Dåså, då passar den nog utmärkt! (y):D
 
Någon som har erfarenheter av knx?
 
T
Hej

Följer upp min egen tråd för ev andra som undrar, köpte en Fibaro Smart Implant, den fungerar utmärkt med min Crawford motor. Men nu kör jag dock Home Assistant istället för Nexa. Kunde aldrig få porten att köra ner sig själv efter tex 10 min. Den loopade bara så den åkte upp och ner.

Men sammanfattningsvis så fungerar Fibaro smart implant utmärkt, kostar cirka 400-500kr, finns ingen anledning att köpa gogo gate för 2500kr.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
En Teckentrup garageport, men det kvittar nog vad du har.
Jag satte min direkt bakom vägg knappen till min port... skulle jag valt shelly 2 så hade jag fått placera den vid själva motorn och dra nya kablar för att nyttja UPP/NER som skilda knappar. Nu har jag bara en återfjädrande knapp, ett tryck för upp, nästa tryck för ner...
Kommer att få en TeckenTrup-port och tittar nu på hur jag ska göra den smart. Eftersom det blir en batteridriven knapp på insidan kan jag inte koppla in en smart modul där. Hur löste du det? Kör du Home Assistant eller liknande?

Vill kunna styra porten allra helst med Zigbee genom Home Assistant men vet inte var jag ska börja :)
 
Batteridriven knapp?

Du har ju 230v till garageportsmotorn, så isf hade jag placerat en Shelly där istället och kopplat in den där man normalt sett kopplar in väggbrytaren. Sedan har shelly släppt en ny batteridriven knapp du hade kunnat montera på väggen om du vill? Annars kan du alltid styra den med telefonen och Shellmacken egna app, alternativt lägger du till den i Home Assistant och styr den där igenom...
 
C crazytok skrev:
Batteridriven knapp?

Du har ju 230v till garageportsmotorn, så isf hade jag placerat en Shelly där istället och kopplat in den där man normalt sett kopplar in väggbrytaren. Sedan har shelly släppt en ny batteridriven knapp du hade kunnat montera på väggen om du vill? Annars kan du alltid styra den med telefonen och Shellmacken egna app, alternativt lägger du till den i Home Assistant och styr den där igenom...
Ja själva öppna/stäng inifrån styrs med en liten fjärrbrytare som går på batteri.

Smidigt, då gör jag så. Heter en puck som styr upp/ner av en garageport något annat än en som simmar/tänder/släcker? Eller hur vet jag vilken typ av puck som klarar detta?
 
Nej det är samma, det beror väl lite på hur du vill att det ska fungera dock. Antingen väljer du Shelly1, då blir det momentan styrning. Dvs ett klick för att öppna, ett klick för att stänga. Men ser man då inte garageporten så vet man ju egentligen inte om man öppnar eller stänger. Men så kör jag, det duger gott. Har dock funderat på att komplettera med någon form av magnetsensor för indikation om porten är öppen eller ej. En bra funktion i shelly är också att man kan ställa in pinkod för att öppna!

Ett annat alternativ är Shelly 2,5 (tror jag den heter) som är tvåkanalig. Då får du en knapp för att öppna porten och en annan för att stänga!
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Hej

Följer upp min egen tråd för ev andra som undrar, köpte en Fibaro Smart Implant, den fungerar utmärkt med min Crawford motor. Men nu kör jag dock Home Assistant istället för Nexa. Kunde aldrig få porten att köra ner sig själv efter tex 10 min. Den loopade bara så den åkte upp och ner.

Men sammanfattningsvis så fungerar Fibaro smart implant utmärkt, kostar cirka 400-500kr, finns ingen anledning att köpa gogo gate för 2500kr.

Hej Thomas, ursäkta fråga på gammal tråd. Jag har samma motor och söker samma lösning. Min fråga är hur du fick koll på var o hur du kopplar in på motorn?
Mvh /Stefan
 
T
YNWA67 YNWA67 skrev:
Hej Thomas, ursäkta fråga på gammal tråd. Jag har samma motor och söker samma lösning. Min fråga är hur du fick koll på var o hur du kopplar in på motorn?
Mvh /Stefan
Kolla manualen, men punkt 18/19
 
  • Isometrisk illustration av kretskort med markerade anslutningspunkter 18 och 19 för extern impulssignal och 20 och 21 för extra antenn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YNWA67
  • Laddar…
Stort tack! Du kan öppna/stänga o se om det är stängt? Kan inte se att den stödjer apple home, men finner trådar som säger att det funkar. Vet du?
 
T
YNWA67 YNWA67 skrev:
Tack! Tittar också på samma Fibaro, och skall jag tolka bilden som att man kan koppla in på 18 alt. 19? Men det kanske är bra beskrivet i Fibaro lådan? Hur många trådar skall kopplas in?

Minns inte, var så länge sen nu. Men du märker när du tar av skyddet till motorn. Minns ej helt gällande fibaro, men har för mig att det var en kabel, brun tror jag. Det skickar puls/signal. Men det framgår tydligt i manualen.

vad skall du styra den med och hur långt bort sitter sändaren?
 
  • Gilla
YNWA67
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Minns inte, var så länge sen nu. Men du märker när du tar av skyddet till motorn. Minns ej helt gällande fibaro, men har för mig att det var en kabel, brun tror jag. Det skickar puls/signal. Men det framgår tydligt i manualen.

vad skall du styra den med och hur långt bort sitter sändaren?

Hade velat styra med apple hem appen och då via min klocka. Jag har wifi i garaget så tänker den delen bör funka?
 
T
YNWA67 YNWA67 skrev:
Hade velat styra med apple hem appen och då via min klocka. Jag har wifi i garaget så tänker den delen bör funka?

Wifi? Fibaron går på z-wave...
 
  • Gilla
YNWA67
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Wifi? Fibaron går på z-wave...
pinsamt, sorry. Då blir det att titta på Shelly 2.5, den har wifi o allt det andra som jag förstått det. Tack för snabba svar, uppskattar det!
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Jag får känslan att den ingången skall anslutas till en potentialfri utgång och i så fall är det Shelly 1 som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.