till slut. Det är säkert inte lika bra, men med tanke på att de flesta andra häromkring inte har någon isolering runt sina plintar alls så känns det ändå som att det får duga.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
D
La du:

isolering
Markduk
Stenmjöl
Altan

dvs isolering underst
 
D Derbyboy skrev:
La du:

isolering
Markduk
Stenmjöl
Altan

dvs isolering underst
Japp. Fast jag har lite grövre fragment än stenmjöl överst, mest pga att jag hade en del kvar efter tidigare projekt.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
Ingen expert men räcker det inte med att fylla igen med grus och jord?

[länk]

"När alla plintar placerats ut fyller du igen med grus och jord och stampar till noga. Täck jorden där gräset är bortgrävt med en markduk och ett lager grus för att hindra ogräset."
Har du ogräs under markduken så växer den igenom,,,,, men framför allt, lägger du markduk och fyller på med grus så har du just byggt dej en såbädd till ogräs. Markduk används för att olika material inte ska blandas med varandra(grus ska inte spolas ner i makadamen). När jag byggde min altan sa alla att eftersom jag inte la markduk så skulle ogräset komma upp mellan trallen,,,, jag sa nä det gör den inte för den får inget solljus därunder,,,,,, detta är 10 år sen och jag har inte sett röken av ogräs än. Mina 25 öre // Christer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.