H
Planerar att byta ut trallen på altanen men fått lite huvudbry då den ser ut att ha stuckits in under lockpanelen och därefter spikats. Någon som har förslag på hur man kan få bort den utan att behöva ta bort panelen?
 
  • Altanens trall som går in under vitmålad lockpanel, frågeställare söker råd för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Rickard.
Med hjälp av en spikutdragare :)
 
  • Gilla
Cabaooman och 1 till
  • Laddar…
H
Toppen! Ett verktyg som jag Inte kände till, tackar för det. (y):)
 
Ett av mina favoritverktyg :)
 
AXS
Eller såga av trallen så nära väggen som möjligt. Sen kan du nog spräcka trallen och lätt dra ut spikarna.

Men spikutdragare är bra det med.
 
H
Tänkte återkoppla med resultatet.

Det blev en spikutdragare ATLE Hultafors, fungerade bra och drog ut ca 1600 spikar.

Bra köp och kan rekommendera det för andra som skall dra ut en eller 1000 spik (y)
 
  • Röd hink full med uppdregna spikar på ett trägolv, med en liten behållare av småspik framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cabaooman
  • Laddar…
Rickard.
Bra kämpat (y)
 
  • Gilla
Hobby Bob
  • Laddar…
C
Sätter du nya trallen lika nära fasad, eller lämnar du nån centimeter?
 
H
C conform skrev:
Sätter du nya trallen lika nära fasad, eller lämnar du nån centimeter?
I samband med köp av huset så genomförde säljarna en besiktning. I protokollet så har besiktningsmannen gjort en notering på just detta:
"Fasad mot/nära trädäcket noteras på baksidan.Detta innebär en ökad risk för fuktskador på träpanelen.Vi rekommenderar att det hålls rent från snö och skräp nära fasaden."

Jag ringde och prata med företaget som gjort besiktningen och fick till svar för att slippa notering så behöver jag lämna 2-3 cm.

I mitt fall så har jag ett rätt långt takutsprång som skyddar fasaden där altanen ligger så inte speciellt oroad över fukt ifall man lägger direkt mot fasad men för att slippa anmärkning så är det avstånd som gäller var vad jag fick till svar.

Vi enades dock om att ju mer avstånd ju bättre för att skydda fasaden. Estetiskt så är det väl snyggare ifall man lägger direkt mot fasad. I mitt fall så har tidigare ägare även sågat av de smala brädorna i lockpanelen i överkant av trallen vilket gör att det ser lite lattjo ut ifall man lämnar mellanrum. För att åtgärda det så behöver jag byta ut de smala helt enkelt. Är det inte det ena så är det det andra :D
 
Redigerat:
C
H Hobby Bob skrev:
I samband med köp av huset så genomförde säljarna en besiktning. I protokollet så har besiktningsmannen gjort en notering på just detta:
"Fasad mot/nära trädäcket noteras på baksidan.Detta innebär en ökad risk för fuktskador på träpanelen.Vi rekommenderar att det hålls rent från snö och skräp nära fasaden."

Jag ringde och prata med företaget som gjort besiktningen och fick till svar för att slippa notering så behöver jag lämna 2-3 cm.

I mitt fall så har jag ett rätt långt takutsprång som skyddar fasaden där altanen ligger så inte speciellt oroad över fukt ifall man lägger direkt mot fasad men för att slippa anmärkning så är det avstånd som gäller var vad jag fick till svar.

Vi enades dock om att ju mer avstånd ju bättre för att skydda fasaden. Estetiskt så är det väl snyggare ifall man lägger direkt mot fasad. I mitt fall så har tidigare ägare även sågat av de smala brädorna i lockpanelen i överkant av trallen vilket gör att det ser lite lattjo ut ifall man lämnar mellanrum. För att åtgärda det så behöver jag byta ut de smala helt enkelt. Är det inte det ena så är det det andra :D
Toppen, tack för svar! Sitter med samma fundering själv precis :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.