Har tre separata gräsytor på min tomt. Finns det möjlighet att ha endast en robotgräsklippare? Tyvärr finns det ingen möjlighet att ha någon slags förbindelse (bro, plank) mellan någon av gräsytorna. Blir även svårt att ha en slinga utan skulle behöva 3st separata slingor (en slinga för varje gräsmatta). Jag kan iofs dra en slinga mellan båda gräsytorna vid sidan om huset, under altanen, men det blir värre med den tredje då den gräsytan har en stödmur (markerad med svart) runt sig, blir lite svårt att dra slingan dit. Finns det hopp om 1 robotgräsklippare till mina tre gräsytor. Inser att jag får köra på alt. där klipparen får gå slut på batteri på varje yta och således får jag flytta runt den mellan de olika ytorna.
Se min fantastiskt fina layout över min tomt.

Översiktsplan över en tomt som visar tre avgränsade gräsytor separerade av hus, altan och gångvägar.
 
HQ/Gardena /MCculloch behöver ha en sluten slinga som begränsar alla tre områdena. Då skapas tre biytor dit klipparen får bäras och klipper tills det är dags för laddning.

Kanske finns det andra fabrikat som kan hantera din tomt.
 
Alla problem går att lösa.
Vill du ha robotklippare på den nedre ytan behöver du få dit begränsningskabel.

Hade det varit jag hade jag lyft på lite marksten på lämpligt ställe samt grävt ur gräsmattan lite på andra sidan muren. Sen borrat under marknivå genom muren och antingen gjort finlir med att mura in ett rör att dra kabel igenom eller dra igenom kabeln i det borrade hålet och vara nöjd med det. Sen återställa marken på båda sidor. Klart på en förmiddag inklusive fikapaus.

Ja, och så drar du kabeln under markplattorna såklart så du når fram till biytan.
 
Ok, så om jag lägger slingan under markstenen och under muren, sedan upp på gräsmattan så skulle det funka vad gäller nedra smala ytan? Sedan slingan under altanen. Om jag fattat allt rätt så kan jag lägga slingan enligt bild (rödmarkerad) för att det skall funka? Sedan får jag bära roboten till resp gräsmatta efter den startat, och på de två ytor där inte laddaren står så får den helt enkelt gå slut på batteri och jag får knuffa in den i laddaren själv.

Planritning som visar en tänkt slinga för robotklippare, markerad med rött, runt gräsytor och en altan.
 
Jag skulle nog dragit ihop trådarna såhär istället, sen funkar det som du tänkt, du lyfter klipparen till dom olika områdena och den får klippa tills den laddat ur, sen lyfter du tillbaka och laddar.
Schematisk ritning av en trädgård med markeringar för gräsmatta, altan, hus och gångvägar, plan för robotgräsklippare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.