GF står erat "pantbrevsbelopp" någonstans på pantbrevet?

rubriken på vårat brev är :

INSKRIVNINGSBEVIS LAGFART

är detta verkligen pantbrevet? det kanske bara är själva specifikationen?


Hur då få igen? Köparen betalar väl inte pantbrevskostnaden till dig personligen vid försäljning?
Nu fattar jag noll :-/
 
emyran skrev:
GF står erat "pantbrevsbelopp" någonstans på pantbrevet?

rubriken på vårat brev är :

INSKRIVNINGSBEVIS LAGFART

är detta verkligen pantbrevet? det kanske bara är själva specifikationen?


Hur då få igen? Köparen betalar väl inte pantbrevskostnaden till dig personligen vid försäljning?
Nu fattar jag noll  :-/
Njae, lagfarten visar väl bara vem som är ägare till fastigheten och säger inget om pantbrevet. Kostnaden för lagfarten ska väl vara 1.5% av köpeskillingen för fastigheten.

När man säljer huset så följer pantbreven med. Ju mer pantbrev det finns på huset desto mindre pantbrev behöver köparen ta ut och därmed minskar köparens kostnader för pantbrev. Alltså kan man teoretiskt sett öka försäljningspriset med med den kostnad som köparen slipper för pantbreven.
 
emyran skrev:
OK. Tack!  :)

Vi har tydligen då fått betala 2% på det beräknade kreditivbeloppet  :-/ . Inte på det faktiska som faktiskt blev lite lägre än det uppskattade.  ???
Pantbreven är bankens säkerhet. De vill gärna ha den säkerheten på ett tidigt stadium, därför är det brukligt att man tar ut dem i samband med att kreditivet startas. Eftersom man i förhand kanske inte vet hur mycket man i slutänden behöver låna beräknas pantbreven på kreditivet. Annars kanske man hamnar i den sitsen att man behöver låna lite till, och då tillkommer administrativa avgifter för att ta ut nya pantbrev på det utökade beloppet...

Kan man påvisa att lånebehovet klart understiger kreditivet (om man till exempel har en dyr bostadsrätt som man kommer att få betalt för först när huset är klart) bör pantbrevskostnaden beräknas på det planerade lånebehovet (plus kanske 50000) istället...
 
Kort fråga;

hur ser era pantbrev ut?  ???

Undrar om vi bara fått fakturan och inte själva pantbrevet :-/
 
emyran skrev:
Undrar om vi bara fått fakturan och inte själva pantbrevet :-/
Om du menar brevet som du fick igår så är det lagfarten du har fått. Pantbrevet finns det uppgifter om i dina lånepapper och pantbrevet får man samtidigt som man startar upp lånet/kreditivet. Pantbrevet är inte ett fysiskt brev eller papper utan en siffra som visar hur stor pant det är på fastigheten.
 


OK tack igen GF! :)

Jag har nu hittat "skuldebrevet- Fastighetskredit" från vår bank.

Där framgår pantbrevs beloppet., men varför är det beloppet högre än vårat lån? ???
 
emyran skrev:
Där framgår pantbrevs beloppet., men varför är det beloppet högre än vårat lån?  ???
När man bygger nytt så måste man ta ut pantbrev på hela byggnadskreditivet. Oftast så ser man till att göra kreditivet lite större än produktionskostnaden (för oförutsedda utgifter) och därmed blir pantbrevet lite högre än det lån man sedan får.
 

OK. Nu är jag nöjd. Tack! :)
 
Man behöver inte ta ut pantbrev för hela kreditivet.
Pengar som man lägger som "kontantinsats" kan borträknas.
Exempel : Du säljer fastighet med 500' i vinst, dessa disponeras ej förrän man i princip flyttar till det nya.
Men, man kan "spärra" pengarna hos bankerna och rikta dessa mot långivande bank och därmed slippa pantbrev på delar av kreditivet.
Vips har man sparat 10.000:-
 
Alternativet är att bara ta ut byggkreditiv på det belopp som man hade tänkt att låna samt pantbrev på samma summa. Det överskjutande beloppet kan läggas upp som ett kortfristigt lån som förfaller när den gamla kåken är såld.
 

Det var pecis så jag trodde att vi gjorde. :-/

Tydligen har banken iallafall valt ett lite högre belopp på pantbrevet ???

Lite skumt. Ska ta upp det med banken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.