H Harrison skrev:
Är det verkligen så? Om stormen blåser ner mitt träd över grannens hus är det en naturkraft som man inte kan rå för (fast jag brukar be trädfällaren ta ner riskträd nära grannarna i förebyggande syfte). Poolen är "man-made" och några kubik vatten kan vara farligt, om linern eller stödbenen ger vika, t ex när grannens ungar gör avancerade simhopp, som poolen inte är avsedd för.
J JohanLun skrev:
MEN jag har förstått att om trädägaren haft anledning att tro att trädet varit dåligt, att grannen DESSUTOM påpekat detta leder till att trädägaren blir skyldig till att ersätta allt, frågan är då om det blir dennes FB eller denne själv som får ersätta.
Vad gäller träd som faller över grannens hus är jag helt säker då vi för bara ett år sedan fick två träd över huset i en storm. Då frågade försäkringsbolaget om det var mitt eller grannens träd för den som ägde trädet var skyldig att ta om hand om resterna, men för övrig skadereglering spelade det ingen roll då de står för skadorna och därmed fick jag stå för självrisk och åldersavdrag. Tyckte det lät konstigt så kollade upp det och vad jag kunde hitta så stämmer det vid alla typer av skador som grannen orsakar min egendom och sen får jag driva in ersättning från grannen civilrättsligt. Enda undantaget jag hittade är om grannen begår ett brott som denne blir anmäld och dömd för eller om det är grannens bil som orsakar skadan (kanske även om det är grannens hund). Är det grannens bil som orsakar skadan så går mitt försäkringsbolag in och ersätter mig och kräver sedan grannens försäkringsbolag på hela beloppet. Det försäkringsbolaget kommer då kräva självrisken från grannen och beroende på omständigheterna även kräva hela summan från denne. Men visar det sig att grannen inte har en försäkring så kommer mitt försäkringsbolag ställa kravet direkt mot grannen. Så i det fallet får jag ersättning direkt och sen löser försäkringsbolaget resten, men i övriga fall så får jag lösa resten själv.
Så en läckande pool och ett nedfallet träd bör hanteras på samma sätt, men helt hundra är jag inte.

Är man grovt oaktsam (ex inte tar ner ett farligt träd) så tror jag fortfarande att det är den civilrättsliga vägen man får gå för att få ersättning för det som försäkringsbolaget inte ersätter. Chansen bör då vara större att faktiskt få rätt i domstol, men det är antagligen ingen garanti. Blir grannen anmäld och fälld för ett brott så skulle jag tro att det fortfarande är mitt försäkringsbolag som hanterar skaderegleringen mot mig och sen kan grannen bli dömd till skadestånd. Så jag gissar på att hanteringen är i princip densamma bara att jag inte behöver driva processen mot grannen. Just den här punkten är jag osäker på, men det är så jag tolkade det när jag läste på om det.
 
J Johnsson 56 skrev:
Jag undrar varför folk tjatar om 25 kbm ? Den rymmer max 15
13,4 enligt tillverkaren.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
...oavsett vattenmängd och vem som i slutänden får betala så skulle jag inte vilja ha denna mängd vatten uttipppad och inrinnande i grunden... det riskerar skapa ett enormt arbete och troligen kostnader som inte täcks av ersättningen/försäkringen och risken är att även efter detta är reglerat så kommer grannens hus aldrig bli sig likt...

Så att garantera för grannen att han får ta ut skadan på sin försäkring om vattnet rinner in är nog inte speciellt positivt för grannen...

Att en "BestWay" pool skulle vara helt säker mot att spricka är nog svårt att slå i någon...

Det avgjort bästa är att slänga bestway på tippen... Det näst bästa tycker jag är att ställa poolen så högt upp på er egen tomt som möjligt, så långt från grannen som möjligt så iallafall inte svallvågen kommer rätt in i grannens hus och sen lägga till några avledare som leder bort vattnet från grannens hus... Står ert hus "mellan" så visar det ju iallafall att ni själva tror att den inte ska brista. Kanske kan ni göra en ränna fram till ett källarfönster på ert eget hus, så vattnet OM den spricker drar ner i er källare istället för ut på tomten? Pågår ju en parallell tråd där nån ska bygga en pool inne i sitt hus för 4M+, detta blir ju en parallell tråd med ett billigare alternativ isåfall... :D
 
  • Gilla
TobbeLenn och 1 till
  • Laddar…
M
Kan du leda vattnet åt något håll? Isf. räcker det med att slå ned några korta träpinnar i mattan och lägga ut några reglar typ 45x145 på högkant som en sarg så du leder bort syndafloden från grannen.

Man kan skoja om detta men som anekdot kan jag berätta om min grannes pool där breddavloppet frös sönder en vinter och läckte ganska bra. Han sket väl i detta och fyllde på några 100L vatten lite då och då när sommaren ”flöt på”. Precis utanför/nedanför hans breddavlopp så står min 100 år gamla oxelhäck. Dom 3-4 plantorna som stod närmast läckaget dog av det klorerade vattnet.
En skitsak för mig för jag hatar den där häcken ändå, men ändå.
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ett sätt att minska problemet är att fylla poolen med något som är mer trögflytande än vatten, exempelvis sirap, äppelmos eller trälim.
Eller om han redan fyllt den bara tillföra lite gelatin.
 
Intressant att läsa att en sådan bagatell kan engagera så många. Hur ofta inträffar sånt och vad har det då inneburit för konsekvenser?
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
M MartinDahlerus skrev:
Hej.
Vi är i slutfasen av att få upp en ovanmark-pool (5,5 m x 2,7 m med djup på 1,22) och nu kom grannen och berättade att han är orolig för att den ska spricka och vatten ska flöda mot hans hus (som ligger något lägre).
Tips på hur jag kan lugna honom?
Bygga skyddsvall (och i så fall tips på konstruktion och storlek) och/eller vallgrav mellan poolen och tomtgränsen?
Tacksam för svar.
Har grannen öppna källar fönster i marknivå?Blir ju ingen tsunami direkt !
 
P Per-Erik Persson skrev:
Intressant att läsa att en sådan bagatell kan engagera så många. Hur ofta inträffar sånt och vad har det då inneburit för konsekvenser?
Att en pool pajar och skapar en översvämmning hos grannen... inte särskilt vanligt.

Att inte ta hänsyn till grannars oro och ha en generell attityd av "jag gör vad jag vill" har skapat en hel del krig på många nivåer.

Man behöver inte vara Einstein för att inse att det kan leda till problem på fler sätt än översvämning.

Går det att lösa med enkla medel => gör det.

/ATW
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
D
Hade min granne haft sådan så hoppas jag ju att denne tömmer den på rätt sätt inte som min tidigare granne som tömde, ska nämnas barnpool rakt ut på balkongen så bara forsade ner till oss.
 
  • Arg
Harrison
  • Laddar…
Jag förstår inte, grannhuset är långt från poolen och det ser ut att luta tåt höger på bilden. Har ni usla markförhållanden som inte sväljer vatten?
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är det 1800-talshuset i bakgrunden på bilden förstår jag oron. Troligen skulle en sådan svallvåg mot en stengrund kunna innebära omfattande vattenskador. Kanske vill man inte få fukt, hussvamp, diskussioner med FB, månader av renovering, spånskiva istället för breda 200-åriga golvtiljor, osv.

Jag skulle ställa poolen så ert eget hus utgör vall mot grannens hus, så långt bort från grannen som möjligt. Tycker hans oro är befogad.
M MartinDahlerus skrev:
Hej.
Vi är i slutfasen av att få upp en ovanmark-pool (5,5 m x 2,7 m med djup på 1,22) och nu kom grannen och berättade att han är orolig för att den ska spricka och vatten ska flöda mot hans hus (som ligger något lägre).
Tips på hur jag kan lugna honom?
Bygga skyddsvall (och i så fall tips på konstruktion och storlek) och/eller vallgrav mellan poolen och tomtgränsen?
Tacksam för svar.
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Grannen har kanske sett ett sånt här klipp? [media]
Ja... jag och grannen hade ett snack till i eftermiddags, där han förklarade att han hoppades att jag skulle tänka om och flytta poolen till andra sidan om vårt hus. Vilket vi gjorde. Ett riktigt slitgöra att börja om från början med utgrävning, avjämning, flytta stenmjöl etc... men resultatet blir att nu kommer nog både han och jag kunna sova bättre, då ingen egendom är i farozonen OM olyckan skulle vara framme.
 
  • Gilla
  • Älska
stilofunk och 18 till
  • Laddar…
Nu är det ju kanske överspelat, men vad är grannen orolig för? Har han grejer på tomten som inte tål vatten?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är det ju kanske överspelat, men vad är grannen orolig för? Har han grejer på tomten som inte tål vatten?
Till hans försvar, får jag väl erkänna att det sluttar ner mot hans hus från min tomtgräns och om 13 kubik vatten skulle komma farandes över en torr gräsmatta skulle han nog få in vatten i kök och vardagsrum...
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Att vissa här vill avfärda problemet med att risken är liten är lite märkligt tycker jag. Skiter ni i andra risker med låg sannolikhet också? Bevisligen KAN det hända och beroende på omständigheterna så kan förstås skadorna bli allvarliga om 10 kubikmeter vatten hamnar på fel ställe (grannen kanske har källare).

Slutligen måste jag tillägga att jag är glad att jag inte bor granne med Tiger79. Att hen verkar ha hamnat i någon slags konflikt med de som gör det förvånar mig inte alls om hen lever som hen lär :)
Precis.
Vid riskanalys lägger man in två parametrar i en matris:
Sannolikhet och Konsekvens.
Sannolikheten för en negativ händelse kan vara låg, men konsekvensen katastrofal. Då bör man vidta åtgärder i förväg.
Typ bilbälten och brandvarnare.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Precis.
Vid riskanalys lägger man in två parametrar i en matris:
Sannolikhet och Konsekvens.
Sannolikheten för en negativ händelse kan vara låg, men konsekvensen katastrofal. Då bör man vidta åtgärder i förväg.
Typ bilbälten och brandvarnare.
Precis, och nyttan av att ta risken kan också få vara med, och både konsekvens för grannen är stor och nyttan noll (eller negativ då sannolikheten för tjoande barn är hög och oftast förutom för just de barnens föräldrar sällan upplevd som positiv).

Klokt beslut. Man ska vara rädd om bra grannar och vara en själv. :)
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.