T
Hej

För cirka 1½ månad sedan kastade jag på frön, men det tar sig långsamt/eller inte alls på vissa ställen. Så jag tänkte dressa på med fräsch matjord, men min fråga är:

Måste jag även kasta på nya frön, är dom döda? Eller kan jag kratta upp marken med nya matjorden så borde det ta sig?

Är en ganska stor yta så känns onödigt att kasta på nya frön om det ej behövs.
 
Där står inget om vattning....
Annars är väl ett bra tips att låta en omgång frö och jord ligga i rullebören och precis komma igång innan du dressar med det.


Har fröna börjat gro en gång och sen torkar så är de döda. Har det varit torrt sen du sådde så kan de ha klarar sig
 
T
A Alexn72 skrev:
Där står inget om vattning....
Annars är väl ett bra tips att låta en omgång frö och jord ligga i rullebören och precis komma igång innan du dressar med det.


Har fröna börjat gro en gång och sen torkar så är de döda. Har det varit torrt sen du sådde så kan de ha klarar sig
Jag har inte vattnat något. Det har dock börjat gro på vissa ställen, men stora ytor har ej tagit sig. Men då låter det som att jag kan dressa på, kratta och hoppas att det tar sig!?
 
Om det gått 6 veckor och det varit några regnskurar och markfukt i jorden så har fröna troligen blivit rostade i värmeböljan. Groende frön och späda strån är känsliga för uttorkning.

Högst 2-3 veckor borde det ta med de optimala marktemperaturer som vi haft i maj-juni.

Jag skulle stödså på nytt där det inte tagit sig och vattna bättre denna gång. Lite men ofta så att det alltid är fuktigt.

Rekommenderar också varmt att täcka över med fiberduk samt skottkärretricket som tipsas om ovan. Fiberduken kan du återanvända många gånger så det är en riktigt bra investering. Billigaste jag känner till är Jem & Fix, 2x10 m2 för 60 kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Hej. . .cirka 1½ månad sedan kastade jag på frön, men det tar sig långsamt/eller inte alls på vissa ställen. . .
Hmm 6v senare så skulle jag utan tvekan tipsa om att luckra upp de tråkiga areorna och stödså / så. För att vara på den säkra sidan därefter - är det bara att lägga på fiberduk om det inte bevattnas.
 
T
Tack för alla svar, får så om.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.