Är igång med lilla altanen och behöver support med hur jag skall göra i kurvtagningen. Vill lägga altan och följa stenläggningen.

Jagat på google efter hur man får till frisbrädan men går bet.

Någon som kan hjälpa till med lite idéer?
 
  • Pågående konstruktion av en altan längs en kurvig stengång i en trädgård, med byggmaterial och verktyg utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggmaterial och verktyg på en ofärdig altan vid kurvig stenbelagd trädgårdsgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av träaltan längs med kurvig stenlagd gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med pågående arbete på altan längs kantsten och stenplattor, material och verktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att ånga brädor och sakta böja dem men det där är garanterat (?) för snävt för det.

Har du funderat på att såga till kilar avfrostning?
 
useless useless skrev:
Ska det vara seriöst så gör du så här :

[länk]
Ja jösses..
Men med TS radie så skulle nog jag nöja mig med att göra typ 15 graders sektioner limmade så att man får dubbel bredd och sedan ur den kakan fräsa ut rätt profil.

Typ så här:

Schematisk bild som illustrerar 15 graders sektioner som ska limmas för att skapa en profil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då kan man få ytterradien att liva mot yttre frisbrädan och innerradien kommer att bli "passbitar" från dom inre bitarna.

/Göran
 
Det är svårt att få snyggt när det byggs. Ännu svårare att få det att hålla sig snyggt när trallen torkar. En kurvig träaltan bredvid en gräsmatta och stenplattsgång, som visar tecken på åldring och väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på vår tre år gamla altan.
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Ja jösses..
Men med TS radie så skulle nog jag nöja mig med att göra typ 15 graders sektioner limmade så att man får dubbel bredd och sedan ur den kakan fräsa ut rätt profil.

Typ så här:

[bild]
Då kan man få ytterradien att liva mot yttre frisbrädan och innerradien kommer att bli "passbitar" från dom inre bitarna.

/Göran

P Poxeman skrev:
Det är svårt att få snyggt när det byggs. Ännu svårare att få det att hålla sig snyggt när trallen torkar.[bild]
Bild på vår tre år gamla altan.
Sharky58 Sharky58 skrev:
Ja jösses..
Men med TS radie så skulle nog jag nöja mig med att göra typ 15 graders sektioner limmade så att man får dubbel bredd och sedan ur den kakan fräsa ut rätt profil.

Typ så här:

[bild]
Då kan man få ytterradien att liva mot yttre frisbrädan och innerradien kommer att bli "passbitar" från dom inre bitarna.

/Göran
Låter klokt med tanke på att stenen som jag som glad ammatör försökt få till också ligger stegad radie så kan ju trädäcket följa detta kanske..
 
Tanken med min - usla - bild var att man skulle såga ur en rundad profil efter att ha limmat ihop en dubbel rad med bitar. Tyvärr har jag inte min cad dator här nu så att jag rita det snyggt....

/Göran
 
Okej, förstår. Jag tänker mig spontant en enkel frisbräda i ytterkant men det blir väl lika svårt/bökigt oavsett om det är en enkel eller dubbel.

Inser också att tork och krymp gör att det kommer se annorlunda ut med tiden.

Första radien är rätt skarp men vore ju snyggt om man fick till det på nått smart sätt...
 
Ahh...resultatet blir en enkel. Att man limmar dit en "kompis" är bara för att radien kommer att ta bort material och för att resultatet skall bli jämnbrett över 90 grader så måste kompisen fylla på underifrån.

Edit: Startade upp min AutoCad så jag kunde rita nåt begripligt.
Som du ser så kommer den inre radien att behöva material från en "kompis" för att det skall
bli en jämnbred kurvbit.



En AutoCad-teckning som visar hur en radien kräver extra material från en "kompis" för en jämn kurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran
 
Redigerat:
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Tack! Nu börjar det klarna i huvudet...kanske är den svalare luften nu mot i em...

Så slutresultat ser ut som enkelfris eller dubbelfris tänker du?

Funkar det att limma tryckt virke?
 
Ser ut som en enkelfris.
Hur man skall limma...den frågan säger jag nog "pass" på.
Jag är inte rätt person att svara på hur bra vanligt utomhuslim tex funkar på tryckat.

/Göran
 
Har försökt hitta bilder på liknande lösningar, men jag hittar inte mycket.

Ok, jag vet inte heller angående limmet...men ska klura lite när jag närmar mig med skruvreglarna i morgon.

Tack för supporten o din tid! Uppskattas!
 
Om du struntar i frisen och istället släpper upp kjolen i nivå med trallen så kanske det blir enklare. Problemet blir vid det skarpa radierna, där får man såga flera snitt i kjolbrädan bakifrån (kerfing)för att kunna böja virket.
 
Ja det lutar bog mer åt att göra en sån variant. Spelar det någon roll vilken tjocklek man använder...tänker på om det är större eller mindre risk för sprickbildning eller annat man skall tänka på. Jag tänker spontant 28mm på kjolbrädan.

Är det samma teknik för invändig som utvändig radie med sågspår i rygg?
 
Tyvärr har jag ej testat själv i trallvirke. Angående innerhörn och ytterhörn så är tekniken densamma, däremot så kanske du måste ta bort mer material på ytterhörnet för att det ska gå att böja utan att sågsnitten nyper i varandra.

Nackdelen med den här metoden är att de kommer att bli synliga spår ovanifrån, men det kanske går att dölja på något snyggt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.