S Sir Duke skrev:
Precis.
Vid riskanalys lägger man in två parametrar i en matris:
Sannolikhet och Konsekvens.
Sannolikheten för en negativ händelse kan vara låg, men konsekvensen katastrofal. Då bör man vidta åtgärder i förväg.
Typ bilbälten och brandvarnare.
Håller med . Enligt miljöbalken är utsläpp från t.ex pool avfall och utsläpp av klorhaltigt
vatten miljöfarligt kemikalieutsläpp , vilket sanering av skall tas med i konsekvensberäkningen.
Att medvetet tömma ut kemikalier är brottsligt. Det är bra att frågor i detta ämne diskuteras.
 
Det finns ju alltid en risk att en tonåring på fyllan sätter en kniv i den, hur bra konstruktionen än är.

Bästa skyddet för dig och för grannen är att du har en bra försäkring.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
M MartinDahlerus skrev:
Ja... jag och grannen hade ett snack till i eftermiddags, där han förklarade att han hoppades att jag skulle tänka om och flytta poolen till andra sidan om vårt hus. Vilket vi gjorde. Ett riktigt slitgöra att börja om från början med utgrävning, avjämning, flytta stenmjöl etc... men resultatet blir att nu kommer nog både han och jag kunna sova bättre, då ingen egendom är i farozonen OM olyckan skulle vara framme.
Vatten som släpps ut från en sprickande pool har absolut stor kraft, men denna kraft försvinner ganska snabbt, speciellt om du har satt upp nån form av "skydd" eller vattendelare som absorberar stora delar av rörelseenergin och får vattnet att flöda långsammare. 13 m3 är ju ingen tsunami direkt, grannen får sin gräsmatta vattnad, inte mycket mer. Om ni har en häck i to9mtgränsen kan ju denne knäckas, men sätt ett plank så är den risken eliminerad.

Tveksam om jag hade gjort ett sånt stort jobb pga enbart en grannes oro för en eventualitet som går att minimera genom att bygga en billig skyddsvall. Möjligtvis om denne erbjöd sig att hjälpa till med merparten av arbetet.

Normalt sett bygger man ju nån sorts ljudvall/plank ändå vid en pool för att grannen ska slippa höra allt stoj o skrik från barn och man själv vill slippa insyn när man badar och kanske duschar, det är ju bara att bygga denna av rejälare virke som står pall för i erat fall 13 ton vatten.

Vi har grannar som oroar sig för allt möjligt, ibland går vi dem till mötes och ibland struntar vi i vad de säger. Det får finnas gränser för allt. Min tid och min plånbok är inte outtömlig.

/S
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Vi har nergrävd pool i stugan och när vi tömmer inför vinter kör vi drängpump rakt in i gräsmattan och den sväljer allt. (Pool 10x6m 1,2djupp.



M MartinDahlerus skrev:
Hej.
Vi är i slutfasen av att få upp en ovanmark-pool (5,5 m x 2,7 m med djup på 1,22) och nu kom grannen och berättade att han är orolig för att den ska spricka och vatten ska flöda mot hans hus (som ligger något lägre).
Tips på hur jag kan lugna honom?
Bygga skyddsvall (och i så fall tips på konstruktion och storlek) och/eller vallgrav mellan poolen och tomtgränsen?
Tacksam för svar.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Om grannen är orolig kan han själv sätta upp ett skydd mot tsunamin! :)
 
T Troberg skrev:
Det finns ju alltid en risk att en tonåring på fyllan sätter en kniv i den, hur bra konstruktionen än är.

Bästa skyddet för dig och för grannen är att du har en bra försäkring.
Försäkring täcker endast skada pga olyckshändelse ej skada orsakad av skadegörelse .
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Vatten som släpps ut från en sprickande pool har absolut stor kraft, men denna kraft försvinner ganska snabbt, speciellt om du har satt upp nån form av "skydd" eller vattendelare som absorberar stora delar av rörelseenergin och får vattnet att flöda långsammare. 13 m3 är ju ingen tsunami direkt, grannen får sin gräsmatta vattnad, inte mycket mer. Om ni har en häck i to9mtgränsen kan ju denne knäckas, men sätt ett plank så är den risken eliminerad.

Tveksam om jag hade gjort ett sånt stort jobb pga enbart en grannes oro för en eventualitet som går att minimera genom att bygga en billig skyddsvall. Möjligtvis om denne erbjöd sig att hjälpa till med merparten av arbetet.

Normalt sett bygger man ju nån sorts ljudvall/plank ändå vid en pool för att grannen ska slippa höra allt stoj o skrik från barn och man själv vill slippa insyn när man badar och kanske duschar, det är ju bara att bygga denna av rejälare virke som står pall för i erat fall 13 ton vatten.

Vi har grannar som oroar sig för allt möjligt, ibland går vi dem till mötes och ibland struntar vi i vad de säger. Det får finnas gränser för allt. Min tid och min plånbok är inte outtömlig.

/S
Vem vill ha sin gräsmatta / grönsaksodling /bärodling / blomsterrabatter /fruktträd dränkta av
klorhaltigt smutsvatten ?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Vem vill ha sin gräsmatta / grönsaksodling /bärodling / blomsterrabatter /fruktträd dränkta av
klorhaltigt smutsvatten ?
Du har inte haft speciellt mycket med poolvård att göra misstänker jag då jag tolkar att du drar ett antal felaktiga slutsatser som är ren skräckpropaganda.

Klorhaltigt smutsvatten är lite av en motsägelse i sig. Klor kan du till exempel ha i dricksvattnet.
Klor i poolen förbrukas, det binder föroreningar och bryts ner av t.ex UV strålning från solen.

Majoriteten av de som tömmer poolen inför vintern har sannolikt tillräckligt mycket vett i skallen att sluta tillsätta klor en tid innan så att utsläppet av vatten praktiskt taget innehåller väldigt lite eller eller inget klor alls.

Visst är klor farligt att inandas eller släppa ut i naturen i koncentrerad form, men den koncentration vi talar om i en pool som är badklar eller ska vinter tömmas är för allt det gäller, harmlös.
 
  • Gilla
sir_daniel och 6 till
  • Laddar…
M MartinDahlerus skrev:
Hej.
Vi är i slutfasen av att få upp en ovanmark-pool (5,5 m x 2,7 m med djup på 1,22) och nu kom grannen och berättade att han är orolig för att den ska spricka och vatten ska flöda mot hans hus (som ligger något lägre).
Tips på hur jag kan lugna honom?
Bygga skyddsvall (och i så fall tips på konstruktion och storlek) och/eller vallgrav mellan poolen och tomtgränsen?
Tacksam för svar.
Lugna honom med att det är gräs inte betong och vattnet drar ner i jorden rätt snabbt. Det kan inte hända något med det avståndet.
 
P peterv8 skrev:
Om grannen är orolig kan han själv sätta upp ett skydd mot tsunamin! :)
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
M MartinDahlerus skrev:
Rent teoretiskt så visst, men jag vill gärna fortsätta ha en god relation med grannarna.
Låter mycket bra
 
  • Gilla
MariaT75 och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Hur ska du avleda 25kbm vatten om den spräcks? Pooler får placeras vid tomtgräns utan bygglov.

Vissa är avundsjuka och gnäller.
Genom andra känner man sig själv...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Har inte läst alla svar ännu.
Men OM det skulle inträffa (vilket inte är sannolikt) så blir du ersättningsskyldig då du orsakat skada på annan egendom.
Detta bör täckas av ansvarsdelen på din hemförsäkring.
Hade jag hamnat i samma situation hade jag nog kontaktat mitt försäkringsbolag för att de om detta täcks o vad som isf är maxbeloppet.
När du har informationen så kan det nog lugna grannen om hen får vetskapen om att du/din försäkringsbolag ersätter eventuella skador detta kan orsaka.
Förstår dock din oro för dålig relation till grannen, vilket man självklart vill undvika.
 
  • Gilla
misingen och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Du har inte haft speciellt mycket med poolvård att göra misstänker jag då jag tolkar att du drar ett antal felaktiga slutsatser som är ren skräckpropaganda.

Klorhaltigt smutsvatten är lite av en motsägelse i sig. Klor kan du till exempel ha i dricksvattnet.
Klor i poolen förbrukas, det binder föroreningar och bryts ner av t.ex UV strålning från solen.

Majoriteten av de som tömmer poolen inför vintern har sannolikt tillräckligt mycket vett i skallen att sluta tillsätta klor en tid innan så att utsläppet av vatten praktiskt taget innehåller väldigt lite eller eller inget klor alls.

Visst är klor farligt att inandas eller släppa ut i naturen i koncentrerad form, men den koncentration vi talar om i en pool som är badklar eller ska vinter tömmas är för allt det gäller, harmlös.
Ställ ditt tyckande och kunskap om utsläpp av poolvatten till Miljöverket samt påtala att
poolägare visst har vett i huvudet och inte behöver några regler om utsläpp utan anser
att de vet bäst .
 
Nu tog ju TS hänsyn till grannens oro och flyttade poolen.

Det är ju ändå en intressant diskussion om ansvar/försäkringar/säkerhetsåtgärder.

/ATW
 
  • Gilla
MartinDahlerus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.